سخنگوی سازمان اورژانس كشور:

موتورسواران بدون كلاه هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل می كنند

موتورسواران بدون كلاه هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل می كنند

به گزارش سلامت سخنگوی سازمان اورژانس کشور ضمن اشاره به آمار بالای حوادث ترافیکی در موتورسواران بدون کلاه ایمنی اظهار داشت: در تصادفات یکی از مواردی که برای حوزه درمان و اورژانس پیش بیمارستانی هزینه بالایی دارد، هزینه درمان و رسیدگی به موتور سواران است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت بهداشت، مجتبی خالدی با بیان این مطلب اضافه کرد: موتور سواران در سوانح ترافیکی لطمه های بیشتری می بینند و زمان بیشتری در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان برای درمان آنها صرف می شود برای اینکه موتورسواران اغلب پوشش مناسب و ایمنی ندارند و با سرعت بالا حرکت می کنند و بیشتر آنها از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و بطور کلی درصد مصدومیت با موتور نسبت به خودرو بالاتر است.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در موتور سواران و فرهنگ سازی در قالب کمپین های مختلف مانند «موتورسوار خوب» اظهار داشت: موتورسواری که لباس و کلاه ایمنی داشته باشد در صورت مصدومیت در سوانح ترافیکی می تواند ظرف ۴۸ ساعت از بیمارستان ترخیص شود اما کسی که کلاه ایمنی ندارد و تصادف می کند و ضربه مغزی می شود ممکنست ۲ تا ۳ ماه در بخش مراقبت های ویژه بستری شود و این بخش ها ظرفیت محدود و کمتری نسبت به سایر بخش ها دارند و اشغال شدن تخت های مراقبت های ویژه به مدت ۲ تا ۳ ماه به سبب سوانح ترافیکی می تواند یک چالش عمده سیستم سلامت باشد و این مشکل در دوران کرونا تشدید می شود چونکه بیماران کرونائی بدحال در بخش های مراقبت ویژه بستری می شوند.

سخنگوی اورژانس کشور با تاکید بر اینکه باید فرهنگ سازی در موتورسواران جدی تر مورد توجه قرار گیرد، اظهار نمود: فرهنگ سازی و آموزش در قالب کمپین های های آموزشی موثر است اما کافی نیست و باید نهادهای مختلف در این عرصه ایفای نقش کنند بعنوان مثال صنعت ما باید موتور ایمن و استاندارد تولید نماید و شاید یک حفاظ موتور بتواند از ضربات شدید جلوگیری کند همین طور کلاه ایمنی استاندارد در پیش گیری از مصدومیت جدی و لطمه مغزی در موتور سوار بسیار موثر است و وضع قوانینی مانند منع تردد در بزرگراه ها می تواند کمک کننده باشد.

خالدی افزود: ما در اورژانس برای پیش گیری از حوادث ترافیکی موتورسواران اورژانس که با موتورلانس به بیماران خدمت رسانی می کنند، تلاش نموده ایم تا لباس و کلاه ایمن تامین نماییم و تاکید داریم که قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود چونکه خیلی از سوانح و حوادث ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی است همین طور با بروز کردن تجهیزات به مصدومان ترافیکی خصوصاً موتورسواران که گرفتار تروما می شوند خدمات مناسب بدهیم و دوره هایی رسیدگی به مصدومان ترومایی را به تکنسین ها آموزش بدهیم برای اینکه این مصدومان رسیدگی های خاص نیاز دارند و این دوره ها می تواند به حفظ جان موتورسواران لطمه دیده در حوادث ترافیکی بسیار کمک نماید.

سخنگوی اورژانس کشور اشاره کرد: اورژانس در آخرین حلقه در ارائه خدمات به موتورسواران در حوادث ترافیکی است و در ابتدا پلیس خدمت رسانی می کند، اگر موتور سوار با کلاه ایمنی تردد نکند و گرفتار سانحه شود هزینه های سنگینی به سیستم سلامت تحمیل می شود و باید برخورد با متخلفان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شاید وضع جرائم سنگین تر کمک کننده باشد البته استانداردسازی موتورها و کلاه های ایمنی هم حائز اهمیت می باشد.

خالدی با تاکید بر فرهنگ سازی در کاهش سوانح ترافیکی خصوصاً در موتورسواران یادآوری کرد: کمپین های تبلیغاتی به شکل گسترده می تواند سبب نهادینه شدن استفاده درست و عمل به قانون شود و کمپینی مانند «موتور سوار خوب» از این دست فرهنگ سازی هاست.
1071



منبع:

1399/12/19
15:09:14
0.0 / 5
187
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
سلامت