نگاهی به مشكلات تكنسین های اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری

این آژیرهای نجات بخش

این آژیرهای نجات بخش

به گزارش سلامت ایرنا- صدای آژیر از انتهای خیابان می آید، خودرو ها باید یكی یكی كنار بروند، راه را باز كنند تا آمبولانس برود برای نجات جان یك نفر، كسی كه زمان و ثانیه رسیدن امدادگر برای او حیات بخش است.


این قانون راهنمایی و رانندگی است آمبولانس زمانی که به مأموریت اعزام می شود باید رانندگان دیگر همکاری کنند و فضای خیابان را برای رفتن خودرو امداد باز کنند و این آژیرها گاهی به حیات بیمار کمک می نماید.
تکنسین های اورژانس ۱۱۵ بعنوان پیشگامان نجات بخش حادثه دیدگان در عرضه خدمات مطلوبتر با مشکلات و کاستی های مختلف دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش سلامت به نقل از ایرنا، این روزها با افزایش وسایل حمل و نقل، همینطور رفت و آمدهای بین شهری تعداد تصافات و حوادث جاده ای، افزایش تعداد بیمارتن قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی و در چندماه اخیر شیوع کرونا فعالیت تکنسین های اورژانس در عرضه خدمات اولیه به مصدومان حوادث جاده ای و یا احیاء یک بیمار قلبی و عروقی ستودنی است.
امدادرسانی در حواث و بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و کمک به مصدومان، انجام عملیات احیاء برای افرادی که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند در کمترین زمان و اعزام تیمهای پشتیبان از مناطق مختلف کشور برای امداد رسانی، حضور در صحنه های تصادفات و درگیری ها، نجات جان مادر آبستن و نوزادش و در ماه های اخیر انتقال بیماران کرونایی از مراکز به بیمارستان ها و عرضه آموزش خودامدادی به افراد و خانواده ها از فعالیتهای است که نجاتگران جان انسان در اورژانس ۱۱۵ برای نجات جان مردم انجام می دهند.
در این میان با عنایت به حجم بالای کار شبانه روزی این تکنسین ها و شیفت های شبانه، برخی مشکلات سختی کار را بر تن این قشر باقی می گذارد اما هیچ چیز سبب نمی گردد که انگیزه نحات جان یک بیمار را از دست دهند و از تمام توان خود برای نجات جان حادثه دیدگان تلاش می کنند.
اورژانس پیش بیمارستانی در کشور در سال ۵۴ بعنوان چهارمین اورژانس پیش بیمارستانی در دنیا با فعالیت هفت پایگاه در تهران تاسیس شد و در طول هشت سال دفاع مقدس این پایگاه ها و خدمات تکنسین های اورژانس توسعه پیدا کرد.
در این سالها اورژانس هوایی و ریلی و همینطور آمبولانس های مجهز، اتوبوس آمبولانس و همینطور بیمارستان صحرایی برای امدادرسانی سریعتر به مصدومان به چرخه فعالیت اورژانس ۱۱۵ کشور افزوده شد، اما در بعضی مناطق سخت گذر استان به منظور امدادرسانی سریعتر احتیاج به برخی تجهیزات همچون خودرو های کمک دار وجود دارد.
حیات و نجات جان بیمار دغدغه تکنسین های اورژانس ۱۱۵
یکی از تکنسین های اورژانس ۱۱۵ در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حیات و نجات جان بیمار مهمترین دغدغه تکنسین های اورژانس ۱۱۵ است، اظهار داشت: برخی مشکلات و کاستی ها زمینه عرضه خدمات مطلوب تر در حوادث را می کاهد.
محمدطاها خلیل مقدم اضافه کرد: ناآشنایی بعضی از مردم با فعالیتهای تکنسین های اورژانس و توقع نابه جا از آنها در عرضه خدمات در سرصحنه وقوع حادثه و همینطور همکاری نکردن در مواقع بحران با تکنسین های اورژانس و یا درگیری لفظی و فیزیکی، تجمع های بی مورد که زمینه حضور سریع تر در اورژانس را می کاهد و یا اطلاع رسانی دیرهنگام به اورژانس از عواملی است که سبب می شود عرضه خدمات مطلوب تر توسط تکنسین های اورژانس کم شود.
