دستاورد انقلاب، گسترش اورژانس هوایی در خراسان رضوی خدمتی امیدآفرین

دستاورد انقلاب، گسترش اورژانس هوایی در خراسان رضوی خدمتی امیدآفرین

به گزارش سلامت ایرنا- گسترش خدمات اورژانس هوایی در نقاط مختلف کشور همچون خراسان رضوی از دستاوردهای مهم و اقدامات ویژه دولت تدبیر و امید ظرف هشت سال گذشته بوده که علاوه بر ارتقا سطح سلامت شهروندان ایرانی، افزایش امید به زندگی را برای حادثه دیدگان در مناطق محروم، دور و سخت گذر سبب گشته است.


دستاورد چشم گیر تلاش دولت برای توسعه پایگاههای اورژانس هوایی مجهز به بالگرد امداد و کادر درمانی متخصص در قالب اجرای "طرح تحول نظام سلامت" تابحال فعالیت ۴۷ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور با ۲۳ هزار مورد مأموریت امداد هوایی بوده است.
جانمایی پایگاههای اورژانس هوایی خود اقدامی کاملا فنی و تخصصی به لحاظ کسب حداکثر بهره وری و عرضه بهنگام کمکهای امدادی موثر است.
بر همین اساس، سبزوار واقع در غرب استان خراسان رضوی بخاطر موقعیت خاص در راه شاهراهی ارتباط زمینی شمال و غرب کشور به مشهدالرضا که سالانه محل رفت و آمد دهها میلیون زائر و مسافر است و همینطور وجود مناطق سخت گذر کوهستانی و کویری، بعنوان یکی از نقاط معین امدادرسانی حوادث برای خراسان رضوی و حتی استانهای همجوار مانند خراسان شمالی و سمنان به پایگاه اورژانس هوایی و بالگرد امداد مجهز شد.
کادر امداد و درمان بالگرد مستقر در پایگاه اورژانس هوایی سبزوار از اواخر سال ۱۳۹۴ تابحال به طور متوسط سالانه ۶۵ سورتی پرواز امداد و نجات را برای انتقال مصدومان، بیماران وخیم حال و مادران آبستن در حوزه جغرافیایی غرب خراسان رضوی انجام داده اند که یکی از نتایج آن نجات جان افزون بر ۱۵۰ شهروند مجروح و یا بیمار بدحال در هر سال بوده است.
اورژانس هوایی و جغرافیای طبیعی و انسانی
"زندگی پرحادثه عشایر کوچ رو حاضر در منطقه، دسترسی سخت و زمانبر بیماران و حادثه دیدگان ساکن آبادیهای دوردست به مراکز درمانی، تعدد و سخت گذری جاده های فرعی و روستایی، گستره پهن پیکر جغرافیایی و مسافت طولانی میان آبادیها و شهرها در این خطه، بافت جمعیتی پراکنده و همینطور وجود نقاط مسکونی کوهستانی" بخشی از واقعیتهای جریان زندگی در منطقه غرب خراسان رضوی است.
شش شهرستان "جغتای، جوین، خوشاب، داورزن، سبزوار و ششتمد" با مجموع جمعیتی افزون بر نیم میلیون نفر که ۶۲ درصد آن ساکن شهرستان سبزوار هستند در بخش غربی استان خراسان رضوی همجوار با استانهای خراسان شمالی و سمنان شامل شش شهر و ۴۴۱ روستا در مجموع از خدمات افزون بر ۲۰۰ خانه بهداشت، ۴۰ مرکز بهداشتی درمانی و شش بیمارستان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برخوردار می باشند.
دهیار روستای برگو از توابع بخش روداب سبزوار می گوید: ظرف پنج سال گذشته برخی از زنان آبستن مناطق عشایری با بهره گیری از بالگرد امداد هوایی به بیمارستان منتقل شده و جان در معرض خطر این مادران و نوزادانشان نجات یافته است.
