سوم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونائی استانها

سوم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونائی استانها

به گزارش سلامت ایرنا- خبرهای کرونائی امروز سوم اسفندماه را با یک هشدار دارویی شروع می کنم که مطمئنا آگاهی از آن به مبتلایان بیماری کووید 19 کمک می نماید و آن این که عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اعلام نمود: آزیترومایسین تاثیری در بهبودی مبتلایان به این ویروس ندارد.


حتما خود و یا اطرافیان طی ۲ سال قبل با این مورد روبه رو شده اید که بمحض پیدا شدن علایم ویروس کرونا و با مراجعه به پزشک برای شما آزیترومایسین تجویز شده و یا دوستان و آشنایان به شما سفارش کرده اند که از این دارو به اشکال مختلف قرص، کپسول و شربت استفاده کنید، موضوعی که اورنگ ایلامی آنرا رد و بیان کرد: موضوع تاثیر آزیترومایسین در شصت و یکمین نشست کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران طرح و بررسی و گفته شد که آزیترومایسین آنتی بیوتیک مناسبی است اما در صورت مصرف بیجا و بی رویه، موجب مقاومت میکروبی و نیز ایجاد عوارضی نامطلوب می شود.
وی به این مطلب هم اشاره نمود که در آخرین شیوه نامه معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علایم خفیف و یا بدون علامت هستند و یا حتی بیمارانی که بستری می شوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد. مگر در وضعیت خاصی عفونت ثانویه باکتریایی که پزشکان در مورد بیماران آنهم در وضعیت خاص، این دارو را تجویز کنند اما در بهبود شرایط بیماران کووید۱۹ اثری ندارد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: آزیترومایسین همین طور با مشکلات قلبی، همچون طولانی شدن فاصله QT که چرخه الکتریکی قلب را از بین می برد، مرتبط می باشد. طولانی شدن فاصله QT می تواند منجر به ریتم نامنظم خطرناک قلب شود که گاهی اوقات می تواند موجب مرگ ناگهانی شود و آزیترومایسین یک داروی ضد باکتری ماکرولید است که پزشکان برای درمان انواع عفونت های خفیف تا متوسط ​​تجویز می کنند. ماده فعال دارو، آزیترومایسین، می تواند عوارض جانبی نادر اما جدی مانند واکنش های آلرژیک شدید یا تهدید کننده زندگی، ضربان قلب نامنظم، اسهال در رابطه با کلستریدیوم دیفیسیل و لطمه کبدی بوجود آورد.
با توجه به این که سویه اومیکرون بیشتر کودکان را درگیر کرده است برای پیش گیری از ابتلای آنان لازم است نکات بهداشتی و تزریق واکسن کرونا از طرف خانواده ها جدی گرفته شود، در این رابطه می توان به اظهارات سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اشاره نمود که ضمن هشدار به والدین برای جدی گرفتن تزریق واکسن کرونا برای گروه سنی ۵ سال به بالا برای مقابله با این ویروس و کاهش شدت بیماری، اظهار داشت: ویروس کرونا در موج ششم با سویه اومیکرون بیشتر تمایل به گروه سنی کودکان دارد و تنها راه حل مقابله با این سویه جدید در قشر حساس کودکان انجام واکسیناسیون است.
کامران قدس با اعلان اینکه تا حالا ۶.۱ درصد جمعیت بین ۵ تا ۹ ساله تحت پوشش این دانشگاه مقابل کرونا واکسینه شدند، اظهار داشت: ۳۱ هزار و ۱۵۴ کودک جزو جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هستند که از این جمعیت تنها ۶.۱ درصد مقابل ویروس کرونا واکسینه شدند.
وی، نگرانی برخی خانواده ها نسبت به تزریق واکسن کرونا به کودکانشان را بی مورد و نوعی بزرگ نمایی در باره عوارض این واکسن دانست و اضافه کرد: در وضعیت فعلی که سویه جدید کرونا با قدرت سرایت بالا در جامعه اپیدمی شده است، تزریق واکسن کرونا به کودکان برای در امان نگه داشتنشان از مبتلاشدن به این بیماری بسیار سودمندتر از عوارض احتمالی است که ذهن خانواده ها را درگیر کرده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم در خبری با اشاره به این که تعداد مبتلایان زیر ۱۹ سال در استان بالاست، اظهار داشت: تزریق دز سوم واکسن کرونا برای همه افراد لازم است برای اینکه ایمنی بدن پس از هر دز واکسن پنج تا ۶ ماه تامین می شود.
دکتر جمیل صادقی فر گفت: ۱۴۵ هزار دز سوم واکسن در استان برای افراد بالای ۱۸ سال وجود دارد و تا حالا ۳۵ درصد مردم استان دز سوم را تزریق کرده اند.
وی اضافه کرد: توفیق زیادی در تزریق دز سوم نه فقط در استان بلکه در سطح کشور نداشته ایم و باید بوسیله اطلاع رسانی توسط رسانه ملی، خبرگزاری ها و فضای مجازی مردم را به تزریق واکسن تشویق کرد.




