ارائه ۴۶ هزار خدمت درمانی به حجاج

ارائه ۴۶ هزار خدمت درمانی به حجاج

سلامت: ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال احمر در حج تمتع 1403 با صدور اطلاعیه ای، از ارائه بیش از 46 هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی در عربستان تا امروز آگاهی داد.



به گزارش سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات بهداشت و درمان به زوار ایرانی در مراسم حج تمتع، ارائه خدمات به زوار را همزمان با ورود نخستین کاروان های حجاج به عربستان آغاز نموده که جزییات این خدمات به شرح زیر است:


۱- از شروع عملیات درمانی و بهداشتی هلال احمر در حج تمتع امسال، ۴۶ هزار و ۱۶۰ خدمت به زوار ارائه شده که شامل ۱۱۰۸ ویزیت تخصصی، ۱۴۱ مورد بستری، ۱۵۳۸ مورد خدمات پاراکلینیک، ۱۲ هزار ۳۳۷ مورد خدمات پرستاری، ۹۲۹۰ مورد خدمات داروخانه، ۱۱۱۰ مورد خدمات مددکاری و انتقال، ۲۰ هزار و ۶۱۴ مورد خدمات ویزیت در مطب ها بوده است. هم اکنون ۱۸ زائر در بیمارستان هلال احمر و ۸ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

۲- بیمارستان هلال احمر در شهر مکه تمام خدمات درمان عمومی و تخصصی را به زوار ارائه می دهد. هم اکنون این بیمارستان گنجایش بستری کردن ۶۰ نفر را دارد و درمان های تخصصی قلب، مغز و اعصاب، رادیولوژی، موارد آزماشگاهی و سایر خدمات در این بیمارستان به زوار ارائه می شود. علاوه بر این پزشکان در محل استقرار حجاج در هتل ها حضور دارند تا پوشش درمانی سراسری برای مراسم حج ایجاد شود.

۳- یکی از علل شایع مراجعه زوار ایرانی به مراکز درمانی هلال احمر در عربستان، شکستگی ناشی از سقوط از پله برقی، آسانسور و توالت فرنگی است. بدین سبب سفارش می شود که زائرانی که با بهره گیری از این وسایل ناآشنا هستند حتما از یک همراه کمک بگیرند.

۴- گرمازدگی زوار، همچنان دغدغه اصلی کادر درمانی هلال احمر در عربستان است. سفارش می شود که زوار لباس های نخی با رنگ روشن بپوشند و ساعات خنک تر روز را برای انجام زیارت مد نظر داشته باشند. همین طور مصرف فراوان مایعات را فراموش نکنند.

۵- زوار داروهای مصرفی و نسخه انگلیسی پزشک را همراه داشته باشند. امسال بیش از ۱۸ هزار نفر از زوار ما گرفتار بیماریهای قلبی یا دیابت هستند. زوار مصرف داروهای خودرا بطور طبیعی طبق روال قبلی در حج ادامه دهند و پیش از سفر با پزشک متخصصی که درمان خودرا نزد وی دنبال می کنند، مشورت کنند چونکه به سبب تغییر شرایط زندگی و تغذیه ای در حج ممکنست پزشک، پیشنهادی درباب تغییر دز یا نحوه مصرف داروها و یا تعداد مصرف در روز داشته باشد.

۶- زائرانی که بصورت روزانه دارو مصرف می کنند به مقدار مدت حضورشان در عربستان (میانگین ۴۵ روز) داروهای خودرا همراه داشته باشند.

طبق پیش بینی های انجام شده، ۳۸۰ نفر کادر بهداشتی و درمانی هلال احمر برای خدمت به زوار کشورمان عازم عربستان می شوند. (به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را عرضه کنند.) این کادر شامل پزشکان، پرستاران، امداگران و... هلال احمر با فعالیت ۲۴ ساعته در مراکز متعدد، آماده خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی هستند.





منبع:

225
5.0 / 5
1403/03/11
17:15:15
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
سلامت