انتقال خون بم:

بودجه و نیروی ما پاسخگوی شرق کرمان نیست

بودجه و نیروی ما پاسخگوی شرق کرمان نیست

سلامت: رئیس پایگاه انتقال خون بم می گوید باید به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شرق استان کرمان در بم، نرماشیر، فهرج و ریگان خدمات رسانی کند اما نیرو و بودجه آن در حد یک شهرستان باقی مانده و تغییری در آن رخ نداده بنا بر این با کمبود شدید خون نیز روبه رو شده است.


به گزارش سلامت به نقل از خبرگزاری ایرنا درحالی این مسئول پیشبینی می کند که با وضعیت موجود در ماه های آتی با بحران کمبود خون مواجه خواهد بود و تقاضای کمک در تأمین نیرو و بودجه دارد که می گوید دانشگاه علوم پزشکی بم تنها در اعزام نیروی طرحی و به صورت موقت کمک هایی کرده که تأمین کننده همه نیازها نبوده و دانشگاه هم البته تصریح می کند که وظیفه ای در تأمین نیرو برای انتقال خون نداشته و ندارد.
مجید شهسواری رئیس انتقال خون بم روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امکانات انتقال خون بم جوابگوی خدمات بیشتر نیست و از لحاظ نیرو واقعا در مضیقه هستیم چونکه مرکز انتقال خون همزمان با دانشگاه علوم پزشکی بم رشد نکرده است.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اعتبارات ملی دارد و برای شهرستان هم اعتبارات مجزا می گیرد اما انتقال خون بم امکاناتی در حد یک شهرستان دارد اما باید چهار شهرستان را پوشش دهد و این مورد به معضل بزرگی تبدیل گشته است.
خون گیری محدود، پوشش دهی وسیع
رئیس انتقال خون بم اظهارداشت: خون گیری ما از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهرستان بم است اما پوششی که می دهیم به ۵۰۰ هزار نفر جمعیت است.
به قول وی با راه اندازی بیمارستان شهرستان ریگان هم خدمات دهی به این واحد درمانی باید از بم صورت گیرد.
شهسواری تصریح کرد: ۲ بیمارستان ۳۲ تخت خوابی فهرج و نرماشیر هم درحال راه اندازی هستند و دانشگاه علوم پزشکی هم مجوز درخواست بانک خون برای این ۲ واحد درمانی را عرضه کرده است که ما به علت کمبود خون هنوز نتوانسته ایم مجوز مربوطه را صادر نماییم.
وی اظهار داشت: هر بیمارستانی که راه اندازی می شود به میزانی واحد خونی نیاز دارد به صورت مثال یک بیمارستان ۳۲تختخوابی حدود ماهانه یکصد واحد خون می خواهد.
رییس انتقال خون بم همینطور توضیح داد: با خدمات دهی به بیمارستان ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف ما افزوده می شود در صورتیکه اعتبارات ما همچنان ناچیز است و جوابگوی جمعیت هدف نیست.
وی خاطرنشان کرد: درخواست نیرو به دانشگاه علوم پزشکی بم داده ایم و قول مساعدت هم داده شده است اما همچنان در گیرو دارهای اداری، نامه نگاری و تبصره های قانون گیر کرده است.
شهسواری اظهار داشت: نیروی طرحی که فرستاده می شود هم چندماه بیشتر فعالیت نمی کند و از خدمات رسانی خارج می شود درحالی که برای جایگزین کردن نیرو باید یکسال منتظر بمانیم.
رئیس انتقال خون بم بیان نمود: برای شهرستان ریگان توافق شده بود دانشگاه علوم پزشکی بم نیرو را تأمین کند و فرمانداری هم محل را در اختیار انتقال خون قرار دهد که فرمانداری مکان را در اختیار انتقال خون قرار داد اما متاسفانه دانشگاه نیرویی به ما اختصاص نداد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مرکز موقت در شهرستان ها برای خون گیری راه اندازی شود باید نیرو، تخت و وسایل مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.
کمبود نیروی فنی خون گیری
شهسواری مشکل اصلی را کمبود نیروی فنی برای خون گیری در انتقال خون بم خواند و اظهار داشت: انتقال خون اگر نیرو و امکانات لازم را در اختیار داشته باشد و همینطور خودرو سیار خون گیری هم داشته باشیم براحتی می توانیم در زمان مواجه شدن با کمبود خون به محله ها و شهرستان های اطراف هم برای خون گیری رجوع نماییم.
