نقاط دورافتاده و حساس اصفهان چشم انتظار اورژانس هوایی مستقل

نقاط دورافتاده و حساس اصفهان چشم انتظار اورژانس هوایی مستقل

سلامت: ایرنا- اصفهان بعنوان یکی از کلان شهرهای بزرگ کشور با برخورداری از مناطق صنعتی و هسته ای و نیز با داشتن نقاط دور افتاده و سخت گذر، اورژانس هوایی مستقل ندارد و در انتظار حمایت مسئولان برای تامین این نیاز ضروری می باشد.


به گزارش سلامت به نقل از ایرنا، امروزه اهمیت خدمات پزشکی اورژانس هوایی در مدیریت زمان حوادث و انتقال مصدومان به مراکز درمانی امر پوشیده ای نیست و قابلیتی که شاید خیلی وقت پیش در خیلی از کشورهای اروپایی بعنوان یک خاصیت برای امداد و درمان استفاده می شود.
درایران اما از سال ۱۳۸۰ انتقال هوایی بیماران در کشور بصورت بسیار محدود در استانهای تهران وفارس راه اندازی و پس از ۱۲ سال برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ باتوجه به ضرورت راه اندازی اورژانس هوایی از طرف دولت پی گیری شد و هم اینک اغلب استانهای کشور اورژانس هوایی دارند.
در مواردی که فاصله بین محل حادثه و مراکز درمانی زیاد است و یا این که زمان نقش کلیدی در درمان بیمار دارد، انتقال هوایی بیماران به مراکز درمانی بهترین راه نجات جانهاست در حقیقت در شرایطی که آمبولانس به سبب نبود سرعت کافی یا دور بودن مسافت نمی تواند به کمک بیمار بشتابد، از بالگرد استفاده می شود.
گروه کمکی آمبولانس هوایی مجهز به وسایلی است که می تواند معالجه بیمار و فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به عهده بگیرد. این وسایل شامل درمان های سبک و تجویز دارو، دستگاه نوار قلب، دستگاه تنفس مصنوعی و برانکارد است. اغلب از آمبولانس هوایی برای دسترسی به نقاط دور افتاده، سخت گذر یا دارای اهمیت زمانی استفاده می شود.
بیشترین خدمات هوایی که تا حالا در کشور برای اورژانس هوایی انجام شده است؛برای انتقال مادران حامله پرخطر، رساندن اعضای پیوندی، انتقال بیماران سکته قلبی و مغزی و سوختگی و یا سوانحی همچون سیل، زلزله سقوط هواپیما، تصادف و یا هر حادثه غیر مترقبه دیگر بوده است.
اصفهان معین پیشتاز تهران در حوادث طبیعی
استان اصفهان بعنوان استان معین پیشتاز تهران در حوادث طبیعی بزرگ مانند زلزله انتخاب شده است و برای امدادرسانی باید در زمان طلایی با به حداقل رساندن زمان اعزام، استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در مدیریت بحران و جلوگیری از موازی کاری استفاده نماید که یکی از آنها اعزام تیم های عملیاتی حین حادثه است.
این خطه همین طور با داشتن نقاط کور و کویری در منطقه شرق، کوهستانی و سخت گذر در منطقه غرب و همجواری با کوهستان های و سرد یکی از نقاط پر اهمیت در بخش امداد رسانی فوری است.
عملیات امداد هوایی اصفهان رو به افزایش است


اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان از ظرفیت بیش از ۱۴۵ پایگاه شامل ۷۵ شهری، ۶۹ جاده ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۵ اتاق فرمان و ۸۷۴ نفر نیروی انسانی برخوردارست.
تعداد کل ماموریت های اورژانس هوایی اصفهان در سال ۹۷ نیز تعداد ماموریت های اورژانس هوایی ۲۲ مورد بود که ۳۴ مصدوم در جریان آن به بیمارستان ها منتقل شدند و در سال ۹۸ حدود ۱۷ مورد بوده است که این تعداد ماموریت به اعزام ۳۸ بیمار و مصدوم توسط بالگرد به بیمارستان های سطح استان منجر گردید که ۱۰ مورد از این پروازها برای انتقال مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی بوده است.
سال ۹۹ نیزاورژانس هوایی فوریت های پزشکی استان اصفهان بیش از ۳۳ عملیات امدادرسانی و ۵۳ بیمار و مصدوم را بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه به بیمارستان های سطح استان منتقل کرده است.
اصفهان امداد هوایی اصفهان با بالگرد هوانیروز انجام می شود
طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از مطالبات حوزه علوم پزشکی و امداد رسانی این خطه را اورژانس هوایی مستقل دانست.
وی به ایرنا اظهار داشت که شهرستان فریدون شهر در غرب، خوروبیابانک در شرق و نطنز در شمال، پادنا در جنوب سمیرم از دورترین و سخت گذرین نقاط استان محسوب می شوند اما از اورژانس هوایی مستقل بی بهره هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: ما بوسیله یک بالگرد هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز ) و با در نظر گرفتن و مراعات ضوابط نظامی عملیات هوایی خودرا انجام می دهیم.
وی اشاره کرد: با توجه به این که استان اصفهان معین خیلی از استانها همچون استان تهران در حوادث است، حداقل سه فروند اورژانس هوایی با این حجم ارائه خدمات نیاز دارد.
چنگیز افزود: صنایع متنوعی در استان اصفهان به ویژه صنایع هسته ای و راهبردی وجود دارد که می طلبد ارائه خدمات ویژه به استان اصفهان درباب امداد هوایی بیشتر توجه و پشتیبانی تجهیزات و خدماتی ویژه ارائه شود.