علی ترشیزی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: طبق گزارش ماموران فوریتهای پزشکی همینطور تابحال دهها کودک مریض و بزرگسالان بیمار بدحال در مناطق عشایری بخش روداب شهرستان سبزوار با فرود بالگرد اورژانس در این مناطق و تلاش کادر درمان امداد هوایی به سرعت به بیمارستان انتقا یافته و از مرگ نجات یافته اند.
وی افزود: کوهستانهای سخت گذر، جاده های خاکی ایلراههای عشایر روداب در فاصله ۸۰ کیلومتری نزدیکترین مرکز درمانی تا قبل از فعالیت امداد هوایی همیشه باعث تاخیر در خدمات اورژانسی با بهره گیری از خودرو های آمبولانس بود و حتی با وجود زحمات طاقت فرسا و خالصانه امدادگران گاها بی فایده بود اما اینک با راه اندازی اورژانس هوایی و بلگرد امداد چنین مشکلات برطرف شده اند.
اورژانس هوایی در خدمت زائرین بارگاه نورانی امام رضا (ع)
یک مجروح سانحه رانندگی در جاده سبزوار - شاهرود به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چند ماه پیش همراه خانواده برای زیارت حرم رضوی عازم مشهد بودیم که بر اثر خستگی راننده خودرو واژگون و گرفتار جراحت شدید شدم.
حسن رادمنش اضافه کرد: تکنیسین های اورژانس که با آمبولانس در صحنه تصادف حاضر شده بودند وضعیت مرا بسیار وخیم تشخیص داد بنابراین بالگرد اورژانس را فراخواندند. بدین سان در زمان مناسب همراه با همسرم که او هم مجروح بود به بیمارستان امداد شهید بهشتی سبزوار منتقل شدیم.
وی که اینک بهبودی کامل خویش را بازیافته افزود: اینک سلامت خود و خانواده ام را مدیون کادر امداد اورژانس سبزوار بخصوص اورژانس هوایی آن شهرستان می دانم که در شرایطی سخت با شتاب لازم جانمان را نجات دادند.
اورژانس هوایی ضرورتی که احیا شد
دولت یازدهم از اولین روزهای آغاز فعالیتش توسعه خدمات اورژانس هوایی و گسترش پوشش خدمات درمانی مناطق روستایی را بعنوان اولویت وزارت بهداشت ابلاغ نمود و در همین چارچوب تاسیس و آغاز کار پایگاههای اورژانس هوایی با تسریع در امدادرسانی به این مناطق تأثیر بسزایی در کاهش مرگ و میر و امیدبخشی به مردم داشته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در همین خصوص می گوید: دستاوردهای دولت تدبیرو امید درحوزه سلامت منطقه غرب خراسان رضوی بسیار زیاد است.
دکتر علیرضا مسلم در گفتگو با خبرنگار ایرنا بهره برداری بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه، سلامتکده طب سنتی، مجوز پذیرش بیماران خارجی در بیمارستانها و همینطور افزایش دو بر شدن توان خدمات رسانی پایگاههای اورژانس هوایی را بعضی از خدمات محقق شده دولت تدبیر و امید در سطح شهرستانهای واقع در غرب جغرافیای خراسان رضوی برشمرد.
وی تاسیس و راه اندازی اورژانس هوایی سبزوار در آذر ماه ۱۳۹۴ را خدمت چشم گیر و بسیار موثر دولت برای حوزه سلامت این منطقه توصیف کرد که با همکاری یگان هوایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه سبزوار فعالیت دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اضافه کرد: غرب خراسان رضوی با وجود روستاهای پراکنده، مسیرهای ارتباطی سخت گذر مناطق کوهستانی و کویری و همینطور جاده های پرترافیک و حادثه خیز به شدت نیازمند خدمات پزشکی اورژانس هوایی بود تا در کمترین زمان ممکن بیماران بدحال و مجروحان را به مراکز درمانی منتقل کند.
