رییس انجمن واردكنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران تاكید كرد

تمام محصولات بهداشتی و آرایشی خارجی موجود در بازار یا قاچاق است یا فیک!

تمام محصولات بهداشتی و آرایشی خارجی موجود در بازار یا قاچاق است یا فیک!

به گزارش سلامت، مازندران رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران در رابطه با چگونگی تشخیص کالای اصل و غیراصل می گوید: تمام محصولات خارجی موجود در بازار یا قاچاق است یا فیک و یکی از بارزترین راه های تشخیص، قیمت بسیار پایین کالاهای فیک در بازار است.



"کالای فیک" و "کالای قاچاق"، واژه هایی که مانند محصولات شان بازار داغی دارند و از گوشه خیابان و بساط دستفروش ها تا فروشگاه های بهداشتی و آرایشی محل عرضه و فروش آنها است، محصولاتی که به سبب قیمت پایین و دارا بودن نام تجاری برندهای معتبر، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و بنابراین امروز به یکی از مهم ترین دغدغه های پزشکان بخصوص در حوزه پوست و زیبایی تبدیل گشته اند.

عوارض مصرف این دسته محصولات در نبود اطلاع رسانی مناسب و دسترسی ساده به فرآورده های بهداشتی و آرایشی قاچاق در بازار پنهان مانده است، با این وجود تقاضا و فروش این محصولات در سالهای اخیر افزایش داشته و مثل هیولایی خزنده، زیر پوست سلامت جامعه به آرامی می خزد و رشد می کند.

در گفتگوی پیش رو محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن وارد کنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران و کارآفرین حوزه بهداشت به پرسش های ایسنا در رابطه با چرایی رشد تقاضا و عرضه محصولات فیک و قاچاق در بازار، خلاءهای قانونی و همینطور راه های تشخیص محصولات اصل و غیراصل پاسخ می دهد.

محصولات ساخت زیرپله با نام برند خارجی

بحیرایی، کالای فیک یا به بیان دیگر، کالای غیراصل را این گونه معرفی می کند: منظور از کالای فیک محصولاتی است که به صورت قاچاق وارد بازار شده و به دست مصرف کننده می رسند و طبعا، کالای فیک ساخت ایران نیست و نام ایرانی هم ندارد. در بعضی موارد این محصولات حتی در زیرپله ها با نام برندهای خارجی تولید و روانه بازار می شوند و تولید این محصولات با رشد نگران کننده ای همراه می باشد که سلامت جامعه را تهدید می کند. باآنکه این موارد معدود بوده اما نمی توان از آن صرف نظر کرد چونکه قاچاق محصولات بهداشتی و آرایشی در چند سال گذشته با رشد همراه بوده و با سلامت جامعه در ارتباط می باشد.

گردش مالی میلیارد دلاری فرآورده های بهداشتی و آرایشی

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران ضمن اشاره به آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا در رابطه با افزایش حجم قاچاق این فرآورده ها‎ در بازار طی سالهای اخیر می گوید: ایران یکی از مهم ترین بازارهای هدف محصولات بهداشتی و آرایشی در بین کشورهای همسایه به شمار می آید که از یک سو با تحریم و ممنوعیت واردات و از طرفی با قاچاق میلیون دلاری این محصولات روبرو است، ما رتبه هفتم جهان و دوم منطقه در مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی را داریم و مارکت ایران بین ۶۵ تا ۷۰ همت گردش دارد.

او می افزاید: این مسئله در کنار اینکه نشانگر رشد توجه عمومی به بهداشت و زیبایی است، بعنوان یکی از عوامل رشد مصرف این فرآورده ها هم شناخته می شود. برپایه آمار ستاد مبارزه با قاچاق بعنوان نهاد رسمی و دولتی نظارت بر این امر، گردش مالی کالای بهداشتی و آرایشی بیشتر از دو میلیارد دلار تخمین زده شده که امکان دارد نیم یا ۷۰ درصد آن متعلق به کالای فیک باشد که این امر، صدمه جدی به تولید داخلی و سلامت مصرف کننده وارد می نماید.

تیغ دو لبه ممنوعیت واردات محصولات بهداشتی و آرایشی

ممنوعیت واردات فرآورده های بهداشتی و آرایشی در سالهای اخیر سبب شد تا قاچاق این اقلام و توزیع آن در بازار رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد، اما آیا این ممنوعیت به نفع تولیدکنندگان داخلی بوده یا برعکس؛ به ضرر آنها؟ بحیرایی دراین باره می گوید: این مسئله شمشیر دو لبه است، از سویی سبب افزایش تعداد تولیدکنندگان و برندهای فعال ایرانی شد اما از طرفی همین تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای بخصوص در حوزه تأمین مواجهند، مسئله مهم اینست که باید تمرکز ما بر پشتیبانی از تولیدکننده داخلی و این صنعت در ایران باشد.

