رهاورد سفر وزیر بهداشت به سوریه چه بود؟

رهاورد سفر وزیر بهداشت به سوریه چه بود؟

به گزارش سلامت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفری پنج روزه عازم کشور سوریه شد؛ امضای سند دیپلماسی سلامت ایران و سوریه، معاینه چشم صدمه دیدگان حملات داعش و دیدار با نخست وزیر و وزیر بهداشت سوریه همچون برنامه ها و اقدامات عین اللهی در این سفر بود.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، در مسافرت بهرام عین اللهی به سوریه، دیدار با دانشجویان ایرانی درحال تحصیل در سوریه، بازدید از دانشگاه دمشق و دیدار با وزیر علوم سوریه هم انجام شد.
اما از دیگر اقدامات مهمی که در این سفر به آن توجه شد، توسعه گردشگری سلامت و دیپلماسی دارویی ایران و سوریه، افزایش همکاری ها بین دو کشور، کنگره علوم پزشکی ایران و سوریه در بهمن ماه با حضور استادان دو کشور و ارتقای دیپلماسی سلامت ایران و سوریه بود.
امضای سند دیپلماسی سلامت ایران و سوریه
عین اللهی در مراسم امضای دو تفاهمنامه میان وزارت بهداشت ایران و سوریه در دمشق اظهار داشت: دو کشور سوریه و ایران بر گسترش تعاملات حوزه سلامت علاقه دارند و امضای تفاهمنامه مشترک، سرآغاز تحولات بزرگی در حوزه سلامت و پزشکی دو کشور خواهد بود.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ارتباطات علمی و سیاسی در توسعه روابط ایران و سوریه بسیار نافع است، اضافه کرد: دیپلماسی سلامت در گسترش همکاری ها بسیار موثر است و دو کشور می توانند در حوزه سلامت، مکمل یکدیگر باشند.
الغباش وزیر بهداشت سوریه هم در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاریهای مشترک ایران و سوریه اظهار داشت: مفاد این تفاهمنامه ها باید به سرعت اجرا شود.
در این برنامه، دو یادداشت تفاهم توسط وزرای بهداشت دو کشور به امضا رسید که بر مبنای آن، توسعه همکاریهای مشترک در زمینه های ارتقای نظام سلامت، علمی، آموزشی، تحقیقات و فناوری، خدمات بهداشتی، خدمات درمانی و دارو و تجهیزات در دستور کار قرار می گیرد.
دومین یادداشت تفاهم در زمینه توسعه همکاری ها در زمینه تأمین و تسهیل مبادله و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی بود که توسط معاون دارویی وزارت بهداشت سوریه و دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید. در این تفاهمنامه، تسهیل مسیر همکاریهای دارویی و تجهیزات پزشکی مورد تاکید قرار گرفت.
بازدید وزیر بهداشت از کارخانه های داروسازی در سوریه
وزیر بهداشت در جریان سفر خود به سوریه از شرکتهای داروسازی «مسعود فارما» و «میامید» بازدید کرد و وضعیت صنایع داروسازی ایران و تولید داخلی ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز در کشور را شرح داد.
عین اللهی ضمن اشاره به قدرت و پویایی صنایع دارویی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به صنایع دارویی سوریه، آمادگی کامل دارد و توافقاتی در این حوزه هم با مقامات سوری داشته ایم.


معاینه چشم صدمه دیدگان حملات داعش توسط وزیر
وزیر بهداشت همینطور در جریان سفر به سوریه با حضور در بیمارستان امام موسی صدر زینبیه دمشق و دیدار از بخش های مختلف آن، چشم برخی از صدمه دیدگان از حملات داعش و گروههای تکفیری در سوریه را معاینه کرد.
دانشجویان پزشکی ایرانی مقیم در سوریه در دیدار وزیر بهداشت کشورمان به عرضه نظرات و دغدغه های خود پرداختند.



