علیمردانی عنوان كرد؛

۵۰ درصد کودکان زمان طلایی کاشت حلزون را از دست داده اند

۵۰ درصد کودکان زمان طلایی کاشت حلزون را از دست داده اند

به گزارش سلامت، معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، از اجرای طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی در کشور اطلاع داد.


به گزارش سلامت به نقل از مهر، امیرصادق علیمردانی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: برای اجرای این طرح، کمیسیون کشوری کاشت حلزون در چارچوب کمیسیون علمی اجرایی، تشکیل شده است. وی ادامه داد: ابلاغ دستور مجانی شدن خدمات در رابطه با کاشت حلزون شنوایی، معرفی دانشگاه مرجع، ایجاد سامانه ثبت و تحلیل آماری، تحویل ۱۲۰۹ پروتز کاشت حلزون شنوایی توسط هیأت امنای صرف جویی ارزی، برگزاری جلسات مختلف هم اندیشی و راهبردی درون بخشی و برون بخشی در ارتباط با اجرای این طرح ملی از اقدامات انجام شده است. معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت همینطور بیان نمود: بر مبنای آخرین ویرایش منابع علمی در سال ۲۰۲۰ زمان طلایی غربالگری نوزاد تا یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا دوماهگی و شروع مداخلات تا سه ماهگی است. هم اکنون زمان طلایی این اقدامات در کشور یک، سه و ۶ ماهگی است. علیمردانی تصریح کرد: بر مبنای آخرین ویرایش منابع علمی در سال ۲۰۲۰ زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی صفر تا ۱۸ ماهگی و این زمان در ایران صفر تا چهار سالگی است.
وی افزود: الان ۱۵ مرکز کاشت حلزون در ۱۱ استان کشور داریم که چهار مرکز در تهران قرار دارد. ایجاد مرکز در یزد تصویب شده و در لرستان و بندرعباس در دست اقدام است. ایجاد داشبورد کاشت حلزون برای نخستین بار وی بیان نمود: ایجاد داشبورد اختصاصی کاشت حلزون شنوایی در کشور برای نخستین بار است که طی ۳۰ سال قبل در این دولت انجام شده است. علیمردانی اضافه کرد: بیشتر از ۵۰ درصد کودکان در لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی در کشور بالای چهار سال سن دارند و ۶۰ درصد موارد عمل شده سن چهار سال را رد کرده اند که این روند باید اصلاح گردد. معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اعلام نمود: درصد بیماران عمل شده برای کاشت حلزون شنوایی به تفکیک سنی، ۱۴ درصد کودکان زیر دو سال، ۲۷ درصد بالای ۱۸ ماه، ۳۳ درصد ۵ تا ۱۸ ماه و ۲۶ درصد سه تا چهار سال هستند. وی ادامه داد: جمعیت هدف در سال برای کاشت حلزون شنوایی، ۲۵۰۰ کودک هستند که ۲۵۰ میلیارد تومان بار مالی سالانه دارد. موارد مشمول کاشت حلزون شنوایی رایگان علیمردانی اظهار داشت: کودکانی که اندیکاسیون دریافت پروتز بر مبنای تاییدیه کمیسیون کاشت حلزون مرکز مرجع داشته و در سن کمتر از چهار سال پرونده آنها در مرکز کاشت حلزون تشکیل شده است و همینطور بیماران بالای چهار سال که بر مبنای رای کمیسیون مرکز کاشت حلزون مرجع، احتمال پاسخ دهی مطلوب (توانایی شنیدن همراه ارتقای گفتار) داشته باشند، مشمول طرح مجانی کاشت حلزون شنوایی می شوند. وی تعداد پروتز تحویلی به دانشگاه ها در شهریورماه ۱۴۰۱ بر مبنای صف انتظار ۱۸ ماه گذشته را ۱۲۰۹ مورد و تعداد پروتز تحویلی در نیمه مهرماه سال جاری را ۶۴۴ عدد اعلام نموده و اظهار داشت: پیش از اجرای طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی به صورت متوسط ماهیانه ۵۲ مورد و بعد از اجرای طرح در شهریور سال جاری، ۱۲۹ مورد کاشت حلزون شنوایی انجام شده است.

422
5.0 / 5
1401/07/29
12:17:50
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سلامت