رئیس مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت خبر داد

بررسی شیوه های ارتقای فرایندهای بیمارستانی با کمک دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران

بررسی شیوه های ارتقای فرایندهای بیمارستانی با کمک دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران

سلامت: کارگاه سه روزه ارتقای فرآیندهای بیمارستانی بوسیله استقرار نظام طبقه بندی نقشه فرآیندهای بیمارستانی با مدیریت مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت و مشارکت بیمارستان های کاندیدای استان تهران جهت بحث و تبادل نظر پیرامون روش های ارتقای فرآیندهای بیمارستانی درحال برگزاری است.


به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، دکتر حسن واعظی - رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت برگزاری این کارگاه سه روزه اظهار داشت: این کارگاه با حضور ۷ بیمارستان کاندیدا و منتخب دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی و وابسته به سایر ارگان ها و سازمان ها و نیز ستاد معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی سطح تهران برگزار می گردد که باتوجه به تفاوت های فرایندی موجود در نوع خدمات این بیمارستان ها به تفکیک عمومی و گرایش تک تخصصی به بررسی و بحث و تبادل نظر پیرامون شیوه های ارتقای فرآیندهای بیمارستانی می پردازند.
واعظی اضافه کرد: تفاوت در انواع بیمارستان ها و فرایندهای جاری هر یک بر طبق ترکیب و سطح تریاژی بیماران ناگزیر است. اما نقاط اشتراک تمام بیمارستان ها باید در امتداد پشتیبانی از گیرنده خدمت و بیمار محوری باشد. موضوعی که در دولت سیزدهم و تولیت سلامت در وزارت بهداشت، با محتوای عدالت و تعالی جزو اهداف اصلی مطرح و مورد اجرا است.

وی ادامه داد: ستاد وزارت بهداشت بر وحدت رویه در گردش کار، مستندسازی الکترونیک و در نهایت ارائه خدمات باکیفیت تاکید دارد و در بیمارستان ها نیز این مساله مطرح و جزو نیاز بر حق گیرنده و ارائه دهنده خدمت است. به عنوان مثال در بحث طراحی بیمارستانی و معماری فرایندی فضاهای درمانی یکی از نکات مورد تاکید حذف مسیرهای متقاطع سیر دریافت خدمات توسط بیمار است؛ بطوریکه در بخش های شلوغ و پرازدحام دریافت خدمات نیازمند اصلاح و به حداقل رساندن تردد مردم و همین طور کادر درمان در مسیرهای مشابه نباشد.

وی ادامه داد: با گذشت زمان از یک سو قابلیت ها و از طرف دیگر نیازهای مراکز درمانی متفاوت می گردد. به عنوان مثال اکنون بیش از ۹۵ درصد نسخ همکاران پزشک بصورت الکترونیک صادر می شود و یا پرونده های بخش اورژانس بیمارستان پس از دو دهه به روز رسانی و ابلاغ گردید تا وحدت رویه ای با قابلیت به روز شدن مستندسازی و زمینه پرونده الکترونیک در اورژانس بیمارستانی ایجاد گردد.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: فرآیندهای اصلی، مدیریتی و پشتیبانی در این کارگاه مطرح تا با بهره مندی از تجربیات موفق اساتید این بخش و همگرایی و اشتراک نظرات، نکات اساسی و تاکیددار فرایندهای درون بیمارستانی با پیچیدگی هایی که در ارائه خدمات وجود دارد، احصا شوند تا بتوان در راه ارتقای پروسه تسهیل شده ارائه و دریافت خدمات درمان گام برداشت.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اضافه کرد: امیدواریم در آخر این کارگاه ضمن مرور نکات فنی دستورالعمل ابلاغی موجود در این خصوص، به توسعه نتایج فنی و اجرائی در بحث فرایندهای مورد نیاز رسیده و یک مدل بیمارستانی در قالب شیوه نامه کشوری با کمک سه دانشگاه علوم پزشکی تدوین گردد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی ادامه داد: نتایج این کارگاه همین طور در تدوین سنجه ها و روئوس اعتباربخشی آتی نیز موثر خواهد بود و در خودارزیابی و ارزیابی خارج سیستمی در امتداد ارتقای فرآیندهای جاری مراکز و رضایتمندی مردم نقش خواهد داشت.




منبع:

309
5.0 / 5
1402/07/18
11:47:48
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سلامت