آخرین وضعیت بروز بیماری های تنفسی در كشور

کرونای JN و یک دهم وارد ایران شده است؟

کرونای JN و یک دهم وارد ایران شده است؟

به گزارش سلامت، معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که برمبنای آزمایش ها، کرونای JN.1 در کشور ما شناسایی نشده است، اظهار داشت: این زیرسویه نیز از زیرشاخه های اُمیکرون است و دنیا اطلاعات زیادی از آن ندارد.


دکتر بابک عشرتی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی آخرین وضعیت شیوع بیماریهای تنفسی در کشور، اظهار داشت: برمبنای آزمایش هایی که از بیماران تنفسی بستری گرفته می شود حدود ۳۰ درصد موارد آنفلوآنزا، حدود ۱۰ درصد کرونا و مابقی نیز سایر ویروس های تنفسی است.
وی ادامه داد: برمبنای همین آزمایش ها برای ما مشخص شد که کرونای JN.۱ در کشور ما شناسایی نشده است. این زیرسویه نیز از زیرشاخه اومیکرون است و دنیا اطلاعات زیادی از آن ندارد.
به گفته ی ایشان، برخلاف این که برخی کشورها گزارشاتی حاکی از افزایش موارد بیماریهای تنفسی اعلام نموده اند اما در ایران از نظر شیوع بیماریهای تنفسی در وضعیت سختی نیستیم.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به سفرهایی که مقارن با اوایل سال نو میلادی شکل می گیرد، درباب وضعیت جهانی بروز بیماریهای تنفسی اظهار داشت: افزایش موارد بیماری خیلی عجیب و غریب نیست و هنوز افزایش موارد جدی بیماری رخ نداده است؛ با اینحال باید آمادگی خودرا برای مقابله با افزایش موارد احتمالی حفظ نماییم.
او اشاره کرد: سفارش اصلی ما با وجود این که وارد دی ماه شده ایم، همچنان این است که کسانی که در گروه پرخطر هستند (زنان باردار، افراد بالاتر از ۶۵ سال و... ) و واکسن تزریق نکرده اند، هرچه سریعتر مبادرت به تزریق واکسن کنند؛ برای اینکه تا بهمن ماه هنوز فرصت وجود دارد هرچند که فرصت طلایی اواخر شهریور و اوایل مهرماه بوده است.
به گفته ی ایشان، همچون سالیان پیش از شیوع کرونا، افزایش موارد بروز آنفلوآنزا از هفته دوم مهرماه شروع شده و تا اسفندماه ادامه دارد تا از نیمه دوم اسفند باردیگر سیر نزولی می شود.
عشرتی افزود: اگر همین امسال را هم بخواهیم درنظر بگیریم ممکنست تعداد موارد مبتلا به آنفلوآنزا افزایش یابد. تا حالا بیمارستان ها تحت فشار نبودند.
وی درباره ی روند نمونه گیری از موارد مشکوک بیماریهای تنفسی، اشاره کرد: مثل قبل لازم نیست همه بیماران تست بدهند؛ تنها از تعدادی بیماران نمونه گیری می شود تا چهره بیماری مشخص شود. از نظر درمانی چندان تفاوتی ندارد که تشخصی دهیم بیماری تنفسی فرد دقیقا کرونا است یا آنفلوآنزا؛ چونکه روند درمانی تقریباً یکسان دنبال می شود.
وی درباب نقش آلودگی هوا در بروز بیماریهای تنفسی، بیان کرد: آلودگی هوا راه های تنفسی را آزرده می کند و همین می تواند افراد را مستعد کند که به بیماریهای ویروسی مانند کرونا و آنفلوآنزا مبتلا شوند.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در خاتمه اشاره کرد: تقاضای ما از کسانی که علامت هایی همچون گلودرد، سرفه، سردرد، آبریزش بینی، تب و... دارند این است که تا زمان از میان رفتن علایم در خانه بمانند و استراحت کنند تا بیماری را به سایرین انتقال ندهند. ماندن در خانه طول دوره بیماری را کاهش داده و در عین حال عوارض بعدی بیماری را هم کم می کند. از طرفی استفاده از ماسک در اجتماعات بسیار ضروری است؛ چونکه برخی ناقل بدون علامت هستند و بدون این که بدانند ممکنست بیماری را به سایرین انتقال دهند. همین طور بهتر است افراد در طول روز چندین بار دست های خودرا با آب و صابون بشویند.




منبع:

290
5.0 / 5
1402/10/10
14:26:15
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
سلامت