وی به برخی تماسهای بی مورد و یا مزاحمت های تلفنی از جانب مردم و اشغال کردن خط اورژانس بعنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره نمود و اظهار داشت: برخی افراد با برقراری تماس با اورژانس ۱۱۵ و عرضه آدرس نادرست و یا درخواست کمک بی مورد سبب اعزام نیرو به صحنه می شوند که این امر توان و وقت نیروی اورژانس را گرفته و سبب می شود در بعضی مواقع امدادرسانی به حادثه دیده واقعی با تاخیر صورت گیرد.
وی از مردم خواست تا با تماسهای بی مورد و یا مزاحمت تلفنی با جان و زندگی فرد دیگر بازی نکنند.
خلیل مقدم، به جانیفتادن فرهنگ فعالیت اورژانس ۱۱۵در جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: باید مردم به این آگاهی برسند در مواقع بحرانی و یا حوادث جاده ای صحنه را شلوغ نکنند و استرس به تکنسین های اورژانس که در حال انجام فعالیت هستند را کم کنند، تا تکنسین ها با فراغ باز به کار امدادرسانی و نجات جان مصدوم برسند.
این تکنسین اورژانس که بیشتر از ۱۳ سال تجربه کار امدادرسانی در اورژانس ۱۱۵ را دارد، اظهار داشت: با عنایت به این که هر دقیقه برای همراهان بیمار و یا فرد مصدوم ساعت ها طول می کشد، تکنسین های اورژانس در کمترین زمان بین پنج تا ۱۴ دقیقه در محل حادثه حاضر می شوند.
وی از برخی بدرفتارهای و بداخلاقی ها، از جانب عده ای از افراد حاضر در صحنه، همراهان بیمار و یا خود بیمار و مصدوم نسبت به تکنسین های اورژانس ابراز گلایه نمود و اضافه کرد: تکنسین های اورژانس بدون وقت و بعد از دریافت اولین تماس به صحنه اعزام می شوند و زمان رسیدن به صحنه بسته به مسافت پایگاه تا صحنه و یا میزان تجمع در حاشیه صحنه و یا آدرس دهی درست محل وقوع حادثه دارد.
قانون حمایتی خاص نیروهای اورژانس در کشور وجود ندارد
این تکنسین اورژانس که بیشتر از ۱۳ سال تجربه کار امدادرسانی در اورژانس ۱۱۵ را دارد، اظهار داشت: قانون حمایتی خاص برای نیروها و تکنسین های اورژانس وجود ندارد و این خلا قانونی سبب بروز برخی مشکلات برای تکنسین های اورژانس شده است.
وی اظهار داشت: درگیر شدن بعضی از همراهان و یا حاضران در صحنه با نیروهای اورژانس و اینکه این افراد در صحنه حوادث توان برقراری امنیت برای خودشان ندارد و در بعضی مأموریت ها مورد ضرب و شتم، فحاشی از سوی همراهان و یا حاضران در صحنه قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: این تکنسین ها که برای نجات جان بیمار در صحنه حاضر می شوند، بدون توجه به امنیت جانی خود به خدمات رسانی می پردازند و به علت نبود قانون حمایتی توان انجام هیچ دفاع از خویش را ندارد.
خلیل مقدم اظهار داشت: در صورتیکه یکی از تکنسین های اورژانس در حین خدمت رسانی و مأموریت گرفتار حادثه و یا فوت کند به علت نبود قانون حمایتی شهید یا جانبار محسوب نمی گردد.
وی به شهادت پرسنل اورژانس در چند سال قبل در هنگام عملیات امدادرسانی به مادر آبستن در مناطق سخت گذر اردل و سقوط بالگرد اشاره نمود و اظهار داشت: تنها روی کاغذ به این افراد درجه شهید اعطا شد و تابحال خدماتی دیگر به خانواده وی عرضه نشده است.
کمبود نیرو و تجهیزات در اورژانس
وی اظهار داشت: با اشاره به کوهستانی و سخت گذر بودن برخی مناطق استان به خصوص در شهرستان های اردل، کوهرنگ و لردگان و همینطور عشایر کمبود تجیهزات مناسب برای عرضه خدمات مطلوبتر به این مناطق ضروریست.
خلیل مقدم اضافه کرد: برخی مناطق استان که به علت سخت گذر بودن و یا در فصل زمستان به علت برف و کولاک عرضه خدمت با بالگرد هم امکان پذیر نیست و الان نیروهای اورژانس ازتمام توان خود حتی چندین ساعت پیاده روی برای نجات جان بیمار و یا فرد حادثه دیده استفاده می نمایند.
