رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت:

ذخیره 45 میلیون دز واکسن کرونا

ذخیره 45 میلیون دز واکسن کرونا

به گزارش سلامت رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: ۴۵ میلیون دز واکسن کرونا ذخیره شده در کشور وجود دارد و افراد حائز شرایط باید دز چهارم تزریق کنند.


محسن زهرایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اضافه کرد: حالا واکسن کرونا به مقدار مناسب و کافی در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز واکسیناسیون به صورت دپو شده وجود دارد و تاریخ انقضای آنها تمام نشده و در هر زمانی قابل مصرف هستند.
وی عنوان کرد: واکسن به معنای استفاده از بخشی از میکرو ارگانیسم عامل بیماری زا بعنوان محرک سیستم ایمنی بدن است که فرد سالم دریافت می کند تا در آینده همچنان سالم بماند و اگر در آینده مواجهه پیدا کرد، پیش از این که میکرو ارگانیسم تکثیر پیدا کند و علایم بیماری کرونا ظاهر شود، سیستم ایمنی بدن جلوی آنرا خواهد گرفت و این کار عملا بسیار ارزشمند، بعنوان پیشگیری سطح اولیه در نظر گرفته می شود.
زهرایی افزود: اکنون مشکل کمبود واکسن کرونا نداریم و به تازگی در فضای مجازی مطالبی در خصوص تاریخ انقضای واکسن های دپو شده کرونا در انبارها انتشار یافته بود که این مورد حقیقت ندارد و موجودی ما حالا ۴۵ میلیون دز واکسن در انبارها است و آن هم باید افراد حائز شرایط یک دُز دیگر را بزنند.
وی در مورد صادرات واکسن کرونا اظهار داشت: صادرات واکسن کرونا مستلزم اقداماتی است که باید تولیدکنندگان انجام دهند و مستندات تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را برای این امر بگیرند و بازاریابی کنند.
دریافت دُز سوم و چهارم واکسن کرونا در اولویت قرار دارد، از سویی دیگر نباید تصور شود که اگر واکسن دریافت کردیم خیالمان راحت باشد و در تجمعات شرکت نماییم و نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی توجه باشیم چونکه امکان دارد با پیک دیگری مواجه شویم
زهرایی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت همراه تولیدکنندگان واکسن کرونا برای صادرات است و همه همکاری ها را برای تاییدیه از سازمان غذا و دارو و بخش های ذیربط انجام می دهد تا مسیر صادرات زودتر هموارتر شود.
وی تصریح کرد: تکنولوژی و توان تولیدی که برای واکسن کرونا به کار گرفته شده خوب بود و سرعت عرضه خدمات واکسیناسیون هم مطلوب بود که اینها نشان دهنده مشارکت خیلی خوب مردم در برنامه واکسیناسیون است و توانایی عرضه نظام سلامت در این حوزه هم بالا بود.
زهرایی اظهار داشت: دریافت دُز سوم و چهارم واکسن کرونا در اولویت قرار دارد، از سویی دیگر نباید تصور شود که اگر واکسن دریافت کردیم خیالمان راحت باشد و در تجمعات شرکت نماییم و نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی توجه باشیم چونکه امکان دارد با پیک دیگری مواجه شویم.
وی اضافه کرد: ویروس کرونا بگونه ای غافلگیر کننده است؛ ما از همه ابزارها مانند واکسن که می تواند به ما کمک نماید استفاده می نماییم و رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی هم لازم است.
به گزارش سلامت به نقل از خبرگزاری ایرنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام نمود: با فوت هشت بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹، مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۲۰۹ نفر رسید.
بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸۵ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی که ۶۷ نفر از آنها بستری شدند؛ هم اکنون ۷۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.
همچنین طبق اعلام روز جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون شهر قرمز و نارنجی نداریم؛ حالا شهرهای ایران در وضعیت آبی و زرد در شرایط کرونایی قرار دارد. برپایه آخرین به روز رسانی ها، وضعیت هیچ یک از شهرهای کشور، قرمز نیست
و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴ به صفر رسید. تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۳۱۹ به ۲۵۹ شهر رسیده است و شهرهای با وضعیت آبی از ۱۲۵ به ۱۸۹ شهر افزوده شد.
ویروس کرونا تابحال چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدید ترین نسخه جهش یافته این ویروس می باشد.


منبع:

603
5.0 / 5
1401/02/24
13:40:46
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سلامت