نامهربانی اومیکرون با کودکان

نامهربانی اومیکرون با کودکان

سلامت: افزایش آمار مبتلاشدن به اومیکرون که غالب مبتلایان آنرا کودکان می سازند نشان میدهد که این بیماری  از ناحیه عدم آگاهی والدین نسبت به چگونگی مبتلاشدن کودکان به بیماری و یا بی توجهی آنها به تزریق واکسن برای حفاظت ازکودکانشان توانست نفوذ کند و آمارها مبتلاشدن در این گروه سنی راافزایش بدهد.


به گزارش سلامت به نقل از خبرگزاری ایرنا، در ۲ سال اخیر با شیوع بیماری کرونا در جهان چندین سویه را پشت سر گذاشتیم که بنا به سفارش های بهداشت جهانی و متخصصان راهکارهای مختلفی برای مقابله با آن به مردم سفارش شد که از زدن ماسک گرفته تا رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن را شامل می شود.
آنچه که در ابتدای همه گیری این بیماری مطرح بود عدم مبتلاشدن کودکان بود و طرح این مساله موجب شد تا در همان زمان و اوج گیری بیماری و برای در امان ماندن صورت بزرگسالان زیر ماسک پنهان شود و بعد از آن با تزریق واکسن و افزایش سطح ایمنی افراد جامعه این دل نگرانی ها تا حدودی کاسته شد، اما در سویه غالب فعلی علاوه بر خاصیت سرایت پذیری بالای آن غالب مبتلایان را کودکان می سازند که کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و بهداشت عدم واکسیناسیون آنها یکی همچون دلیلهای بروز چنین مساله ای می دانند.
از سوی دیگر بنا به نظر کارشناسان حوزه سلامت کودکان بی اطلاعی و عدم آگاهی خانواده ها درباب این بیماری کودکان سبب شده تا شاهد بروز افزایش آمار کودکان مبتلا به اومیکرون در جامعه باشیم که خود زمینه ساز نگرانی هایی شده است.
وضعیت این روزهایِ مراکز درمانی و بهداشتی حوزه سلامت کودکان در مازندران نشان میدهد که حضور پرشمار و پرتعداد والدین به همراه کودکانشان در این مراکز علامتی از افزایش تعداد کودکان مبتلا به اومیکرون است و پای آنها را در این روزهای اوج گیری بیماری به این مراکز باز کرده است.
تعدادی از والدین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کردند که بازگشایی مدارس و مهدهای کودک سبب شده که فرزندانشان به این بیماری گرفتار شوند و از طرف دیگر همین طور آنها اظهار داشتند که اطلاعاتی در حوزه علایم این بیماری در فرزندان خود ندارند و آنچه سبب شده تا به مرکز درمانی کودک مراجعه کنند تنها بر طبق برخی علایم همچون تب مداوم بود که احساس کردند فرزندانشان به سرماخوردگی مبتلا شده اند.
علاوه بر این عدم آگاهی در حوزه علایم اومیکرون در کودکان، عدم باور و دامن زدن به شایعات در حوزه تزریق واکسن سبب شده تا تعدادی از والدین حتی براب تزریق دُزهای واکسن خود اقدام نکنند و این مساله سبب شده تا باتوجه به حضورشان در جامعه و مبتلاشدن به بیماری آنرا به کودکان خود منتقل کنند. موضوعی که پزشکان متخصص بیماری کودکان از آن بعنوان چتر مصونیت در مقابل اومیکرون نام می برند که نباید از آن غافل باشند.
گلاره، مادر ساروی که به مرکز تخصصی درمان کودک در ساری رجوع کرد و جزع از نوع رفتارش مشخص است. او بر روی صندلی سالن انتظار درمانگاه نشسته است و درحالی که چشم به درب اتاق پزشک دوخته تا نوبت او شود هر از گاهی دستی به پیشانی فرزندش می کشد تا دمای بدن او را چک کند. هر چند می دانم حوصله آنچنانی برای گفت و گو درباره وضعیت بیماری فرزند خودرا ندارد، اما سووالم را با این جمله شروع می کنم که تبش بالاست ؟ او نیز همچنان که بصورت فرزندش نگاهی می اندازد می گوید بله دو، سه روز اخیر دمای بدنش بالاست و فکر می کردم با چند قرص تب بُر این مساله حل می شود اما از عصر روز گذشته متوجه کم تحرکی او شدم یعنی در بازی کردن رمقی نداشت.
او بیشترین دلیل خودرا برای اینکه موجب شد برای پیگیری وضعیت فرزندش به این مرکز درمانی مراجعه کند، بی حالی و ضعف او اعلام نمود و اظهار داشت: تا پیش از این شرایط با این تصور که یک سرماخوردگی است اهتمام کردم با قرص های تب بُر این مساله را مدیریت کنم اما با شرایطی که پیش آمده و ترس از مبتلاشدن به اومیکرون به این مرکز مراجعه نموده ام.
نازنین، مادر حدود ۳۰ ساله ای که دستان کودک خردسالش را گرفته و از اتاق پزشک خارج می شود و با پرس و جو از منشی پزشک به دنبال داروخانه ای برای تهیه داروهای فرزندش است و نگران از این که فرزندش به اومیکرون مبتلا شده است. همراه او که پله های درمانگاه را طی می کرد خواستم تا چند جمله ای درباره شرایط فرزندش از او بپرسم و نخستین سووالی که از او پرسیدم این بود که دلیل حضور فرزندش به این مرکز چیست ؟ وی در پاسخ همچون مورد مادر قبلی مشخص شدن برخی علایم سرماخوردگی را دلیل این اقدام خود عنوان نمود و اظهار داشت: غالبا نسبت به وضعیت فرزندم تا بدین حد حساس نبودم اما باتوجه به ورود سویه جدید کرونا و شباهت علایم اومیکرون با سرماخوردگی ترجیح دادم که فرزندم معاینه شود که پزشک برای او اومیکرون را تشخیص داد.
وی اضافه کرد: برغم این که در محیط خانه تمام تلاش من و دیگر اعضای خانواده این هست که نکات و پروتکلهای بهداشتی را رعایت بکنیم اما باز هم فرزندم به این بیماری مبتلا شد.
این مادر ساوری که خود کارمند بانک است حضور فرزندش در مهد کودک را دلیل ابتلای فرزندش دانست و اظهار داشت: چونکه طی روزهای اخیر چندین مورد مبتلاشدن کودکان این مهد از طرف برخی خانواده ها عنوان شد و باتوجه به قدرت سرایت بیماری پیش بینی می کردیم که دیگر کودکان نیز مبتلا شوند.
صالحه، مادری که برغم ابتلای فرزندش به اومیکرون و درگیری خودش و خانواده اش با مراحل درمان بیماری فرزندش نسبت به تزریق دُزهای واکسن بی رغبت است. وی در پاسخ به این سووال که آیا واکسن های خودرا تزریق کرده است ؟ می گوید: تنها یک دُز را تزریق کرده ام و با توجه به این که نکات بهداشتی را رعایت می نماییم نیازی به این ندارم که واکسن ها را تزریق نماییم.
وی افزود: خوشبختانه در طول این مدت ۲ سال برغم این که واکسن را تزریق نکردیم و فقط یک دُز از این واکسن را زدیم اما بیمار نشدیم و این مساله ناشی از آنست که نکات بهداشتی را رعایت کردیم.
او توضیح داد: ابتلای فرزندم به بیماری هم ناشی از حضورش در مدرسه است که در آنجا آنچنان باید وشاید نمی گردد پروتکلهای بهداشتی رعایت شود و برای همین فرزندم از دوستانش این بیماری را گرفته است و احیانا بعد از او نیز دیگر اعضای خانواده به این بیماری مبتلا می شوند.
این مادر ساروی معتقد می باشد اومیکرون نگرانی خاصی ندارد و همچون یک سرماخوردگی است و عدم تزریق دُزهای واکسن مشکلی برای ما ایجاد نمی نماید.