وی تصریح کرد: در بعضی مناطق پر خطر استقرار پایگاه جدید و یا تکمیل ظرفیت نیروی تکنسین پایگاه های موجود زمینه خدمات رسانی مطلوب تر را زیاد می کند که به علت کمبود نیرو و تجهیزات تکنسین های اورژانس در پایگاه های امدادی با حداقل نیرو و تجهیزات خدمات رسانی می کنند.
قانون سخت و زیان آور بودن شغل تکنسین های اورژانس اجرایی نشده است
این تکنسین اورژانس ۱۱۵ در چهارمحال وبختیاری با اشاره به استرس بالای کار خدمات رسانی امدادرسانی به حادثه دیدگان و مصدومان، شیفت های شبانه و اعزام به مأموریت در شب بدون در نظر گرفتن امنیت جانی، اضافه کاری زیاد برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی، اظهار داشت: قانون سخت و زیان آور بودن شغل تکنسین های اورژانس تابحال اجرایی نشده است.
خلیل مقدم اضافه کرد: با اجرایی شدن قانون سخت و زیان آور تکنسین های اورژانس با ۲۰ سال سابقه کار باید بازنشسته شوند در حالیکه الان برخی از تکنسین های اورژانس در استان نزدیک به ۳۰ سال سابقه فعالیت دارند.
کارانه واضافه کار تکنسین های اورژانس از ۱.۵ سال قبل پرداخت نشده است
یکی دیگر از تکنسین های اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری به پرداخت نشدن کارانه و اضافه کار برای تکنسینهای اورژانس از یک و نیم سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: این امر سبب شده که زندگی تکنسین های اورژانس که بیشترین درصد آنها هم متاهل است با شرایط اقتصادی موجود با مشکل مواجه شود.
سید حبیب طاهریان اضافه کرد: رسیدگی به مشکلات اقتصادی تکنسین های اورژانس بعنوان ناجیان جان مردم ضروریست تا این افراد بدون دغدغه مشکلات اقتصادی به مأموریت اعزام شوند.
وی با اشاره به برخی مشکلات تکنسین های اورژانس در صحنه وقوع حادثه و محل امدادرسانی اشاره نمود و اظهار داشت: میانگین حضور تکنسین های اورژانس در صحنه حادثه هشت دقیقه است که در بعضی مواقع این زمان برای همراهان بیمار طولانی تر به نظر می آید و این سبب برخوردهای نادرست از سوی آنها با تکنسین های اورژانس می شود.
وی با تاکید بر اینکه همراهان بیمار باید در آن زمان با کمترین خطا آدرس محل حادثه را اعلام کنند و کارهای امدادی اولیه را انجام دهند، اضافه کرد: توقع اینکه در کمتر از ۲ تا سه دقیقه که بهترین زمان برای نجات جان یک بیماری که گرفتار سکته مغزی و قلبی شده نیروهای اورژانس در محل حاضر شوند، وجود ندارد.
به گفته وی، در بهترین حالت وقوع حادثه یک تا چند دقیقه زمان می برد تا اطرافیان مصدوم یا بیمار به اورژانس تماس بگیرند، یک دقیقه زمان پاسخگویی اورژانس، یک تا ۲ دقیقه زمان برای ابلاغ به پایگاه و همینطور چندین دقیقه هم زمان برای رسیدن به محل حادثه نیاز است و نمی توان این چرخه را کاهش داد.
خودامدادی در خانواده ها نهادینه شود
این امدادگر که سابقه بیشتر از ۱۲ سال امدادگری در حوزه اورژانس را دارد، با اشاره به زمان طلایی برای احیاء بیماران قلبی و عروقی، اظهار داشت: خودامدادی در خانواده ها یک امر ضروریست.
طاهریان بر عرضه آموزش همگانی امداد و نجات و امدادرسانی اولیه همچون احیاء قلبی و عروقی برای و احیای درست و بموقع تاکیدکرد و اظهار داشت: همکاری رسانه ها و همینطور همراهی مردم برای دریافت آموزش های خودامدادی ضروریست.
وی از آمادگی نیروهای امدادی و تکسنین های اورژانس برای عرضه آموزش های لازم به مردم در چارچوب گروه های چند نفره و یا فردی اطلاع داد و اظهار داشت: هر فرد باید یک امدادگر و نجاتگر باشد.