دیدار با دانشجویان ایران در سوریه
وزیر بهداشتدر جریان این سفر با دانشجویان ایرانی درحال تحصیل در سوریه هم دیدار نمود و اظهار داشت: به حضور جوانان برومند و پرکار ایرانی در اقصی نقاط دنیا افتخار می نماییم چونکه طلایه داران علمی کشور هستند.
عین اللهی با اشاره به اینکه در گام اول انقلاب جوانان زحمات بسیاری کشیدند و شهدای زیادی دادیم، اضافه کرد: این امر رسالت شما را در گام دوم انقلاب بیشتر کرده و باید راه صحیح را به دنیا نشان دهید.
برگزاری کنگره علوم پزشکی ایران و سوریه، بهمن ماه با حضور استادان دو کشور
در دیدار وزیر بهداشت با مسؤلان دانشگاه دمشق هم به برگزاری کنگره علوم پزشکی ایران و سوریه در بهمن سالجاری با حضور استادان دو کشور توافق شد. با امضای برنامه اجرایی بین ایران و سوریه، خیلی از همکاریهای مشترک در حوزه سلامت اجرا می شود و مقرر است اولین همایش علمی ایران و سوریه تا پیش از آخر سال در دمشق برگزار گردد.
همچنین اعلام گردید که تبادل استاد و دانشجو در گروه علوم پزشکی بین دو کشور تقویت شود و از حضور و مشارکت اساتید و دانشجویان ایرانی در سوریه، استقبال شود.
در این دیدار، اعلام گردید که ابرقدرت ها از دانشگاه و قدرت علمی بیشتر از قدرت سخت افزاری می ترسند چونکه علم و دانش منحصر به هیچ کشوری نیست و چشم آیندگان به ماست.
توسعه گردشگری سلامت و دیپلماسی دارویی ایران و سوریه
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با حسین عرنوس نخست وزیر سوریه ضمن تاکید بر تحکیم روابط دوستانه دو کشور ایران و سوریه از گسترش همکاری پزشکی بین ایران و سوریه استقبال کرد.
عین اللهی در دیدار با عرنوس بر همکاریهای دوسویه در حوزه پزشکی و پژوهشی ضمن اشاره به برگزاری نشست با وزرای بهداشت و علوم سوریه و امضای تفاهمنامه در زمینه های مختلف از تبادل خدمات درمانی و پذیرش داروها و تجهیزات پزشکی دو کشور توسط یکدیگر استقبال کرد.
وی ضمن اشاره به فراهم آوردن زمینه تحصیل دانشجویان طرفین در کشورهای متقابل، حذف موانع بوروکراتیک برای فعالیت پزشکان و تبادل داروها را ضروری خواند.



افزایش تبادل استاد و دانشجو میان ایران و سوریه
عین اللهی در دیدار با وزیر علوم سوریه با تکیه بر لزوم رفع محدودیت های علمی و دانشگاهی و اشاره به دوستی دو کشور، خواهان افزایش تبادل استاد و دانشجو بین ایران و سوریه شدند.
عین اللهی در دیدار بسام بشیر ابراهیم وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی سوریه در دمشق اظهارداشت: اطمینان دارم که در حوزه آموزش پزشکی، دستاوردهای خوبی در همکاریهای مشترک علمی بین ایران و سوریه خواهیم داشت که لازم است کارگروهی برای اجرای همکاریهای مورد توافق تشکیل گردد.
در این دیدار تاکید شد که همایش های علمی مشترک بین ایران و سوریه می تواند در طول سال به میزبانی تهران و دمشق برگزار گردد تا به حل مشکلات نظام سلامت دو کشور، منجر شود چونکه دو کشور دوست، می توانند به تقویت دانش پزشکی یکدیگر کمک کنند.
همچنین اعلام گردید که مدارک تحصیلی ایران و سوریه می تواند مورد پذیرش دو کشور قرار گیرد و روابط علمی دو کشور باید تسهیل شده و توسعه یابد.
در ایران ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی، ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت وجود دارد و ۲۰ هزار عضو هیات علمی، ۲۷۰ هزار دانشجو و ۷ هزار دانشجوی خارجی در گروه علوم پزشکی فعالیت دارند و ایران آماده پذیرش بیشتر دانشجویان سوری در ایران است.
ارتقای دیپلماسی سلامت ایران و سوریه
در دیدار عین اللهی و حسن الغباش وزیر بهداشت سوریه، بر تحکیم روابط دو کشور در حوزه سلامت تاکید گردید. در این دیدار تاکید شد که بین مردم دو کشور ایران و سوریه ارتباط عمیقی وجود دارد.
همچنین وزیر بهداشت ایران اعلام نمود که کاملا آماده روان سازی روابط و حذف موانع بوروکراتیک هستیم و انتظار داریم متقابلا این رویکرد در سوریه هم اتخاذ شود و درباره تبادل تجارب و همکاری در زمینه بیماری های بومی و منطقه ای مشترک میان دو کشور، تاکید نمود.
سازمان غذا و دارو بررسی کاملی در زمینه تفاهمات دارویی انجام داده و اسناد قابل تبادل آماده شده است. در زمینه تجهیزات پزشکی هم ظرفیت های خوبی وجود دارد و امکان تبادل بالایی وجود دارد.
الغباش هم در این جلسه اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و سوریه، تاریخی و دیرینه است و بطور قطع چنین پیشینه و پشتوانه ای در ادامه همکاری ها تأثیر مثبت خواهد داشت.
وی ضمن تایید سخنان بهرام عین اللهی در زمینه تقویت و تداوم همکاریهای دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه، در زمینه تحکیم روابط دو کشور در حوزه سلامت، ابراز تمایل کرد.


478
5.0 / 5
1401/03/22
10:13:12
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سلامت