دبیر كارگروه پدافند غیر عامل سازمان انتقال خون:

تهران نیازمند ۴ مركز تولید و توزیع فرآورده های خون است

تهران نیازمند ۴ مركز تولید و توزیع فرآورده های خون است

به گزارش سلامت دبیر كارگروه پدافند غیر عامل سازمان انتقال خون، اظهار داشت: كلانشهر تهران دارای یك مركز تولید و توزیع فرآورده های خون است و نیاز است طبق مصوبه شورای تأمین استان چهار مركز دیگر افزوده شود.



به گزارش سلامت به نقل از مهر، درخواست ها و نیازهای پیشگیرانه سازمان انتقال خون در جلسه پدافند غیر عامل وزارت بهداشت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه پیرحسین کولیوند رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون را در حوزه پدافند غیرعامل بسیار پراهمیت خواند.
در ادامه پیام عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با بیان جایگاه سازمان انتقال خون در پدافند غیر عامل و مدیریت بحران، نیازهای این سازمان را برای جلوگیری از بحران و آمادگی برای رویارویی با انواع حوادث غیر مترقبه شرح داد.
برخی از نیازهای مطرح شده مربوط به جانمایی و راه اندازی مکان های پشتیبان برای مراکز انتقال خون هر استان، راه اندازی و مقاوم سازی مراکز جامع انتقال خون در سرتاسر کشور، تأمین سامانه متحرک اهدای خون، غربالگری و پخش خون بود.
عشقی همینطور به لزوم تأمین تجهیزات مورد نیاز هنگام رخداد حوادث غیر مترقبه، انبارداری اقلام استراتژیک، تأمین سردخانه برای نگهداری فرآورده های پلاسمایی و تقویت بانک اطلاعاتی سازمان در زمان بحران تاکید نمود.
وی همینطور به فعالیتهای سازمان در زمان بحران شیوع کووید ۱۹ اشاره نمود و بیان داشت: مجموعه انتقال خون در سرتاسر کشور با انجام تبلیغات گسترده، سالم سازی بیشتر مراکز انتقال خون و افزایش خدمات خود توانست احتیاج به خون و فرآورده های خون بیماران نیازمند را به بهترین نحو تأمین کند.
عشقی در انتها خواهان اطلاع رسانی مناسب و تبلیغات برای مشارکت بیشتر هموطنان در امر اهدای خون شد.
سید مرتضی طباطبایی دبیر کارگروه پدافند غیر عامل سازمان انتقال خون، هم اظهار داشت: پدافند غیر عامل در سازمان انتقال خون همواره از جایگاهی خاص برخوردار بوده و تبیین هرچه بیشتر این جایگاه برای مسؤلان مهم می باشد.
وی ضمن تاکید بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در انتقال خون، اضافه کرد: این سازمان همواره در تلاش است تا با وجود تمام مشکلات خون و فرآورده سالم و کافی را تأمین کند و در مقابل هر رخداد غیرمنتظره ای آماده ابراز واکنش و اقدام مناسب می باشد.
طباطبایی اظهار داشت: احتیاج به ۶ مرکز استراتژیک در کشور مشخص شده است و برخی استان ها نیازمند بازسازی، نوسازی و تجهیز ساختمان های قدیمی هستند.
وی تصریح کرد: در تمامی این استان ها باید شرایط مطلوبی برای مقابله با هر نوع مشکل احتمالی فراهم گردد.
دبیرکارگروه پدافند غیرعامل سازمان انتقال خون، با یادآوری اینکه هر استان باید یک مرکز جایگزین داشته باشد تا در زمان بحران مورد استفاده قرارگیرد، افزود: کلانشهر تهران دارای یک مرکز تولید و توزیع فرآورده های خون است و نیاز است طبق مصوبه شورای تأمین استان چهار مرکز دیگر افزوده شود.
تقویت نرم افزار و سخت افزار های مورد استفاده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت مناسب از نیروی انسانی متخصص و کارآمد از دیگر مواردی بود که طباطبایی به اهمیت آن اشاره نمود و اذعان داشت: سازمان انتقال خون مجموعه ای منحصر به فرد و بدون جایگزین است و این خصوصیت شامل همه ارکان آن می شود و به علت چنین خصوصیت باید مورد توجه ویژه مسؤولان قرار گیرد.
وی همینطور به لزوم شناسایی مداوم افراد سالم و واجد شرایط اهدای خون اشاره و تصرح کرد: گسترش تبلیغات و برجسته سازی فعالیتهای سازمان به همکاری مردم کمک می نماید و همراهی رسانه ها در این حوزه ضروریست و انتظار می رود نیازها و ضروریات این سازمان از راه کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کمیته پدافند غیر عامل کشور گزارش شود و مقامات بالاتر در جریان امور قرار گیرند.
دبیرکارگروه پدافند غیرعامل سازمان انتقال خون، انبارداری اقلام استراتژیک، روزآمد سازی سیستم دستی ثبت اطلاعات اهدای خون و آزمایش ها و روز آمد سازی ژنراتورهای برق را همچون اقداماتی برشمرد که همواره در سازمان انتقال خون در حال انجام می باشد.
در این جلسه که در ساختمان ستاد مرکزی اورژانس کشور برگزار شد، مقرر گردید موارد مطرح شده از راه پدافند غیر عامل وزارت بهداشت به وزیر بهداشت، کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور و معاونت توسعه وزارت بهداشت، گزارش شود.


منبع:

1693
5.0 / 5
1399/04/15
12:17:04
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سلامت