وی خاطرنشان کرد: اینک به تنها مکانی که در زمان کمبود خون رجوع می نماییم کارخانه های خودروسازی ارگ جدید است.
کمبود شدید خون در بم
رئیس انتقال خون بم همینطور درباره کمبود خون در بم بیان نمود: با عنایت به همزمانی پیک (اوج)ششم شیوع بیماری کرونا و نزدیکی به تعطیلات نوروز با کمبود ذخایر گروههای خونی روبرو شده ایم و روزهای خلوتی را در پایگاه انتقال خون بم پشت سر می گذاریم، این در شرایطی است که احتیاج به خون و فرآورده های خونی دائمی است.
وی تصریح کرد: با عنایت به کمبود خون به تمامی گروههای خونی به ویژه گروه o (اُ) مثبت و منفی نیاز داریم.
شهسواری اظهار داشت: هر زمان به تعطیلات نوروز می شدیم یا ماه رمضان را پیش رو داشتیم از ۲ هفته قبل ذخیره خون را تهیه می کردیم اما حالا در انتهای سال و همزمان با پیک کرونا، تعطیلات نوروز و پس از آن ماه رمضان سبب شده تا نتوانیم ذخیره خونی داشته باشیم چونکه رجوع اهداکنندگان به پایگاه انتقال خون کاسته شده است.
۶۰ درصد مصرف برای بیماران تالاسمی
رئیس انتقال خون بم بیان نمود: در شهرستان بم ۶۰ درصد مصرف ما در ارتباط با بیماران تالاسمی است چونکه خون گیری بیماران تالاسمی دائمی است.
به قول وی بیماران تالاسمی روزانه ۱۵ تا ۲۰ واحد خونی نیاز دارند.
وی اظهارداشت: قبلا ماهانه حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ واحد گلبول قرمز به بیمارستان ها خون داده می شد اما در چند ماه اخیر به ۶۰۰ تا ۶۵۰ واحد هم رسیده است.
شهسواری می گوید که حدود ۶۰۰ واحد خون امسال نسبت به سال ۹۹ افزایش مصرف واحد خون داشته ایم.
این مسئول افزود: در مقایسه ۲ ماه بهمن و اسفند سال ۹۹ نسبت به سالجاری با عنایت به این که هنوز در نیمه های اسفند هم قرار داریم، پارسال یکهزار و ۷۴۰ واحد خون توزیع شده بود اما سال جاری حدود ۲ هزار و ۶۲۸ واحد توزیع شده است.
رئیس انتقال خون بم تصریح کرد: بیشترین کمبود خون ما در گروه o مثبت و منفی است چونکه روزانه حداقل باید ۱۰ یا ۱۲ کیسه خون o مثبت داشته باشیم تا بتوانیم پوشش دهیم و دیگر به ذخیره نمی رسیم.
وی ادامه داد: اینک برای تأمین خون بیشتر تنها کار ما اعزام تیم سیار، تبلیغات در فضای مجازی و رسانه ها و هم ستاد نماز جمعه است.
شهسواری پیش بینی نمود که در انتقال خون بم با وضع موجود تا اواسط ماه رمضان و شبهای احیا با وضعیت بحرانی کمبود خون مواجه باشند.
رئیس انتقال خون بم می گوید مردم برای خون دهی باید به خیابان طالقانی مرکز اصلی انتقال خون بم رجوع کنند.
علوم پزشکی بم: وظیفه تأمین نیرو نداریم
در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بم هم در پاسخ به نحوه اختصاص نیرو به سازمان انتقال خون بم اظهار داشت: نیروی طرحی علوم آزمایشگاهی برای خون گیری به مرکز انتقال خون بم داده شده است و قرار شد این نیرو خون گیری برای شهرستان ریگان و فهرج را انجام دهد.
دکتر محسن رجایی بیان نمود: انتقال خون وظیفه دارد که خون شرق استان کرمان را تأمین کند و ما نباید نیروی سازمان انتقال خون را تأمین نماییم.
وی می گوید با عنایت به این که دانشگاه علوم پزشکی بم وظیفه تأمین نیروی انتقال خون را ندارد اما به علت همکاری و ایجاد تعامل بیشتر این کار انجام شده است.
دانشگاه علوم پزشکی بم به چهار شهرستان بم، نرماشیر، فهرج و ریگان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهد. خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به سایر نقاط استان کرمان از راه دانشگاه های علوم پزشکی کرمان، رفسنجان، جیرفت و هم دانشکده سیرجان انجام می شود.
شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.


منبع:

570
5.0 / 5
1400/12/21
12:20:06
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سلامت