مسئولان گنبدکاووس برضرورت راه اندازی دانشکده علوم پزشکی تاکید نمودند

مسئولان گنبدکاووس برضرورت راه اندازی دانشکده علوم پزشکی تاکید نمودند

سلامت: فرماندار، ائمه جمعه شیعه و اهل سنت، مدیر شبکه بهداشت و درمان و نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، راه اندازی دانشکده علوم پزشکی را مطالبه چند دهه ای مردم این شهرستان مرزی دانسته و برلزوم تحقق آن از طرف دولت و متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید نمودند.


به گزارش سلامت به نقل از ایرنا، مسئولان گنبدکاووس روز یکشنبه در نشست با ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفتند: با وجود وعده های چند دهه ای مسئولان وزارت بهداشت در خصوص راه اندازی دانشکده علوم پزشکی دراین شهرستان هنوز این مطالبه به حق مردم، اجرا نشده است.
فرماندار گنبدکاووس دراین نشست اظهار داشت: این شهرستان ظرفیت های متنوع گردشگری، کشاورزی و اقتصادی (مرز، بازارچه مرزی و گمرک) دارد که مردم شیعه و اهل سنت آن از اقوام مختلف با وحدت و همدلی زندگی می کنند.
مهدی دهرویه اضافه کرد: گنبدکاووس با همه این ظرفیت ها مشکلات زیرساختی در زمینه های مختلف مانند آب شرب و کشاورزی، فاضلاب شهری، جاده های ارتباطی، کمبود و قدمت بالای فضاهای بهداشت و درمان و نیروی متخصص پزشکی دارد که رفع آن به توجه و اهتمام ویژه مسئولان ملی و استانی نیاز دارد.
وی بابیان این که کمبودها و مشکلات زیرساختی گنبدکاووس به ویژه در زمینه بهداشت و درمان شایسته مردم این شهرستان نیست، افزود: گنبدکاووس در زمینه بهداشت و درمان علاوه بر جمعیت ۴۰۰ هزار نفری خود به مردمان دیگر شهرهای واقع درشرق گلستان با جمعیت تقریبی ۶۰۰ هزار نفر خدمات می دهد.
دهرویه افزود: آموزشی شدن چهار بیمارستان دولتی گنبدکاووس و در ادامه راه اندازی دانشکده پزشکی در آن، مطالبه قدیمی است که تحقق آن کمک زیادی به رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان این شهرستان مرزی می کند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم دراین نشست اظهار داشت: این شهرستان با سه نقطه شهری، ۱۷۰ روستا و ۴۱۱ هزار جمعیت، چهار بیمارستان دولتی با ۵۰۱ تخت، ۲ بیمارستان خصوصی با قدمت بالا و ظرفیت ۱۱۱ تخت و یک بیمارستان تامین اجتماعی با ۱۲۵ تخت دارد.
فرهاد بدیعی اضافه کرد: گنبدکاووس ۲۸ مرکز خدمات جامع سلامت، ۱۱۲ خانه بهداشت، ۱۱ پایگاه اورژانس، ۲۷۴ پزشک عمومی، ۱۹۰ پزشک متخصص، ۱۶ پزشک فوق تخصص، ۱۲۲ دندانپزشک و ۶۲ نفر داروساز، ۲۵ اتاق عمل و ۶۰ تخت "آی سی یو" دارد که از این تعداد پزشک ۱۱۷ نفر آنها دارای "بورد تخصصی" بوده و شرایط تدریس رشته های پزشکی را دارند.
وی افزود: ظرفیت های اشاره شده و همین طور وجود نیکوکاران ساعی در گنبدکاووس نشان میدهد این شهرستان و چهار بیمارستان دولتی آن از شرایط لازم برای آموزشی شدن بعنوان مطالبه عمومی مردم برخوردار می باشند.
امام جمعه گنبدکاووس هم در این جلسه اظهار داشت: خیلی از شهرستان های همطراز این شهرستان و حتی شهرهای کوچکتر دارای بیمارستان های آموزشی و دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی هستند اما گنبدکاووس و شرق گلستان با مجموع جمعیت یک میلیون نفری که از برخی استانهای کشور نیز بیشتر است، از داشتن این امکانات، برخوردار نیست.
حجت الاسلام محمود ترابی اضافه کرد: وعده هایی که در گذشته مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای آموزشی کردن بیمارستان های گنبدکاووس و راه اندازی دانشکده علوم پزشکی به مردم این شهرستان دادند عملی نشد و موجبات بدبینی و بی اعتمادی مردم را فراهم نموده است.
وی افزود: با روی کارآمدن دولت انقلابی و جهادی آیت الله رییسی، امیدها در مردم گنبدکاووس برای تحقق مطالبه آنها زنده شده و آنها خواهان رعایت عدالت در توزیع امکانات آموزشی و زیرساختی درحوزه بهداشت و درمان و دیگر بخش ها متناسب با وسعت و جمعیت شهرستان هستند.
امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز با تبریک هفته سلامت، اظهار داشت: از مطالبات دیرینه مردم شیعه و اهل سنت این شهرستان که اکنون در کمال وحدت و برادری و صفا و صمیمت زندگی می کنند، آموزشی کردن بیمارستان ها و راه اندازی دانشکده پزشکی برابر دستورالعمل ها و قوانین موجود است.
آخوند عبدالباسط نوریزاد اضافه کرد: گنبدکاووس جوانان با استعداد زیادی دارد که مشتاق تحصیل در رشته های پزشکی هستند و الان از دولت جناب رییسی و ورزات بهداشت درخواست دارند، به مطالبه چند دهه ای آنها جامه عمل بپوشانند تا اعتماد مردم منطقه به دولت و نظام بیشتر شود.
رییس سازمان نظام پزشکی گنبدکاووس نیز دراین نشست اظهار داشت: موضوع آموزشی شدن بیمارستان های دولتی گنبدکاووس از سال ۱۳۷۰ و همزمان با شروع به کار دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان مطرح بود اما به دلائل مختلفی مسئولان استان و کشور از انجام این کار سرباز می زدند.
سلیمان علاقی اضافه کرد: گنبدکاووس تمام زیرساخت های لازم را برای آموزشی شدن بیمارستان ها و راه اندازی دانشکده علوم پزشکی مانند ساختمان آموزشی، خوابگاه، استادان مجرب و نیکوکاران دارد و هزار و ۵۰ عضو نظام پزشکی این شهرستان آمادگی برای همکاری با شبکه بهداشت و درمان را در مباحث آموزشی دارند.

