تهران روی گسل بی توجهی پیشگیری ارزان تر از عزاداری است
به گزارش سلامت، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تکیه بر این که فروریختن بیمارستان ها به مفهوم فرو ریختن امید مردم است، اظهار داشت: پیشگیری و مقاوم سازی مراکز حیاتی، بمراتب کم هزینه تر از پرداخت خسارت های سنگین بعد از وقوع بحران بوده و باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد و همینطور بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند و باید به سمت نگاههای مدرن و مولد ساز پیش رفت.
علی نصیری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بدترین تهدید پیش روی تهران وقوع زلزله است، اظهار داشت: زلزله برای تهران حتی از جنگ هم مخرب تر است؛ چونکه در صورت وقوع زلزله ای بالای ۶ ریشتر، برآورد تعداد تلفات در مقایسه با شهدای جنگ و سایر حوادث نشان داده است که ابعاد خسارات انسانی آن بسیار گسترده خواهد بود.
زلزله های بزرگ به هیچ عنوان قابل تولید توسط بشر نیست
وی ضمن اشاره به برخی شایعات مطرح شده در رابطه با منشأ زلزله ها، اظهار داشت: زلزله های بزرگ به هیچ عنوان قابل تولید توسط بشر نیست و این ادعاها که گاهی مطرح می شود بر مبنای این که با آزمایش های نظامی یا اتمی میتوان زلزله های ۵، ۶ یا ۷ ریشتری ایجاد کرد، اساس علمی ندارد و صحت این شایعات مورد تأیید نیست.
سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تکیه بر ضرورت ورود جدی دولت به مبحث ایمن سازی، اضافه کرد: این مسیر نیازمند آنست که دولت به شکل جدی پای کار بیاید. اکنون نیز شاهد می باشیم که برخی بیمارستان ها با اقداماتی که انجام داده اند، بتدریج در راه ایمن سازی و مقاوم سازی قرار گرفته اند.
اگر یک بیمارستان فرو ریزد، امید مردم شهر فرو می ریزد
نصیری ضمن اشاره به اهمیت مراکز درمانی در وضعیت بحران، اظهار داشت: کادر پزشکی، پرستاری و نیروهای پاراکلینیک از سرمایه های مهم کشور هستند. اگر یک بیمارستان فرو بریزد، امید مردم شهر فرو می ریزد، چونکه بیمارستان نماد امید و آرامش مردم است. تا آن زمان که بیمارستان پابرجا می باشد، مردم این اطمینان را دارند که در صورت بروز حادثه، جایی برای رجوع و درمان وجود دارد.
وی افزود: در صورت صدمه دیدن بیمارستان ها، علاوه بر تخریب یک سازه، سرمایه های عظیم انسانی کشور از بین می رود. سرمایه انسانی بسیار مهم تر از تجهیزات پزشکی و تخت های بیمارستانی است؛ چه کادر درمان و چه بیمارانی که درحال درمان هستند، همگی سرمایه های بی قیمت و پرارزش کشور محسوب می شوند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن اشاره به ضرورت پیشگیری پیش از وقوع حادثه، خاطرنشان کرد: ما نباید با هیچ توجیهی بپذیریم که مردم در بیمارستان، درمانگاه، مسجد، مدرسه یا پاساژ گرفتار صدمه شوند، در حالیکه انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمن سازی در خیلی از موارد کم هزینه تر است. برخی برآوردها نشان داده است که هزینه پیشگیری به مراتب کمتر از هزینه هایی است که بعد از وقوع حادثه باید پرداخت گردد.
نصیری با ذکر نمونه هایی از خسارات حوادث گذشته، اظهار داشت: در حوادثی مانند ریزش ساختمان ها بر اثر زلزله، آتش سوزی یا سیل، ابتدا هزینه جمع آوری نخاله پرداخت می شود، اما جان انسانی که از دست رفته، قابل قیمت گذاری نیست. بعد از آن، هزینه اسکان اضطراری با چادر پرداخت می شود، سپس چادرها جمع آوری شده و اسکان موقت با کانکس به انجام می رسد و بالاخره، بعد از یک یا دو سال، ساخت مجدد ساختمان شروع می شود که هر مرحله هزینه های جداگانه و سنگینی دارد.
وی تاکید کرد: بارها شاهد بوده ایم که بعد از وقوع حوادث، دولت بودجه های کلانی برای سیل زدگان، زلزله زدگان یا صدمه دیدگان سایر حوادث اختصاص می دهد، در حالیکه میتوان با صرف قسمتی از این هزینه ها در مرحله پیشگیری، نسبت به مقاوم سازی اقدام نمود. در تعدادی موارد حتی مقاوم سازی مقرون بصرفه نیست و تخریب و نوسازی کامل ساختمان هزینه کمتری به دنبال خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به ظرفیتهای مولدسازی برای نوسازی مراکز حیاتی شهر، اظهار داشت: در خیلی از موارد حتی نیاز به تامین هزینه مستقیم نیست. بعنوان مثال، یک بیمارستان ممکنست هکتارها زمین با ارزش بالا در اختیار داشته باشد که میتوان قسمتی از آنرا در چارچوب روش های پیشبینی شده در مصوبه مولدسازی سران قوا واگذار کرد و در ازای آن، با خلق ارزش افزوده و افزایش ثروت، یک بیمارستان جدید با معیارهای روز در همان محل یا در نقطه ای دیگر راه اندازی کرد.