مهدهای کودک و مدرسه همچنان پاشنه آشیل مقابله با کرونا
متخصص بیماریهای نوزادان و کودکان با اشاره به تاثیر واکسیناسیون برای ایمن نگه داشتن کودکان اظهار داشت: با این کار به صورتی برای کودکان روشی را پیاده می نماییم که آنها از جانب اطرافیان ایمن می شوند.
سیده فاطمه عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: با واکسیناسیون بزرگسالان سرعت سرایت ویروس کم می شود و با کم شدن سرعت سرایت ابتلاها در افراد به ویژه کودکان که در سن تزریق واکسن قرار ندارند کاهش پیدا می کند.
وی همچون دلیلهای عدم اقبال خانواده ها در تزریق واکسن را عدم آگاهی، تفکرات غلط و پرداختن به شایعات درباب موثر نبودن آن اعلام نمود و افزود: این مساله سبب شده تا تعدادی از کودکان به خاطر همین مساله مبتلا به کرونا شوند.
این متخصص بیماریهای کودکان که در درمانگاه تخصصی کودکان مازندران فعالیت می کند اظهار داشت: باتوجه به چنین مسائلی هم اکنون افزایش تعداد کودکان مبتلا به امیکرون را شاهد می باشیم بطوریکه از حدود یک ماه قبل تا حالا تعداد کودکان مبتلا به این بیماری که به این مرکز مراجعه کردند سه برابر قبل شده است.
وی افزود: کودکان مبتلا به این بیماری شامل گروههای سنی نوزادی تا ۱۳ سال می باشند که بیشتر آنها کودکانی هستند که به مهدهای کودک و مدارس می روند و کانون شیوع این بیماری در این مراکز می باشد.
دکتر عابدی اظهار داشت: علاوه بر علایم رایج گوارشی و تنفسی که شبیه علایم سرماخوردگی است بتازگی در کودکان مبتلا به اومیکرون علایم خروسک را شاهدیم که ویروس در حنجره این کودکان قرار گرفته است و با التهاب آن صدای خش دار را در آنها می شنویم که این مساله نیز باید از طرف خانواده ها مورد نظر قرار بگیرد.
وی اشاره کرد: خانواده ها علاوه بر جدی گرفتن تزریق واکسن به خود که سبب افزایش ایمنی کودکان نیز می شود، رعایت فاصله اجتماعی در مقابل با کودکان را نیز باید مورد نظر قرار دهند.

