ایرانیها روزی ۹ گرم نمک می خورند

ایرانیها روزی ۹ گرم نمک می خورند

سلامت: میانگین مصرف روزانه نمک در کشور 9 گرم در روز است که باید این میزان به زیر 5 گرم در روز برسد.


به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، دکتر کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت در مورد پویش ملی سلامت و چاقی و نمک خوری مردم ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: وزارت بهداشت در اجرای پویش ملی سلامت در قدم اول تشخیص زودرس را در دستور کار قرار داد و در فاز اول طرح غربالگری فشار خون و دیابت، ویژه افراد بالای ۱۸ سال را تا پایان دی ماه سال جاری اجرا کرد.
وی ادامه داد: در اجرای طرح پویش ملی سلامت ( غربالگری دیابت و فشار خون بالا) میانگین سن تشخیص ۵ سال زودتر از زمان عادی بود که این امر موجب می شود بیماری زودتر کنترل و عوارض بیماری به تاخیر بیفتد.
اعتماد با اعلان اینکه رویکرد بعدی وزارت بهداشت پیش گیری از پرفشاری خون و دیابت است اظهار داشت: باید به مردم فرصت داد تا ذائقه خود در مصرف بیش از اندازه نمک را تغییر دهند.
مدیرکل دفتر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: یکی از راه های مشارکت مردم در تغییر ذائقه و کم کردن میزان نمک مصرفی برگزاری پویش سلامت ملی و تغذیه سالم می باشد.
وی افزود: برمبنای غربالگری انجام شده در این طرح از مجموع بیش از ۴۵ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور، ۴۰ درصد اضافه وزن دارند که یکی از دلیلهای اضافه وزن و پرفشاری خون مصرف بیش از اندازه نمک است.
اعتماد با اشاره به این که هدف پویش ملی سلامت و مصرف کم نمک افزایش آگاهی رسانی و ارتقا سلامت است بیان داشت: امید می رود همانگونه که در بحث حذف روغن و چربی صنایع غذایی همکاری خوبی داشتند در حذف نمک از محصولات تولیدی خود همکاری داشته باشند.
ایشان سپس سخنان خود در یک برنامه رادیویی اشاره کرد: افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون و دیابت که در طرح غربالگری شناسایی شده اند طبق شیوه نامه بایستی حداقل ماهانه یکبار به مراکز بهداشت و حداقل هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند تا بیماری خودرا کنترل و طول عمر باکیفیت تری داشته باشند.
اعتماد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری پویش سلامت در هفته دوم بهمن ماه در مورد مصرف لبنیات بیان داشت: مصرف لبنیات نیز بدین سبب در دستور کار پویش قرار گرفت که جامعه و کشور ما به سمت سالمندی می رود و یکی از عوارض سالمندی کاهش تراکم و پوکی استخوان است.
وی اظهار داشت: متاسفانه از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور، تقریباً نیمی از افراد گرفتار کاهش تراکم استخوان هستند که در فاز دوم پویش تغذیه بالا بردن مصرف لبنیات در تغذیه مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور بسیار پایین است که امید می رود قسمتی از اهداف پویش سلامت تغذیه محقق و سرانه مصرف لبنیات کشور افزایش یابد.




منبع:

299
5.0 / 5
1402/11/07
09:31:53
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
سلامت