بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه رمضان

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه رمضان

سلامت: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: از زمان سحر تا افطار در یک فاصله طولانی، فعالیت سیستم گوارشی کم می شود و با فرا رسیدن زمان افطار، تغییراتی در بدن به وجود می آید که باید با کمک تغذیه آنرا به درستی تنظیم کرد.


زهرا عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اضافه کرد: شروع افطار با نمک و آب جوش، بدن را آماده دریافت مواد غذایی دیگر می کند، بعد از آن استفاده از یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل بسیار مناسب می باشد و می تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.
وی گفت: نوشیدنی های بسیار خنک خصوصاً نوشیدنی های گازدار و چای داغ نه فقط کمکی به روزه دار نمی کند بلکه عطش وی را نیز بیشتر می کند، ممکنست مصرف شیر برای برخی افراد مضر باشد، استفاده مخلوطی از آب و آب میوه تازه یا سوپ رقیق جو با ترکیب سبزیجات مختلف و غلات برای شروع افطار مناسب هستند.
عبداللهی افزود: استفاده از شیربرنج و فرنی یا نان سنگک به همراه پنیر و گردو هم برای افطار مطلوب بوده و آرام خوردن غذا و افراط نکردن در مصرف این مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: مصرف سبزیجات علاوه بر این که از خشکی مزاج جلوگیری می کنند، به تدریج آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می کند. منابع حاوی فیبر چون غلات، حبوبات، انواع سالادها و سبزیجات تازه که با روغن زیتون و آب لیموی تازه تهیه شده اند برای تامین ریزمغذی ها و حفظ طراوت و شادابی در هنگام روزه داری مفید هستند.
نوجوانان روزه دار از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری بپرهیزند برای اینکه توانایی یادگیری آنها را کاهش می دهد
وی اشاره کرد: نوجوانان روزه دار باید ازمصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری پرهیز کنند چون مصرف این مواد سبب افت قند خون شده و توانایی یادگیری آنها را در طول روز می کاهد.
عبداللهی افزود: نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پر کننده معده هستند و به خصوص در روزه داری نباید مصرف شوند، از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B۱۲ همچون انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خون سازی نقش دارند، در روزهای روزه داری به مقدار کافی مصرف کنند.
به گفته وی، در ماه رمضان فرصت کافی برای تامین مایعات بدن به میزان لازم وجود ندارد بدین سبب بمنظور پیش گیری از عواقب کم آبی در این ایام، برای مساعدت با کلیه ها برای تصفیه خون از مواد زائد، مصرف کافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر سفارش می شود.
عبداللهی گفت: افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند برای روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و برای بیماران دیالیزی روزه گرفتن ممنوعست.



منبع:

573
5.0 / 5
1401/01/16
10:10:00
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سلامت