تقویت زیرساخت های حوزه سلامت بوشهر وعده هایی که به زودی محقق می شود

تقویت زیرساخت های حوزه سلامت بوشهر وعده هایی که به زودی محقق می شود

سلامت: ایرنا- بوشهر با وجود تاثیرگذاری عمده اش در تامین ثروت ملی در زمینه سلامت از استانهای محروم به شمار می رود؛ این کاستی در بیشتر برنامه های سفر روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این استان مورد تاکید و تایید قرار گرفت و دکتر عین اللهی نیز وعده های دلگرم کننده برای رفع آنها داد.


به گزارش سلامت به نقل از خبرگزاری ایرنا، بوشهر در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و حوزه اقتصاد کرانه پیشرو است اما با تمام این توانمندی و ثروت افزایی ملی سهم آن در بیشتر عرصه ها به ویژه در زمینه بهداشت و درمان و سلامت کم است طوریکه مردم آن برای انجام یک عمل جراحی و معاینه تخصصی باید به استانهای همجوار سفر کنند که این خود علاوه بر تحمیل هزینه های زیاد رنج بیماری را نیز دوچندان می کند.
براساس گفته مسئولان بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در زمان حاضر شمار تخت های بیمارستانی در این استان زیر نُرم کشوری و در حدود ۱.۴ است این درحالی است که این آمار در کشور ۱.۸ درصد و استاندارد بین المللی بالای ۲ درصد است، آمار تخت های بیمارستانی استان بیان کننده محدودیت تخت های بستری در این استان است و می طلبد دراین زمینه گام هایی برداشته شود.
استان بوشهر در عرصه تجهیزات پزشکی همچون ام آر آی با محدودیت هایی روبرو است و مردم به سبب طولانی بودن نوبت و خرابی دستگاهها باید به استانهای دیگر مراجعه کنند.
همچنین این قلب و نگین اقتصاد کشور تنها استانی است که فقط یک بیمارستان آموزشی دارد و آنطور که حسن ملکی زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی این استان می گوید " باتوجه به نیاز چاره ای جز حرکت به سمت ساخت و افتتاح حداقل یک واحد بیمارستانی دانشگاهی و آموزشی وجود ندارد".
کمبود امکانات و تجهیزات مراکز اورژانس از دیگر نیازهای مهم و اساسی استان بوشهر است که برای خدمت رسانی مناسب و بهینه به مردم باید بیش از اینها به این بخش توجه و با تامین تجهیزات و برطرف نمودن مسائل و مشکلات زمینه خدمت رسانی به مردم از این طریق فراهم گردد.
به صورت سرجمع از نظر ملکی زاده بر طبق بررسی های به عمل آمده این استان در زمینه درمان نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان و در زمینه های دیگر سلامت به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اما روز گذشته پنجشنبه پنجم اسفند ماه و در روزهای آخر سال ۱۴۰۰ درحالی که کشور پیک ششم کرونا را تجربه می کند دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز کاری خودرا در استان بوشهر گذراند و تاکید او بر ضرورت برطرف نمودن مشکلات بهداشتی و زیرساختی این استان برای بوشهری ها مایه امیدواری شد.


محرومیت های بهداشتی و درمانی استان بوشهر برطرف می شود
با توجه به گزارش هایی که مسئولان استان بوشهر به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده بودند، او به خوبی از مشکلات و تنگناهای بهداشتی این استان ثروتمندِ اما محروم آگاه بود، بطوریکه در بدو ورود به فرودگاه بوشهر در جمع خبرنگاران هدف از سفر خود به این استان را بازدید از زیرساخت های حوزه سلامت و بررسی مسایل و مشکلات بهداشتی و درمانی این استان و کمک به مسئولان آن برای برطرف نمودن این مشکلات و کمبودها عنوان نمود.
وی در اولین برنامه کاری خود که دیدار با آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بود، برضرورت برطرف نمودن محرومیت های بهداشتی و درمانی این استان اصرار کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مساله اذعان کرد که استان بوشهر با وجود منابع غنی و ظرفیت های فراوان با محرومیت های زیادی روبرو است و تلاش می شود در دوران خدمت دولت انقلابی و خدمتگزار خیلی از این محرومیت ها همچون در بخش بهداشت و درمان برطرف شود.