کمبود نیروی انسانی یکی از اشکالات اورژانس ۱۱۵ استان چهارمحال وبختیاری است
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مأموریت های اورژانس ۱۱۵ در حوزه شهری، روستایی و جاده ای و امدادرسانی در مورد بیماریهای قلبی و عروقی و حوادث غیرمترقبه اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی بعنوان یکی از اشکالات اورژانس است.
محمد حیدری با تاکید بر اینکه ۳۰۰ نفر نیروی تکنسین برای تکمیل نیروی پایگاه های اورژانس ۱۱۵ نیاز است، اضافه کرد: استاندارد نیرو و تکنسین در هر پایگاه اورژانس ۹.۲ نفر است که متوسط نیروی تکنسین در پایگاه های اورژانس استان پنج نفر است.
وی تصریح کرد: به علت کبمود نیروی انسانی در پایگاه های این کمبود نیرو از راه افزایش شیفیت و اضافه کاری و همینطور استفاده از ظرفیت تکنسین های بیمارستانی تأمین می شود که این امر امکان کاهش بهره کاری تکنسین های اورژانس و همینطور فرسایش نیروی انسانی را زیاد می کند.
به گفته وی، در استان ۵۱ پایگاه اورژانس فعال است که از این تعداد ۱۸ پایگاه شهری و ۳۲ پایگاه جاده ای است که ۳۵۰ تکنسین در این پایگاه های فعالیت دارند و به صورت شیفتی و اضافه کاری کمبود نیروی انسانی را جبران می کنند.
وی با اشاره به اضافه کاری که تکنسین های اورژانس به منظور تأمین نیروی انسانی پایگاه ها و خدمات رسانی مطلوب تر انجام می دهند، اظهار داشت: پرداخت نشدن کارانه و اضافه کاری این افراد از یک و نیم سال گذشته یکی از مشکلاتی استکه وجود دارد، اما این امر سبب نشده که این افراد از تلاش خود در نجات جان مردم بگذرند.
اورژانس ۱۱۵ استان با کمبود تجیهزات و آمبولانس های کمک دار مواجه است
رییس اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان ۸۱ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک باب بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۳۶ تخت بیمارستانی فعال است، اظهار داشت: توسعه تجهیزات خودرویی به خصوص خودرو های کمک دار برای مناطق سخت گذر در استان یک اولویت است.
وی اضافه کرد: سخت گذر بودن مناطق استان و عشایرنشین از مشکلات اورژانس است که نیاز است برای خدمات رسانی مطلوبتر به این مناطق از امکانات وتجهیزات به روز و همینطور کمک دار استفاده گردد.
به گفته وی، تکنسین های اورژانس برای انجام برخی مأموریت های در این مناطق به علت اینکه آمبولانس ها امکان عبور از این مکان ها را ندارند، باید پیاده به امدادرسانی بپردازند.
۱۰ درصدتماس های برقرار شده با اورژانس مزاحمت تلفنی است
وی با این که از آغاز سالجاری تابحال ۱۲۰ هزار تماس با مرکز مدیریت اورژانس استان برقرار شده است، اظهار داشت: از این تعداد ۱۳ هزار تماس مزاحمت تلفنی و ۱۰ درصد تماس ها هم مشاوره بوده است و از مردم استان در خواست می شود تا خط های ۱۱۵ استان را برای دریافت مشاوره و یا مزاحمت تلفنی مشغول نکنند.
وی تصریح کرد: در سالجاری ۱۳ هزار مأموریت توسط تکنسین های اورژانس استان انجام شده است که چهار هزار مأموریت در مورد بیماری قلبی و عروقی و چهار هزار و ۵۰۰ تماس تصادفی بوده است.
به گفته وی، در این زمان ۵۸ مورد تماس در مورد مسمومیت با مونوکسیدکربن، ۱۷ زایمان در آمبولانس و ۱۵ مورد غرق شدگی بوده است.
حیدری تصریح کرد: در این زمان یکهزار مأموریت کرونایی در استان انجام شده و در هر شهرستان برای جابه جایی بیماران کرونایی از مراکز درمانی به بیمارستان و یا بین بیمارستانی یک آمبولانس اختصاص داده شده است.
وی به افزایش خدمات دهی تکنسین های اورژانس ۱۱۵ استان در شرایط کرونایی اشاره نمود.
به گزارش سلامت به نقل از ایرنا، ۲۶ شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس ۱۱۵ و فوریت های پزشکی نامگذاری شده است.
چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون ۹۷۹ هزار نفر است.



منبع:

1399/07/01
15:04:04
5.0 / 5
1069
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , امنیت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سلامت