۲۴ نقطه اصفهان پد نشستن بالگرد جانمایی شده است
همچنین غفور راستین رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان در باره اقدامات این مدیریت درباب مطالبات اورژانس هوایی اظهار داشت: ما جهت راه اندازی آشیانه بالگرد در شاهین شهر حدود ۴ سال است تلاش می نماییم و امسال توانستیم ۲۴ هزار متر مربع زمین در مجاورت پلیس راه مورچه خورت تحویل بگیریم؛ همین طور برای آشیانه غرب و شرق استان در نایین و فریدن نیز اقداماتی انجام شده است.
وی در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: استان اصفهان به سبب گستردگی جغرافیایی و وجود مناطق کوهستانی نیازمند اورژانس هوایی برای حوادث پر تلفات طیبعی و غیر طبیعی است.
رییس مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به این که برای داشتن اورژانس هوایی باید پایگاه هوایی نیز وجود داشته باشد، اشاره کرد: اصفهان در سه نقطه شاهین شهر، نایین و فریدن اقداماتی دراین زمینه انجام داده است.
وی درباب پدهای فرود و پرواز بالگرد اورژانس و تامین سوخت آنها و مسیرهای مورد نظر اظهار داشت: برای نشست و برخاست ایمن بالگرد ۵۸ نقطه در استان جانمایی شده، ۱۷ پد بالگرد تا این لحظه افتتاح و ۱۸ مورد در سراسر استان دست ساخت است.
هر ساعت پرواز بالگرد هوایی ۳۲ میلیون هزینه دارد
راستین معتقد است: استان اصفهان نیازمند ۳ پایگاه اورژانس هوایی برای پوشش کامل منطقه است.
وی با اشاره به هزینه بالگرد برای عملیات اورژانس هوایی بیان داشت: طرف قرداد ما نیروهای مسلح است و هر ساعت پرواز ۳۲ میلیون تومان و با بهره گیری از شرکت های خصوصی ماهیانه حدود ۱ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
رییس مرکز اورژانس استان اصفهان با اهمیت ترین مانع و محدودیت سر راه داشتن اورژانس هوایی مستقل در اصفهان را ساخت آشیانه و تامین زمین مورد نظر در محل مناسب دانست و اظهار داشت: استان هایی که بالگرد نظامی ندارند در اولویت داشتن اورژانس هوایی هستند.
وی افزود: هم اینک عملیات هوایی اورژانس اصفهان با هوانیروز ارتش قراداد دارد اما بالگرد اورژانس مختص عملیات امدادرسانی نیست و نظامی است که برای مقاصد اورژانس استفاده می شود.
راستین درباب ضرورت اورژانس هوایی اصفهان اظهار داشت: به سبب وسعت جغرافیایی استان و شاهراه ارتباطی کشور و مناطق سخت گذر وجود اورژانس هوایی اصفهان لازم است برای اینکه انتقال مادران حامله در مناطق دور افتاده، رسیدگی فوری و حیاتی مانند قطع عضو و زمان محدود و نیز حوادث پرتلفات تامین این نیاز را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی همین طور درباب این که در چه درجه ای از حادثه که قرار بگیریم اورژانس هوایی لازم می شود، اظهار داشت: در سوانح پر تلفات، حوادث غیرمترقبه، حادثه در مناطق دور افتاده و کوهستانی و مسافت زیاد تا بیمارستان، زمان تاثیر قابل توجهی در رسیدن بیمار یا مصدوم از محل حادثه تا درمانگاه دارد.
رییس مرکز اورژانس استان اصفهان افزود: در حوادث ناگوار در این رده هیچ استان دیگری اصفهان را پوشش نمی دهد اما استانهای اطراف دارای بالگرد اورژانس هستند و قبل از این چهار محال و بختیاری، یزد و شهر کاشان به یک پایگاه و کلان شهر تهران به ۳ پایگاه اورژانس هوایی مجهز شده اند.
زیر ساخت پد(نشستن) بالگرد در نقاط مختلف فراهم شده است
شایگان مقدم مسوول اورژانس هوایی فوریت های پزشکی اصفهان نیز درباب جزئیات پد بالگرد در استان اصفهان اظهار داشت: تا حالا پد بالگرد اورژانس دهاقان، پد لای بید به وجود آمده است و طبق استاندارد تعریف شده اطراف هر پد بالگرد باید محوطه ۲۰۰ در ۲۰۰ مترمربع فضای باز وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: پد بالگرد ورزنه در ورودی این شهر جنب مسکن مهر در نزدیکی بیمارستان نیمه ساز این شهر، پد کوهپایه در جاده اصفهان به نایین و پد رامشه در ورودی شهر واقع شده است.
مسوول اورژانس هوایی فوریت های پزشکی اصفهان اشاره کرد: پد دهاقان با اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیون تومان، لای بید با هزینه ۳۰۰ میلیون و پدهای ورزنه و کوهپایه و رامشه نیز با اعتبار ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به همت شهرداری های این مناطق راه اندازی شده اند.
وی افزود: در طول این مدت پدهای بالگرد بیمارستان الزهرا (س)، بیمارستان ۹ دی خمینی شهر، حسن آباد جرقویه، مجتمع فولاد مبارکه، هلال احمر ابیازن نطنز، بیمارستان میمه، هرند، منظریه شهرضا، کمربندی زیار، زواره و کهرویه شهرضا بطور کامل به بهره برداری رسیده اند ولی قدر مسلم این که نیاز به بالگرد مستقل همچنان محسوس است و باید برای استان پهناور اصفهان تامین گردد.




منبع:

759
5.0 / 5
1400/03/16
17:10:57
تگهای خبر: استاندارد , بیمار , بیمارستان , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سلامت