وی افزود: این نیاز مهم بخاطر دیدگاه مثبت اندیشانه، امیدآفرین و آینده نگر دولت تدبیر و امید و همینطور مدیریت کارآمد، برنامه ریزی مناسب و اجرای شایسته ملی و محلی هم اینک محقق شده و مردم هم از آن آگاه و نسبت به این گونه خدمات حیاتی قدردان هستند.
دکتر مسلم اظهار داشت: پایگاه هوایی اورژانس این شهرستان با شعاع مستقیم پروازی ۱۵۰ کیلومتر پوشش خدمات امدادی فوری را به شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد در غرب خراسان رضوی، نیشابور در مرکز میانه، کاشمر، بردسکن خلیل آباد در جنوب غربی و جنوب میانه این استان و همینطور شهرستانهای اسفراین و جاجرم در محدوده خراسان شمالی و هم بخشهایی از شرق استان سمنان انجام می دهد.
وی زمان میانگین رفت و برگشت بالگرد امداد را ۴۰ دقیقه ذکر و بیان نمود: از این نوع اورژانس برای کمکهای پزشکی فوری در حوادثی که مصدومان با تعداد بالا و بدحال دارند اما بخاطر بعد مسافت امکان امدادرسانی سریع وجود ندارد استفاده می شود.
کاهش زمان
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار هم به کاهش زمان انتقال هوایی بیماران با بالگرد امدادی به یک چهارم زمان انتقال زمینی اشاره و بیان نمود: بهره گیری از اورژانس هوایی سبب شتاب مناسب و موثر در عرضه خدمات به بیماران و حفظ جان انسانها در شرایط خطیر است.
دکتر عباس کافی اضافه کرد: سال جاری تابحال اورژانس هوایی سبزوار ۲۵ سورتی پرواز برای انتقال ۳۱ مصدوم و بیمار را همراه با عرضه خدمات پزشکی لازم داشته است.
وی افزود: سال گذشته هم اورژانس هوایی سبزوار با انجام ۵۹ سورتی پرواز ۱۹۹ شهروند مصدوم و بیماران غیرتصادفی را شامل بیمار قلبی، سکته مغزی و زنان آبستن به مراکز درمانی انتقال داده بود.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار همینطور خدمات اورژانس هوایی را کاملا عمومی اعلام و بیان نمود: گروه آمبولانس هوایی علاوه بر همه اقلام امدادرسانی فوری، مجهز به انواع داروهای اورژانسی، دستگاههای سنجش سلامت قلب و تنفس مصنوعی است بطوری که توان مراقبت بیمار یا فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به خوبی دارد.
"رساندن سریع پزشک متخصص بر بالین بیماران، انتقال تجهیزات به هر نقطه لازم، پشتیبانی ناوگان اورژانس و امداد زمینی، دسترسی سریع به نقاط سخت گذر و حتی مالر، غلبه بر ترافیک خورویی جاده ها در امدارسانی فوری، امکان مدیریت و ارزیابی منطقه حادثه دیده از آسمان، هدایت و راهبری ناوگان زمینی برای دسترسی راحت و مسیریابی در حوادث بزرگ، استفاده از کادر درمانی ویژه و امکانات خاص امدادی، حایتی و درمانی، شعاع وسیع عملیات امدادی، انتقال سریع اعضای بدن برای جراحیهای پیوند اعضا، داروهای غیرقابل ذخیره، خون و فرآورده های خونی حیاتی" از دیگر قابلیتهای شاخص اورژانس هوایی هستند که به همت دولت تدبیر و امید ظرف هشت سال گذشته مردم در مناطق مختلف کشور همچون خراسان رضوی از آن برخوردار شده اند.
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ۲۹ مرکز اورژانس شهری و روستایی با ۳۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه موتورآمبولانس و یک دستگاه بالگرد در اختیار دارد.
مرکز این شهرستان ۳۰۶ هزار نفری در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.


697
0.0 / 5
1399/11/28
21:26:31
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سلامت