او به رشد گردشگری سلامت و افزایش حضور در ایران جهت استفاده از درمان ها و خدمات پزشکی اشاره می کند و می افزاید: ایران ظرفیت عظیمی برای تبدیل شدن به پایلوت منطقه در تولید و فروش محصولات با کیفیت آرایشی و بهداشتی دارد. بحث صادرات محصولات این حوزه هم شروع شده و آینده خوبی در انتظار تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی قرار دارد. درصورتیکه با همین روال پیش رویم و دستگاههای متولی حمایت کنند دورنمای خوبی برای این صنعت داخلی میتوان متصور شد.

کارآفرین حوزه بهداشت بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی تاکید دارد: با رفع موانع موجود، تولید سرعت پیدا می کند و تولیدکنندگان با اطمینان و اعتماد بیشتری در راه حرکت خواهند کرد.

به گفته بحیرایی برخی افراد مصرف کنندگان وفادار محصولات برندهای خاص هستند و نیاز و انتخاب این قشر هم باید موردتوجه باشد، او اعتقاد دارد تنها با تاکید بر ممنوعیت واردات نمی توان جامعه را به سمت مصرف محصولات ایرانی یا تحت لیسانس سوق دهد.

او چاره کار را در رشد توامان تولید و واردات مدیریت شده دانسته و اظهار می کند: برای حفظ سلامت مارکت بهداشتی و آرایشی، باید در کنار تولید، واردات انجام و مدیریت شود، به این شکل مصرف کننده قدرت انتخاب میان کالای ایرانی و کالای وارداتی خواهد داشت.

او خاطرنشان می کند: در کنار تولید باید مدیریت اصولی و تعرفه های بالای واردات جریان داشته باشد تا بازار عرضه و تقاضا تنظیم شود، چونکه برندهای ایرانی فعال در بازار از کیفیت خوبی برخوردار می باشند و امروز شاهدیم که مشتری وفادار خودشان را دارند.

گمراهی مصرف کننده با نشان تجاری غیراصل

یکی از مهم ترین معضلات این حوزه فروش محصولاتی است که به نام برندهای معتبر خارجی یا تحت لیسانس عرضه می شوند در حالیکه تمامی مراحل ساخت محصول از تأمین مواد اولیه تا بسته بندی نهایی در ایران صورت می گیرد، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی دراین باره می گوید: در اینجا با دو مقوله مواجه هستیم؛ برخی شرکت ها تحت لیسانس بوده و با فرمول شرکت مادر محصول را در داخل ایران تولید و بسته بندی می کنند که فعالیت این برندها مشکلی ندارد؛ ذکر این نکته هم الزامی است که صد در صد مواد اولیه الزاما ایرانی نیست و بیشتر اکتیوها وارداتی بوده و امکان دارد از شرکت مادر هم وارد شده باشد، اما یک سوی داستان، تولیدکننده ای وجود دارد که با نام خارجی محصول ایرانی تولید می کند و بر اصالت خارجی محصول هم تاکید دارد.

در اینجا مسئولیت نظارت بر نامهای تجاری پررنگ تر می شود، این مسئولیت برعهده اداره ثبت علایم تجاری است که باید دقت و نظارت بیشتری در این عرصه داشته باشند، چونکه این مورد درحقیقت معضل درمانی است. افراد با استفاده از نام ها و برندهای خارجی محصولی را به بازار عرضه می کنند که هیچ ارتباطی با شرکت اصلی ندارد و مصرف کننده به سبب همان حس وفاداری به محصول، مبادرت به خرید و مصرف فرآورده ای می کند که با پروانه سازمان غذا و دارو به بازار راه یافته است.

این کارآفرین حوزه بهداشت بر ضرورت همکاری دو نهاد سازمان غذا و دارو و اداره ثبت علایم تجاری تاکید می کند و می افزاید: سازمان غذا و دارو خویش را مسئول نام تجاری نمی داند و مسئولیت آنرا به اداره ثبت علایم تجاری مربوط می داند، در واقع این نهاد به هر برندی که از این اداره مجوز دریافت کند، نظارت می کند. پس چه اتفاقی می افتد؟ این فرآورده ها مضر نیستند و استانداردند، اما محصول اصلی برند نیستند و به شکلی با گمراه کردن مصرف کننده در حق او ظلم می کنند. مصرف کننده هم با تاکید بر مجوز و تاییدیه سازمان غذا و دارو مبادرت به خرید محصولی می کند که اصل نبوده و هیچ ارتباطی با برند اصلی ندارد.