همچنین نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تبریک هفته سلامت و قدردانی از کوشش های کادر بهداشت و درمان کشور، استان و شهرستان به جهت اقدامات بهداشتی، مراقبتی و درمانی مقابله با کووید ۱۹ اظهار داشت: گنبدکاووس بعنوان شهرستان محوری شرق گلستان از علی آباکتول تا مراوه تپه درحوزه درمان به جمعیتی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خدمات می دهد.
امانقلیچ شادمهر اضافه کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون و همسایگی با کشورهای آسیای میانه فرصت خوبی برای گنبدکاووس و استان گلستان برای توریسم درمانی فراهم نموده که با آموزشی شدن بیمارستان های این شهرستان تحقق آن دور از انتظار نیست.
وی افزود: اکنون افزون بر ۳۰۰ نفر از جوانان گنبدی در خارج کشور مشغول تحصیل رشته های پزشکی هستند در صورتیکه شرایط تحصیل آنها در زادگاهشان فراهم گردد از خروج ارز جلوگیری شده و حتی برای کشور ارزآوری می شد.
شادمهر افزود: مردم گنبدکاووس خواهان رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض در توزیع امکانات و اعتبارات هستند و آموزشی شدن بیمارستان ها و اندازی دانشکده پزشکی کمترین مطالبه آنها است که امیدواریم دولت دکتر رییسی و مسئولان آن به این مطالبه چند دهه ای مردم این شهرستان پاسخ دهند.
رییس مجمع خیرین سلامت گلستان نیز در این جلسه با گلایه از برخی بدقولی ها و بدعهدی های مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای تجهیز مرکز جامع غربالگری سرطان در گنبدکاووس اظهار داشت: مسئولان قول داده بودند بعد از تکمیل ساختمان این مرکز در اسرع وقت نسبت به تجهیز آن اقدام نمایند اما چنین نشد.
محمد شهرکی اضافه کرد: قرار بود ابتدا ساختمانی با زیربنای ۷۰۰ مترمربع برای مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) بسازم اما با تصمیم مسئولان و آینده نگری زیربنای آنرا به هزار و ۴۰۰ مترمربع در ۲ طبقه افزایش دادم و الان مراحل پایانی کار است.
وی افزود: تاخیر در تکمیل ساختمان به خاطر کم کاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در تهیه برخی نقشه های داخلی آنست و یکسال است که اجازه نصب نمای ساختمان را ندادند.
شهرکی از آمادگی خود برای تکمیل ساختمان مرکز جامع غربالگری سرطان آگاهی داد و اظهار داشت: ابتدا باید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به تعهدات خود عمل کنند که امیدواریم در دولت مردمی جناب رییسی این امر محقق شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه با اذعان به کم توجهی مسئولان ادوار دانشگاه علوم پزشکی استان برای آموزشی کردن بیمارستان های دولتی و راه اندازی دانشکده پزشکی در گنبدکاووس اشاره کرد: هر چهار بیمارستان این شهرستان مرزی که مرکزیتی برای بیماران ارجاعی شرق گلستان هستند، قابلیت آموزشی شدن را دارند و این حق مردم گنبد است.
سعید گل فیروزی اظهار داشت: براین اساس از اواسط فروردین امسال آموزشی شدن چهار بیمارستان شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، آیت الله طالقانی و پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس شروع و انشاالله از مهرماه امسالی قسمتی از دانشجویان و فراگیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای گذراندن دوره های خود به این شهرستان خواهند آمد.
وی اضافه کرد: جهت راه اندازی دانشکده علوم پزشکی در گنبدکاووس ابتدا باید مراحل آموزشی شدن آن سپری شود ضمن این که اجازه گرفتیم تا چهار بیمارستان اشاره شده این شهرستان در قالب اعتبارسنجی دیده شوند.
گل فیروزی افزود: در بحث راه اندازی مرکز جامع غربالگری سرطان گنبدکاووس که ساختمان آن توسط محمد شهرکی نیکوکار این شهرستان در حال ساخت است، قول می دهم تا بمحض تکمیل شدن ساختمان، نسبت به تجهیز آن از طرف دانشگاه علوم پزشکی گلستان اقدام گردد.
گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین و با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت بزرگترین شهرستان استان گلستان است.


منبع:

606
5.0 / 5
1401/02/26
10:32:08
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
سلامت