اختلال خواب در مبتلایان به دیابت خطرآفرین است

اختلال خواب در مبتلایان به دیابت خطرآفرین است

مطالعات جدید محققان دانشگاه ساری در انگلیس نشان داده است اختلال خواب می تواند به کاهش طول عمر منجر شود و این اثر در افراد مبتلا به دیابت حدود ۸۷ درصد بیشتر است.



به گزارش پایگاه خبری ساینس، به صورت کلی اختلال خواب یک عامل مهم در بروز افسردگی، بیماری های متابولیک و سایر اختلالات جسمی است. مطالعات جدید نشان داده است اختلال خواب در طول عمر هم نقش دارد و می تواند به کاهش طول عمر منجر شود.

در ادامه مطالعات آمده است اختلال خواب مکرر در مبتلایان به دیابت جدی تر است و می تواند آنان را ۸۷ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از علل مختلف همچون تصادف و حمله قلبی قرار دهد.

محققان به افرادی که اختلال خواب دارند سفارش می کنند این عارضه را جدی بگیرند و از سنین کم به دنبال درمان و راهکار باشند.

خواب کافی و باکیفیت مهم ترین عامل در عملکرد مغز و سیستم اعصاب، سیستم گردش خون و عروق و سیستم ایمنی بدن است، بنابراین مطالعات گسترده ای در زمینه عوامل موثر بر خواب باکیفیت در سرتاسر دنبا انجام می شود.

۱۱ شب تا ۷ بامداد بهترین زمان خواب است. مصرف غذای سبک سه ساعت پیش از خواب، دمای مناسب و استفاده نکردن از تجهیزات الکترونیکی در اتاق خواب نقش مهمی در خواب باکیفیت دارد.

برخی از مهم ترین فواید خواب کافی عبارتند از:

خوابیدن تعداد سلول های مغز را افزایش می دهد
خوابیدن سبب می شود که امکان تولید میلین توسط سلول های مغز افرایش یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می کند و مانند غلافی در اطراف تمام سلول های عصبی قرار می گیرد. میلین برای عملکرد صحیح سلول های عصبی ضروریست و کمبود آن به بروز بیماری های خطرناکی مانند ام اس منجر می شود.

میلین کاربردهای مختلفی دارد؛ ولی یکی از مهم ترین وظایف آن، تسریع در ارسال پیام های عصبی است. خواب سبب افزایش تعداد سلول های عصبی و احیای سلول های قبلی می شود.

خواب کافی سبب کاهش دردهای مزمن می شود
مطالعات جدید نشان داده است خواب کافی و با کیفیت یکی از مهم ترین روش های کاهش درد است و بنابراین پزشکان در دوره نقاهت بیماری یا عمل جراحی، استراحت کامل را سفارش می کنند.

خواب کافی قدرت استدلال و تفکر را افزایش می دهد
کیفیت خواب یکی از مهم ترین عامل های نحوه تفکر و استدلال منطقی است. سفارش شده است هنگام مواجهه با مشکلات پیچیده که نیازمند اتخاذ چاره و تفکر است، استراحتی کوتاه داشته باشید و تأثیر فوق العاده آنرا ببینید.

خواب کافی و باکیفیت التهاب بدن را کاهش می دهد
التهاب مهم ترین دلیل بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس است. مطالعات نشان می دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از ۶ ساعت می خوابند، نسبت به افرادی که خواب کامل دارند، بیشتر است. فشار خون ناشی از التهاب از دیگر مضرات اختلال خواب است.

خواب کافی سبب کاهش وزن و بیماری های متابولیک می شود
بدن در حالت خواب کالری می سوزاند، کم خوابی یا اختلال خواب یکی از مهم ترین علل چاقی و اضافه وزن است.

برخی دیگر از خواص خواب باکیفیت عبارتند از:
خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام اس دارد
خواب کافی سبب تقویت حافظه می شود و از برخی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می کند.
خواب کافی و باکیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهم ترین عامل تقویت حافظه در پیری است.
خواب کافی قدرت بدنی را افزایش می دهد
کم خوابی احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی را دو برابر و سکته مغزی را چهار برابر بالا می برد.
کودکان و نوجوانانی که خواب منظم و کافی ندارند، از نظر رفتاری ناهنجار می شوند. این کودکان در مدرسه رفتار مناسبی ندارند و معمولا برای هم سن و سالان و اولیای مدرسه مشکل ایجاد می کنند.
کم خوابی و خستگی مهم ترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین است.
خواب ناکافی سیستم یادگیری را مختل می کند.
اختلال خواب سبب افزایش فشار خون و ضربان نامنظم قلب می شود.
خواب آلودگی یکی از مهم ترین علل تصادفات رانندگی است.
خواب ناکافی سبب مرگ زودرس می شود.
اختلال خواب و خواب ناکافی مهم ترین علت پیری پوست است.
اختلال خواب قابلیت قضاوت را از بین می برد.
کاهش حافظه، افسردگی، چاقی و دیابت نوع ۲ بعضی از دیگر مضرات کم خوابی هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Sleep Research انتشار یافته است.



منبع:

1400/03/20
13:09:37
5.0 / 5
91
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سلامت