عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی:

بروز علایم خفیف کووید۱۹ مستلزم رفتن به مراکز درمان نیست

بروز علایم خفیف کووید۱۹ مستلزم رفتن به مراکز درمان نیست

فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی اظهار داشت: بروز علایم خفیف کووید۱۹ جز در بیماران زمینه ای و گروههای ریسک پذیر، نیازمند رفتن به مراکز بهداشت و درمان و انجام تست پی سی آر برای تشخیص نوع بیماری نخواهد بود.


مجید مختاری روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همه علایم تنفسی احتیاج به انجام تست پی سی آر ندارد، اضافه کرد: حالا ۹۰ درصد از سویه های کرونا در جامعه در ارتباط با اومیکرون است و رفتن به مراکز بهداشت و درمان با بروز هرگونه علایم خفیف برای انجام تست پی سی آر و معالجه، بدون شک مراکز درمانی کشور را فلج خواهد نمود.
وی افزود: برخی علایم بیماری هم ناشی از حساسیت های فصلی است ازاین رو با بروز یک علامت خفیف همچون عطسه یا آبریزش بینی رفتن به پزشک ضروری نیست.
مختاری اظهارداشت: آزمایشگاه ها و مراکز درمانی کشور هم توان آزمایش و ارزیابی بخش اعظم جامعه را یک دفعه نخواهند داشت و از لحاظ علمی هم انجام تست پی سی آر با بروز یک علامت خفیف منطقی نخواهد بود.
این فوق تخصص ریه تصریح کرد: انجام تست پی سی آر با بروز علایم خفیف کووید۱۹ برای گروههای ریسک پذیر (آسیب پذیر) همچون بیماران زمینه ای، مبتلایان به نارسایی قلبی، کلیوی و ریوی، بیماران سرطانی، دیالیزی، کورتن درمانی ها و بیماران ضعف ایمنی (که در معرض خطر قرار دارند) ضروریست.
انجام تست پی سی آر با بروز علایم خفیف کووید۱۹ برای بیماران زمینه ای، مبتلایان به نارسایی قلبی، کلیوی و ریوی، بیماران سرطانی، دیالیزی، کورتن درمانی ها و بیماران ضعف ایمنی (که در معرض خطر قرار دارند) ضروری است
مختاری تصریح کرد: این جمعیت بعنوان گروه هدف باید برای تشخیص بیماری (اومیکرون، دلتا، آنفولوآنزا و... ) به سرعت به مراکز درمانی رجوع کنند. کرونا دلتا هم همچنان در کشور شایع و این مسئله هم نباید فراموش نشود.
آیا شیوع اومیکرون جهان را مجبور به تزریق دز چهارم واکسن کرونا می کند؟
وی درباره لزوم تزریق دز چهارم واکسن کرونا اظهار داشت: حالا درباره این مسئله در جامعه بین الملل، علمی و ایمنی شناسی اتفاق نظر وجود ندارد همینطور مباحثی در مورد عوارض تمدید مکرر دزهای این واکسن خاص برای مهار کرونا مطرح می شود.
مختاری اضافه کرد: همینطور احتمال می رود، به تدریج با گذشت سه تا چهار هفته، بخش اعظمی از جمعیت به سویه جدید اومیکرون مبتلا شده و به صورت خودکار ایمن شوند و ضرورتی برای تزریق دز چهارم وجود نداشته باشد. برخی مبتلایان به صورت خفیف به این سویه مبتلا شده و امکان دارد، متوجه گذران دوره بیماری هم نشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: برپایه آخرین اطلاعات، برخی کشورها مانند کانادا و استرالیا هم حالا به طرف تزریق دز چهارم واکسن کرونا نرفته و تولید واکسن برای اومیکرون را بعنوان دز چهارم یا بوستر به تعویق انداخته اند.
مختاری افزود: شرکت داروسازی فایزر بعنوان پیشگام تولید واکسن اومیکرون اعلام کرد، تولید این واکسن تا اواخر مارچ (اسفند و فروردین) هم آماده نمی گردد. در این مصاحبه همینطور رئیس این شرکت احتمال می دهد، بشر اصلا نیازمند دز چهارم این واکسن نباشد.


به گزارش سلامت به نقل از خبرگزاری ایرنا، حالا مطالعات گوناگونی در نقاط مختلف دنیا جهت بررسی لزوم تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای مقابله با کووید۱۹ شروع شده است.
نتایج برخی یافته ها نشان می دهد، تزریق این دز برای مقابله با سویه اومیکرون بعنوان سویه غالب در سرتاسر دنیا، به اندازه دز سوم این واکسن، میزان آنتی بادی بدن را افزایش نمی دهد اما دستیابی به نتایج قطعی در اینباره و تعیین لزوم تزریق دز چهارم مستلزم ادامه و تکمیل مشاهدات پزشکی است.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر، ورود نخستین مورد از سویه جدید اومیکرون به ایران را تایید نمود.
قدرت انتقال و سرایت این سویه به قول متخصصان حوزه بهداشت و درمان سه برابر کرونا دلتا بوده و به منظور جلوگیری از موج بیماری شیوه نامه های بهداشتی شامل فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و تزریق واکسن کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

693
5.0 / 5
1400/11/21
15:20:48
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سلامت