او این جریان را فریب مصرف کننده می خواند: باآنکه کلیه محصولات دارای نشان سازمان غذا و دارو قابل اعتمادند و مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کنند اما به شکلی این مسئله فریب دادن مصرف کننده است و از آن مهم تر این که، در مارکتینگ فروش چنین محصولاتی راحت است، چونکه روی پله قبلی یا همان اعتبار برند اصلی ایستاده اند.

بحیرایی تاکید می کند: نهادی که می تواند این مساله را مدیریت و نامهای ثبت شده را باطل کند اداره ثبت علایم تجاری است. اهمیت این مسئله آنجا پررنگ تر می شود که بدانیم مواد بهداشتی و آرایشی بعد از دارو بیشترین اثرگذاری را دارند. در اینجا اولویت پیشگیری نسبت به درمان عیان تر می شود، اگر خوب صورت گیرد حلقه درمان کامل می شود و در غیر این صورت، سازمان غذا و دارو گرفتار خسارت خواهد شد.

نابینایی در کمین مصرف کنندگان محصولات قاچاق و فیک

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران در رابطه با عوارض مصرف کالاهای غیراصل می گوید: صحبت کردن در رابطه با این مسئله به لحاظ گستردگی مبحث کمی دشوار است، آنچه که به لحاظ فیزیولوژیک از بدن ما در مقابل همه صدمه ها و مشکلات محیطی حفاظت می کند پوست است و نباید کاری نماییم که پوست آزرده شود. نمی توان دقیق در رابطه با عوارض مصرف پیش بینی نمود اما اساسا نمی توانیم و نباید هم از عوارض جانبی محصولات غیراصل غافل باشیم چونکه این غفلت، سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

بحیرایی اظهار می کند: برپایه گزارش هایی که سازمان مبارزه با کالای قاچاق در کشور جمع آوری و منتشر نموده، برخی افراد به سبب استفاده از محصولات فیک و قاچاق در رابطه با چشم نابینا شدند که جای نگرانی دارد. پیگیری هایی از راه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو برای واردات محصولات چشمی و رفع این مشکل انجام شده است.

بازدارندگی ناکافی قوانین

کارآفرین حوزه بهداشت در رابطه با خلاءهای قانونی که سبب رشد عرضه و تقاضای کالای قاچاق در جامعه شده می گوید: اعتقاد دارم قوانین باید بازدارنده و مشوق باشند و کنترل قاچاق با مرزبانی، نظارت های فیزیکی و مسائلی از این دست دشوار است؛ یا دستکم چنان که باید اثربخش نیست. قوانین در جایی اشکال دارند و نظارت و برنامه ریزی مجلس می تواند کارگشا باشد، با توجه به اینکه امروز این مسئله به یک معضل تبدیل گشته، دستگاههای حاکمیتی ذینفع باید به حل مسئله بیندیشند. اگر جلوی قاچاق کالای فیک بایستیم به ارتقاء صنعت داخلی کمک کرده ایم، برندهای فیک بعد از ورود به بازار به حدی قیمت شان پایین است که تولیدکننده داخلی برای تولید در رقابتی سخت با محصولی قرار دارد که به سبب قیمت پایین، بیشتر مورد توجه مصرف کننده است.

داروخانه ها و فروشگاه های معتبر مراجع امن خرید محصولات بهداشت و سلامت

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران در رابطه با چگونگی تشخیص کالای اصل و غیراصل می گوید: تمام محصولات خارجی موجود در بازار یا قاچاق است یا فیک، به همین سادگی! یکی از بارزترین راه های تشخیص، قیمت بسیار پایین کالاهای فیک در بازار است، ما طی ۵ سال قبل واردات قانونی نداشتیم، ازاین رو محصولات موجود در بازار تاریخ مصرف گذشته اند.

بحیرایی برای افزایش آگاهی در رابطه با خرید فرآورده های بهداشتی و آرایشی معتبر و رشد سلامت در جامعه سفارش می کند: میزان عوارض کالای فیک قابل پیشبینی نیست اما اساسا هر کالای غیر استانداردی عوارض خویش را خواهد داشت. گستردگی و عمق این عوارض به ژنتیک افراد بستگی دارد، امکان دارد برای کسی عوارض حاد بوده و برای دیگری سطحی باشد. بهتر است کالایی که به آن شک داریم را نخریم و بهترین مرجع برای خرید محصولات بهداشت و سلامت ابتدا داروخانه ها هستند که تحت نظارت سازمان غذا و دارو فعالیت می نمایند و صد درصد با استانداردهای این سازمان هماهنگ هستند، بعد از آن فروشگاه های معتبر می توانند مرجع مناسب خرید محصولات بهداشتی و آرایشی باشند.




423
5.0 / 5
1402/08/10
14:44:05
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سلامت