وضعیت اوج گیری اومیکرون در استانها
آذربایجان غربی / حالا ۱۸۷ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش های آی سی یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت ویژه قرار دارند که بیش از ۲ برابر دو هفته گذشته است. ۶۴۸ فرد مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند که ۱۷۱ نفر از این تعداد در مراکز درمانی استان بستری شده اند و سه نفر نیز جان خودرا از دست دادند. تا حالا بیش از ۳۴۷ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که حدود ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می شود.
اردبیل / روند صعودی شیوع موج ششم کرونا در این استان که از حدود سه هفته پیش شروع شده، همچنان ادامه دارد بطوریکه طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان به ۲۶۳ نفر رسید و شمار جان باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل به پنج نفر بالا رفته است. اکنون شهرستان مشکین شهر، اردبیل و پارس آباد در وضعیت قرمز، شهرستان نیر، سرعین، خلخال و اصلاندوز در وضعیت نارنجی و شهرستان گرمی، بیله سوار، نمین و کوثر نیز در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. از ۲۲ بهمن سال قبل تا حالا ۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۲۶ دُز واکسن کرونا برای ۹۶ درصد از جمعیت هدف در استان اردبیل تزریق شده است.
البرز / هفت بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۸۹ بیمار دیگر نیز بستری شدند. ۵۲۹ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. حالا پنج شهرستان تابعه البرز قرمز و ۲ شهرستان دیگر نارنجی کرونائی هستند.
ایلام / طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوتی ناشی از کرونا ثبت گردید و مجموع فوت شدگان این استان به یک هزار و ۱۹۴ نفر افزایش پیدا کرد. ۲۶۵ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان به کرونا به ۷۶ هزار و ۴۳۲ نفر رسید. حالا شهرستان های ایلام، چوار، دره شهر، ایوان، مهران، چرداول، سیروان، آبدانان، ملکشاهی، دهلران، و بدره در وضعیت قرمز و تنها هلیلان در وضعیت نارنجی قرار دارند.
سیستان و بلوچستان / ۲۱۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۲۵ فرد مبتلا به کرونا تحت درمان قرار دارند، با ابتلای یک هزار و ۱۰۴ نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان در این استان به ۱۶۱هزار و ۵۸۳ نفر رسیده است و در طول این مدت ۲ نفر جان خودرا از دست دادند.
خراسان شمالی / ۲ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته فوت و ۶۰ مبتلای جدید نیز در مراکز درمانی استان بستری شدند. تا حالا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است و ۹۵ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسیناسیون، ۸۵ درصد جمعیت هدف دُز دوم و ۵۰ درصد نیز دُز سوم واکسیناسیون کرونا را دریافت کرده اند.
براساس آخرین لیست رنگ بندی کرونائی شهرها که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، هشت شهرستان بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونائی قرار دارند.
خوزستان / حالا پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال خوزستان حدود ۸۵ درصد و نوبت دوم ۷۲ درصد، و پوشش نوبت سوم در افراد بالای ۱۸ سال ۲۸ درصد و پوشش واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال نیز حدود ۶ تا هفت درصد است. اکنون ۱۴ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و هشت شهرستان زرد کرونائی هستند. ۶۰۰ بیمار کرونائی اکنون در بیمارستان های زیرپوشش این دانشگاه بستری بوده که از این تعداد ۲۰۹ نفر در آی سی یو هستند.