بلندمرتبه سازی در بیمارستان ها سفارش نمی شود
نصیری با تکیه بر ملاحظات ایمنی در طراحی مراکز درمانی، اضافه کرد: در اصل بلندمرتبه سازی در بیمارستان ها سفارش نمی گردد، چونکه ایجاد ایمنی در ساختمان های بسیار بلند، بخصوص در موضوع هایی مانند حریق، دشوار است. بعنوان نمونه، حتی بلندترین نردبان های آتش نشانی دنیا که حدود ۶۴ متر ارتفاع دارند، به سبب زاویه استقرار، تنها تا تعداد کمی از طبقات را پوشش می دهند و از یک حدی به بعد، امکان امدادرسانی مؤثر وجود ندارد. بنابراین، حداقل در حوزه مراکز درمانی، بلندمرتبه سازی راه حل مناسبی محسوب نمی شود.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن اشاره به امکان نوسازی مدارس از راه مولدسازی، اظهار داشت: در خیلی از نقاط شهر، مدارسی در زمینهای بسیار گران قیمت راه اندازی شده اند، در حالیکه با قیمت کارشناسی همان زمین میتوان چندین مدرسه مجهزتر، ایمن تر و با تجهیزات هوشمند روز دنیا ساخت. این مساله از جانب شهرداری تهران نیز پیشنهاد شده و مکاتباتی دراین خصوص با ریاست جمهوری انجام گرفته است.
وی افزود: شهرداری تهران در شش حوزه آمادگی خودرا برای بر عهده گرفتن مسئولیت اعلام نموده که همچون آنها میتوان به حوزه سلامت، آموزش و پرورش، آب، انرژی، معیشت مردم و چند مبحث دیگر اشاره نمود. این پیشنهاد در قالب مدیریت واحد شهری مطرح شده است؛ مفهومی که لایحه آن همچنان در مجلس درحال بررسی است و انتظار می رود حداقل بصورت آزمایشی در تهران، کلان شهرها یا مراکز استانها اجرا شود. تجربه کشورهای موفق نشان داده است که مدیریت واحد شهری همراه با نظارت دولت، نه بنگاه داری دولت، می تواند خیلی از مشکلات را حل کند.
نصیری ضمن اشاره به تجربه بازسازی بعد از جنگ اظهار داشت: در آن مقطع، مسئولیت بازسازی به شهرداری ها سپرده شد و شهرداری ها باتوجه به سرعت و کیفیت اقدامات، نمره قبولی و حتی نمره عالی گرفتند، در حالیکه در دیگر بخش ها با وجود صدمه های کمتر، این فاصله معنادار مشاهده می شد.
وی ادامه داد: یکی از محورهای مهم پیشنهادی، حوزه آموزش و پرورش است. در صورت واگذاری این حوزه به شهرداری، میتوان در چارچوب یک برنامه پنج ساله و با مولد سازی ساختمان های موجود، مدارس فرسوده و ناایمن را که تعداد آنها نیز کم نیست، به مجتمع های آموزشی مدرن، مجهز و ایمن تبدیل کرد؛ مشروط بر آنکه این فرایند با کار کارشناسی، وفاق میان دولت و شهرداری و برنامه ریزی دقیق میان آموزش و پرورش و شهرداری تهران صورت گیرد.
بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تکیه بر محدودیت منابع عمومی، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند و ناگزیر هستیم به دنبال منابع پایدار و روش هایی باشیم که وابستگی به بودجه نفت نداشته باشد. این مساله نیازمند تغییر نگاه و یک جابه جایی پارادایمی در مدیریت ایمنی شهر است.
نصیری در انتها اظهار داشت: این تغییر رویکرد باید در حوزه بیمارستان ها، مدارس، مساجد، ساختمان های تجاری و اداری بزرگ دنبال شود. موضوع هایی مانند انتقال پایتخت نیز هر چند در گذشته مطالعاتی در رابطه با آن انجام و رد شده، اما حتی در صورت طرح مجدد، باتوجه به نیاز به بودجه های عظیم، در کوتاه مدت واقع بینانه به نظر نمی رسد. به باور من، راه حل عملی، تمرکز بر همین تهران و ایمن سازی آن با اصلاح سیاست ها، اجرای دقیق بخشنامه ها و قوانین، احترام به قانون و تغییر نگاه از رویکرد سنتی و نفت محور به نگاههای مدرن و مولدساز است.
بطور خلاصه زلزله های بزرگ به هیچ عنوان قابل تولید توسط بشر نیست وی ضمن اشاره به برخی شایعات مطرح شده در ارتباط با منشأ زلزله ها، عنوان کرد: زلزله های بزرگ به هیچ عنوان قابل تولید توسط بشر نیست و این ادعاها که گاهی مطرح می شود مبنی بر اینکه با آزمایش های نظامی یا اتمی میتوان زلزله های ۵، ۶ یا ۷ ریشتری ایجاد کرد، اساس علمی ندارد و صحت این شایعات مورد تأیید نیست. در صورت واگذاری این حوزه به شهرداری، میتوان در چهارچوب یک برنامه پنج ساله و با مولد سازی ساختمان های موجود، مدارس فرسوده و ناایمن را که تعداد آنها نیز کم نیست، به مجتمع های آموزشی مدرن، مجهز و ایمن تبدیل کرد؛ مشروط بر آن که این پروسه با کار کارشناسی، وفاق میان دولت و شهرداری و برنامه ریزی دقیق میان آموزش وپرورش و شهرداری تهران صورت گیرد. بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر محدودیت منابع عمومی، تصریح کرد: باید بپذیریم که بودجه عمومی و درآمدهای نفتی دیگر توان تحمل بار سنگین ایمن سازی را ندارند و ناگزیر هستیم به دنبال منابع پایدار و روش هایی باشیم که وابستگی به بودجه نفت نداشته باشد.
منبع: سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب