ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

ماجرای وقف بیمارستان در مزرعه پرورش خرگوش

به گزارش سلامت، روند ساخت مریضخانه در ایران از ابتدا تابحال با فراز و نشیب هایی همراه بوده است؛ اما در تمام ۱۵۰ سال قبل صفت ˮوقفیˮ در کنار نام بیمارستان های مهمی در کشور به چشم می خورد؛ درصورتیکه بیمارستان محله ˮسادات آبادˮ که اینروزها با عنوان سعادت آباد از آن یاد می نماییم هم از این قاعده مستثنی نیست...


به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، اگر همچنان هم مفهومی تحت عنوان "وقف" یا مکان "وقفی" به گوش مان می خورد خوب است بدانیم این مورد نشات گرفته از سنتی است که حدودا از دوره قاجارها به بعد بیشتر از گذشته رونق گرفت. در این میان مبحث بهداشت و درمان، بیماریهای واگیرداری همچون وبا، سل و... از مهم ترین عوامل موثر بر زندگی مردمان در این دوره زمانی بود که مورد توجه کافی قرار نمی گرفت و همین مساله هم بعضی از افراد سرشناس این دوره را مجاب به وقف زمین برای ساخت مریضخانه می کرد؛ درصورتیکه همچنان هم بیمارستان های مهمی در پایتخت همچون بیمارستان امیراعلم، شفایحیائیان، فارابی و... یادگار وقفی بعضی از افراد دغدغه مند آن روزگار است.
بعد از آن هم هرچند که عمده تمرکز مریضخانه های وقفی در محدوده مرکزی پایتخت بود اما بعدتر بیمارستان های دیگری در سایر مناطق هم ساخته شد. بیمارستان سعادت آباد سابق و شهید مدرس امروزی هم همچون همین مراکز درمانی است که حدود نیم قرن قبل در زمینهای وقفی سیدضیاالدین طباطبایی (سیاست مدار ایرانی و نخست وزیر ایران در دوره احمدشاه قاجار) در محله "سادات آباد" که در آن کشاورزی، باغ داری و پرورش خرگوش انجام می شد، ساخته شد؛ محله ای که حالا با نام "سعادت آباد" شناخته می شود.
دکتر سیدامیرحسین خادمی - مدیر بیمارستان شهید مدرس


منبع:

320
5.0 / 5
1402/07/17
11:56:39
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سلامت