لرستان / چهار نفر به سبب مبتلاشدن به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۷۲۳ نفر رسید. همین طور ۳۰۵ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان در این استان به ۲۱۱ هزار و ۷۲۸نفر رسید. شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دورود، دلفان، سلسله، کوهدشت، چگنی در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و وضعیت کرونا تنها در شهرستان رومشکان نارنجی است.
کرمانشاه / ۲۹۴ نفر شامل ۷۱ بیمار مثبت بستری و ۲۲۳ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در سطح این استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۴۲ نفر بیشتر است. در طول این مدت ۲ نفر دیگر براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند. بر طبق رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های پاوه، جوانرود، صحنه، قصرشیرین، هرسین، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، کرمانشاه، اسلام آبادغرب، کنگاور، گیلانغرب، سنقروکلیایی و روانسر در وضعیت قرمز کرونائی قرار گرفتند و تنها شهرستان زرد استان دالاهو است.
قم / در زمان حاضر ۱۲۰ کودک با علائم مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان حضرت معصومه(س) قم که مختص کودکان است، بستری هستند که درصد بالایی از آنان واکسن تزریق نکرده اند. در یک ماه گذشته چهار کودک زیر پنج سال جان خودرا از دست داده اند و الان چهار کودک مشکوک به کرونا در بخش آی سی یو بستری هستند. وضعیت کرونائی قم که از روز ۵ آذرماه به رنگ آبی درآمده بود، از چهارم بهمن ماه به رنگ زرد و از هشتم بهمن ماه به رنگ قرمز درآمد.
هرمزگان / تا حالا ۳ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۲۴ دز واکسن کرونا در این استان تزریق شده که از این مقدار ۵۹۰ هزار و ۴۲ دُز مربوط به مرحله سوم است. اکنون ۳۲۰ نفر از مبتلایان در بیمارستان بستری هستند که ۷۷ نفر از آنها در شبانه روز گذشته بستری شدند و حال ۱۴ نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است سه نفر هم در طول این مدت به تعداد فوت شدگان اضافه شده است. حالا واکسیناسیون کودکان پنج تا ۹ سال در استان در حال انجام می باشد.

تازه ترین اخبار از شرایط کرونائی کشور
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خودرا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۴۴۹ نفر رسید و ۲۲ هزار و ۷۳ نفر بیمار جدید نیز در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۹۹ نفر از آنها بستری شدند.
تا کنون ۶۲ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۸۵۱ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۸۲ نفر دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۶۷ هزار و ۶۷۶ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته ۲۸۸ هزار و ۸۱۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۶۳۵ نفر رسید.
در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خودرا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۴۹۹ نفر رسید.
تا کنون ۶ میلیون ۵۳۹ هزار و ۷۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و سه هزار و ۹۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
در زمان حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.




در اختتام هم چند گزارش کرونائی حاصل تلاش خبرنگاران ایرنا بخوانید با این عناوین:
کرونا در تهران؛ خطر جدی در انتظار واکسن گریزها
تداوم شیوع اومیکرون در مازندران و سردرگمی والدین از درهای نیمه باز مدارس
چالش اجتماعی شدن کودکان در بین فاصله های کرونایی


منبع:

559
5.0 / 5
1400/12/03
20:47:41
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سلامت