او به این نکته اشاره نمود که فضای درمانی استان بوشهر نیازمند تقویت و زیرساخت های درمانی این استان از استانداردها پائین تر است و این قول را هم داد که پیگیری لازم را برای جبران این کمبودها انجام می دهد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تائید کمبود فضای آموزشی استان بوشهر در بازدید از بیمارستان سلمان فارسی تامین اجتماعی بوشهر با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تبدیل این بیمارستان به مرکز آموزشی درمانی صحبت و رضایت ایشان را گرفت؛ همین طور با بازدید از بیمارستان امیرالمومنین (ع) نیروی هوایی قول همکاری این مرکز درمانی را نیز گرفت و قرار شد از امکانات موجود در این بیمارستان برای عموم مردم استفاده گردد.
البته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از قابلیت های استان بوشهر در بخش دریا نیز غافل و ناآگاه نبود و دریا را بعنوان خوان گسترده این سرزمین که علاوه بر آبزیان و نعمت نفت وگاز، مملو از گیاهان و منابع مغذی است که باید از این منابع در حوزه های مختلف همچون داروسازی استفاده گردد.
عین اللهی در ادامه سفر خود به دعوت نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی به این شهرستان سفر کرد و قرار دادن تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان در اولویت دولت با اهمیت ترین دستاورد سفر آقای وزیر به این شهرستان شد.
بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان در سال ۹۵ به سبب فرسودگی و عمر بالای ۵۰ سال در آتش سوخت و باتوجه به ضرورت؛ عملیات اجرائی بیمارستان جایگزین در سال ۹۶ در زمینی به مساحت ۱۶هزار مترمربع در ۶ طبقه و در سه فاز شروع و امروز فاز نخست آن با ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی با روند کُندی در دست اجرا است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان بازدید خود از بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان با معاونان اول و اجرائی رییس جمهور برای قرار دادن بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان در اولویت مصوبه های ششمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان بوشهر مذاکره و با گرفتن موافقت ایشان موجی از امید در دل مردم برازجان به وجود آورد.
عین اللهی معتقد می باشد قرار گرفتن این پروژه بیمارستانی در ردیف بودجه موجب زمان بر شدن روند اجرای آن می شود اما با این اقدام و قرار گرفتن این پروژه در ردیف مصوبه های سفر استانی بودجه خوبی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای این پروژه تخصیص یابد.


حالا مردم نجیب و صبور استان بوشهر منتظر اجرای اقدامات عملی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امتداد این محرومیت زدایی در آینده هستند تا دیگر مجبور نباشند برای کمترین کار درمانی عزم سفر به استانهای دیگر ببندند و به زحمت بیفتند.
واکسیناسیون جواب داده، هجمه اومیکرون در کنترل است
اعلام آمارهایی از اثر گذاری بسیار عالی واکسیناسیون از دیگر خبرهای خوبی بود که آقای وزیر به خبرنگاران داد. او در این زمینه اظهار داشت: اکنون ۹۲ درصد مردم کشور یک دز، ۸۵ درصد ۲ دز و ۳۵ درصد نیز سه دز واکسن کرونا را تزریق کرده اند و ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از مبتلاشدن به کرونا در کشور مربوط به کسانی است که واکسن نزده اند.
چنانکه عین الهی اظهار داشت: باتوجه به واکسیناسیون خیلی خوبی که در کشور انجام شده هجمه کرونا و اومیکرون خیلی خوب کنترل شده است و احتمال می رود در چند هفته آتی وضعیت بهتر نیز شود.
او اظهارداشت: اکنون در مراکز درمانی کشور مشکل خاصی وجود ندارد و با مراقبت های لازم که انجام می گیرد، شدت ورود بیماران سرپایی کم شده و بیشتر در مرحله بستری هستیم و فکر می نماییم که در چند هفته آتی وضعیت بهتر خواهد شد.


عین اللهی درباب تامین دارو نیز این خبر را به خبرنگاران داد که با وجود شیوع موج ششم کرونا ( اُمیکرون ) در کشور وضعیت دارو در وضعیت فعلی خوب است و کمبود و مشکل خاصی دراین زمینه وجود ندارد.
واکسیناسیون؛ شرط انجام مسافرت های نوروزی
آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در پیک ششم بیان کننده تاثیر مثبت و موثر واکسیناسیون در روند کنترل این ویروس می باشد و باتوجه به واکسیناسیون صورت گرفته حالا کسانی که سه دُز واکسن خودرا زده اند می توانند نسبت به ۲ نوروز گذشته آسوده خاطرتر اما با رعایت پروتکلهای بهداشتی به سفرهای نوروزی بروند.
آنطور که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا درنوروز امسال محدودیت های سالهای قبل را نخواهیم داشت و وضعیت بهتر خواهد شد اما معیار واکسیناسیون برای کسانی که می خواهند با وسایل نقلیه هواپیما، قطار، وسایل نقلیه عمومی و حتی شخصی مسافرت کنند و بخواهند از هتل استفاده کنند، مهمست.
او بر این نکته نیز اصرار کرد که وضعیت واکسیناسیون افراد ( مسافران ) در سامانه "ایران من" چک می شود و به طور قطع باید واکسن زده باشند و با انجام واکسینایون می توانند ایام عید و نوروز خوبی داشته باشند.
راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت در وزارتخانه بهداشت
در کنار مساله کرونا بعنوان اولین اولویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه به جمعیت به عنوان دومین سرفصل کاری مهم این وزارتخانه بشمار می رود و در همین راستا قرارگاه جوانی جمعیت در وزارتخانه بهداشت به راه افتاده است.
براساس نظر کارشناسان حدود سه دهه است که نرخ رشد جمعیت کشور روند نزولی به خود گرفته است و این نرخ در سال ۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد رسید و در سالهای نه چندان دور به صفر می رسد. در سالهای اول انقلاب، نرخ رشد جمعیت کشور حدود سه درصد بود؛ به این معنا که جمعیت سالانه حدود سه درصد نسبت به سال قبل افزایش می یافت، اما از اواخر دهه ۶۰ از این درصد کاسته شد و این رقم در ابتدای ورود به دهه ۸۰ به حدود ۱.۵ درصد رسید و در سال ۱۳۹۸ رشد جمعیت کشور برای نخستین بار به کمتر از یک درصد رسید.


نرخ رشد جمعیت در سال ۹۹ به ۶ دهم درصد رسید و این امر حاکی از آنست که کشور با افول جمعیت روبرو و این مساله بسیار خطرناکست در همین ارتباط رهبر معظم انقلاب نیز برای پیش گیری از پیری جمعیت همیشه بر فرزند آوری تاکید دارند.
وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست با امام جمعه بوشهر با تاکید بر ضرورت انجام کارهای تبلیغی برای ترویج فرهنگ فرزند آوری کنترل جمعیت را بعنوان تهدیدی بزرگ برای کشور تلقی نمود و اعلام نمود این وزارتخانه با تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت و اعمال سیاست های تشویقی به این ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفته است.
عین اللهی این راه هم اظهار داشت که فرزند آوری موجب تحکیم و نشاط خانواده و کاهش مشکلات روانی می شود همین طور خیلی از طلاق های امروز در اثر نداشتن فرزند است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تبلیغ فرزند آوری مبادرت به ارائه خدمات رایگان برای بانوان حامله می کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه به شبکه های بهداشتی و تاثیر آنها در امر پیشگیری با این دیدگاه که پیش گیری همیشه مقدم بر درمان است را بهعنوان سومین اولویت این وزارتخانه معرفی نمود البته او این مساله را نیز تصریح کرد که امروز این مراکز شرایط مناسبی ندارند و تقویت آنها، تیم های مراقبتی و بهورزان به عنوان سومین سیاست اولویت دار این وزارتخانه مطرح است.
تایید مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت منوط به ارائه محصول است
بازدید از آزمایشگاه جامع پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یکی دیگر از برنامه های سفر یک روزه وزیر بهداشت به استان بوشهر بود.
آنطور که عین اللهی در این بازدید اظهار داشت: یکی از هدف های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام کارهای تحقیقاتی است که منجر به خدمات شود برای اینکه در زمان حاضر نیازهای زیادی همچون دارویی و تجهیزاتی در کشور وجود دارد که باید از طرف مراکز تحقیقاتی تامین و بجای واردات زمینه تولید داخلی از طرف این مراکز فراهم گردد.


او این راه هم تصریح کرد این وزارتخانه از انجام کارهای تحقیقاتی که تنها در حد تولید مقاله نباشند و برای ما فایده و بتوانند یکی از نیازهای مملکت را برطرف کنند در زمینه سلامت حمایت می شود.
البته عین اللهی حمایت و پشتیبانی از دانشمندان جوانی که با کمترین امکانات کار می کنند را از سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان نمود.
دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بامداد روز پنجشنبه برای انجام سفر یکروزه وارد بوشهر شد.
دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، بازدید از بیمارستان امیر المومنین نیروی هوایی و شهدای خلیج فارس بوشهر، تجدید میثاق با شهدا، دیدار با خانواده شهید سلامت زهرا رگبار همچون برنامه های سفر وزیر بهداشت به این استان بود.
عین اللهی در این سفر یکروزه همین طور مراکز واکسیناسیون، تحقیقات پزشکی هسته ای بوشهر و پروژه در دست ساخت بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان را مورد بازدید قرار داد و نشستی با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر داشت.
نمایندگان مردم بوشهر، گناوه و دیلم و دشتستان در مجلس شورای اسلامی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی را در این سفر همراهی می کنند.




منبع:

675
5.0 / 5
1400/12/06
20:37:02
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
سلامت