آیا میتوان داروها را با قهوه مصرف کرد؟

آیا میتوان داروها را با قهوه مصرف کرد؟

به گزارش سلامت، قهوه به علت داشتن کافئین بر عملکرد خیلی از داروها تأثیر منفی دارد و می تواند سبب کاهش جذب آنها توسط بدن شود.


به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، نوشیدن قهوه در صبحگاه برای بسیاری افراد یک عادت رایج به حساب می آید. با این وجود دانشمندان می گویند نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروها می تواند اثر منفی بر کارکرد آنها در بدن داشته باشد.
گروهی از متخصصان جهت بررسی تأثیر تداخل دارو و قهوه، مصرف همزمان آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و نتیجه گرفتند که قهوه به صورت قابل توجهی بر جذب، توزیع، دفع و متابولیسم خیلی از داروها تأثیر می گذارد.
در ادامه به نقل از یورونیوز بعضی از داروهای پرکاربردی که مصرف همزمان شان با قهوه مضر تشخیص داده شده، آمده است:
داروی تیروئید
اگر کم کاری تیروئید دارید، امکان دارد از «لووتیروکسین» یا سایر داروهای تیروئید جهت کمک به تعادل هورمونی استفاده کنید.
تحقیقات نشان می دهد نوشیدن قهوه، همزمان با مصرف داروهای تیروئید می تواند میزان جذب دارو توسط بدن را تا بیشتر از نصف کم کند و اثربخشی دارو را برای شما بکاهد.
داروی دیابت
در صورتیکه قهوه خویش را با شکر یا شیر مخلوط می کنید، این امر می تواند منجر به افزایش قند خون شود و بر عملکرد داروهای دیابت شما تاثیر بگذارد.
علاوه بر آن بر مبنای مطالعه انتشار یافته توسط انجمن دیابت آمریکا، نوشیدن هر چیزی حاوی کافئین (مانند قهوه) امکان دارد سطح انسولین و قند خون را افزایش دهد و علائم را برای افراد مبتلا به دیابت بدتر کند.
داروهای ضد افسردگی
بر مبنای آمار سازمان کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا، از هر ۱۰ نوجوان و بزرگسال در این کشور یک نفر روزانه داروهای ضد افسردگی مصرف می کند. این در شرایطی است که تجویز این داروها در چند دهه اخیر به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.
قهوه اما می تواند بر نحوه عملکرد این داروهای ضد افسردگی در بدن تاثیر بگذارد. بعضی از داروها مانند «فلووکسامین»، «آمی تریپتیلین»، «اسیتالوپرام» و «ایمی پرامین» در صورت نوشیدن همزمان قهوه، بخصوص مقادیر زیاد آن، می توانند به صورت متفاوتی متابولیزه شوند و میزان جذبشان توسط بدن کاهش پیدا کند.
تحقیقات نشان می دهد که برای مثال «فلووکسامین» به صورت خاص عوارض جانبی معمول کافئین را زیاد می کند و علایمی مانند بی خوابی و تپش قلب بوجود می آورد. برای همین بهتر است داروهای خویش را مصرف کنید و مصرف قهوه را برای مدتی متوقف کنید.
داروی فشار خون
میلیونها نفر در جهان با فشار خون بالا زندگی می کنند. این بیماری شایع اما در اغلب اوقات خاموش به ندرت علایمی از خود نشان داده است اما همزمان خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی و سکته را بالا می برد.
خیلی از افراد از داروهای فشار خون مانند «وراپامیل» یا «پروپرانولول» استفاده می نمایند که با کاهش ضربان قلب کار می کنند. نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروهای فشار خون مانند «فلودیپین» می تواند جذب کمتر دارو توسط بدن را به دنبال داشته باشد و سبب شود از مزایای کامل دارو بهره مند نشوید.
داروی خواب یا ملاتونین
ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که کمک می نماید شب ها احساس خواب آلودگی کنید. این هورمون با غروب خورشید تحریک می شود و به مغز شما سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین همینطور بدون نسخه و به شکل مکمل فروخته می شود و بعنوان کمک کننده خواب استفاده می شود.
در مقابل، قهوه بعنوان یک محرک عمل می کند و سبب می شود احساس بیداری بیشتری کنید. در واقع کافئین موجود در قهوه دقیقا برخلاف ملاتونین عمل می کند و می تواند شما را هوشیارتر کند و خوابیدنتان را سخت کند.
نوشیدن قهوه می تواند تولید ملاتونین در بدن شما را مهار کند و میزان این هورمون را کم کند. در واقع اگر ملاتونین را همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید، آنها می توانند یکدیگر را خنثی کنند.
در مجموع باید گفت اگر هر یک از این داروهای بالا را مصرف می کنید و بخصوص اگر برای بامداد سفارش شده اند، تلاش کنید نخستین فنجان قهوه خویش را به تعویق بیندازید. همچنین در مورد میزان مصرف قهوه خود و یا زمان آن با پزشک مجرب تان مشورت کنید.




منبع:

210
5.0 / 5
1403/03/21
10:56:31
تگهای خبر: افسردگی , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سلامت