سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی مازندران :

كرونای مازندران از نوع دلتا است

كرونای مازندران از نوع دلتا است

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هشدار به مردم در باره اینکه قدرت سرایت ویروس جدید کرونا در مازندران به شدت بالا رفته است، اظهار داشت: نوع فعلی و غالب ویروس کرونا در مازندران « دلتا » است که به سرعت درحال گسترش می باشد.


دکتر سیمین بابایی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: شناسایی بیماران بستری جدید با تشخیص کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مرز ۲۰۰ نفر در روز رسیده است که این عدد بسیار نگران کننده است.
وی با بیان اینکه اکنون ۹ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونائی قرار دارند و هیچ رنگ زرد کرونائی برای استان باقی نمانده است، اظهار داشت: اگر روند افزایشی ادامه یابد از اوایل هفته آتی تعداد شهرهای قرمز در استان افزایش خواهد یافت.
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران سرعت نوع دلتای کرونا را بسیار زیاد توصیف کرد و اضافه کرد: افزایش شهرستان های دارای وضعیت قرمز، پرش برخی شهرستان ها از رنگ زرد به قرمز و از دست رفتن تمامی مناطق زرد در مازندران به این معنا است که باید خودرا برای پیک پنجم کرونا آماده نماییم.
وی با « خطرناک » توصیف کردن وضعیت کرونائی مازندران، اظهار داشت: عادی انگاری کماکان بزرگ ترین معضل مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان است و خروج مازندران از این وضعیت تنها بوسیله رعایت پروتکلهای بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.
دکتر بابایی با تاکید بر استفاده از ماسک در محل کار و مکان های عمومی، اضافه کرد: هرگونه عادی انگاری و کاهش حساسیت ها، وخامت وضعیت کرونائی استان را حادتر خواهدنمود.
وی افزود: افراد در صورت مشاهده هرگونه علایم سرماخوردگی حتی خفیف به پزشک خانواده خود و یا درمانگاه های ویژه کرونا مراجعه و از حضور در جمع اجتناب کنند.
ویروس کرونا سویه دلتا که طی یک ماه اخیر شیوع یافته، طبق اظهار نظر کارشناسان پزشکی با انواع قبلی آن متفاوت و تاحدودی علایم آن شبیه سرماخوردگی است.
علائم مبتلاشدن به کرونای دلتا با کرونای قبلی فرق می کند و با آبریزش بینی، تب و گلو درد خودرا نشان میدهد و شبیه سرماخوردگی است. شاید بنا بر این است که افراد آنرا جدی نمی گیرند در نتیجه موجب شتاب بخشی به گسترش آن و ابتلای خانوادگی می شوند.
ویروس کرونای دلتا در کمتر از ۴۸ ساعت علائمش را بروز می دهد، سه تا ۴ روز این علایم وجود دارد و سپس به درگیری ریه می انجامد. درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس تا حالا مانند ویروس انگلیسی بوده است.
محققان اعلام نموده اند که حتی افرادی که واکسن زده اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکنست آنرا به دیگران منتقل کنند.
استان مازندران با گذر از چهار موج همه گیری کرونا که یکی از آنها فروردین ماه امسال با نوع انگلیسی بود، از هشتم تیر ماه با بازگشت شهرستان آمل به وضعیت قرمز رنگ بندی کرونائی بار دیگر در راه موج پنجم قدم گذاشت.
اکنون با گذشت حدود هشت روز از قرمز پوش شدن اولین شهرستان این استان، تعداد مناطق با رنگ بندی قرمز به ۹ شهرستان افزایش یافت و ۱۳ شهرستان دیگر هم در وضعیت نارنجی بقرار گرفته اند.
در حال حاضر رنگ کرونائی شهرستان های چالوس، آمل، محمود آباد، قائمشهر، نور، نوشهر، ساری، بابل و سوادکوه قرمز است. نکته جالب اینکه وضعیت شهرستان نوشهر بصورت پرشی طی سه روز از زرد به قرمز تبدیل شد.
طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل اکنون حدود یکهزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هتسند.




منبع:

697
5.0 / 5
1400/04/16
12:40:39
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سلامت