انکار بیماری، باور والدین در برخورد اومیکرون کودکان
مدیر درمانگاه تخصصی کودک مازندران که خود یکی از متخصصان کودک و نوزاد است ضمن تایید افزایش تعداد کودکان بیمار در چند هفته اخیر اظهار داشت: به نسبت ماه گذشته و باتوجه به افزایش تعداد کودکان دارای علایم مربوط به اومیکرون که غالبا مبتلایان به این بیماری نیز هستند تعداد مراجعان به این مرکز بالا رفته و کشیک پزشکان در این مرکز تخصصی کودکان از یک پزشک ۲ پزشک در هر شیفت کاری اضافه شده است.
دکتر رضا شمشیر بند اضافه کرد: با توجه به این که اومیکرون بیشتر کودکان را درگیر می کند کودکانی که با علایم مشابه سرماخوردگی مراجعه می کنند غالبا مبتلا به اومیکرون شده اند و کارهای درمانی مورد نیاز برای آنها انجام می شود.
وی با اشاره به این که شباهت میان علایم سرماخوردگی و اومیکرون سبب شده تا خیلی از والدین این بیماری را در فرزندان خود انکار کنند، اظهار داشت: علاوه بر علایم تنفسی همچون گلودرد، آبریزش بینی و سرفه علایم گوارشی همچون اسهال و استفراغ همچون علائمی است که کودکان مبتلا به اومیکرون به آن گرفتار می شوند.
این متخصص کودکان افزود: برغم اطلاع رسانی های صورت گرفته در خصوص این که علایم ا ومیکرون و سرماخوردگی شباهت دارند و هر علایم مربوط به سرماخوردگی همچون سرفه، تب، ابریزش بینی را باید اومیکرون در نظر گرفت اما مشاهده می شود که والدین این علایم را به دیگر موارد درباب کودکان خود نسبت می دهند.
وی به تجربه خود درباره والدین کودک اشاره نمود که برغم مثبت بودن تست کرونای آنها تب دار بودن فرزند خودرا به رویش دندان نسبت دادند و اظهار داشت: وقتی کودکی بدین صورت اطرافیانش مبتلا به کرونا هستند و بدینگونه کودک گرفتار تب می شود نباید بدین صورت سهل انگار و ساده انگارانه با قضیه برخورد شود.
دکتر شمشیربند اظهار داشت: از نظر طب کودکان در وضعیت معمولی تب کودکان زیر سه سال را باید جدی گرفت و در صورت مصرف یک دفعه داروهای مُسکن همچون استامینوفن و ادامه تب حتما باید کودک را به پزشک برد تا کارهای درمانی مورد نیاز آن صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: در طب کودکان ماندگاری تب در کودکان بالای سه سال به مدت سه روز نیز باید حتما پیگیری شود تا بیماریهای احتمالی ویروسی فصلی و عفونت های ناشی از آن درمان گردد اما در وضعیت فعلی کرونائی که شرایط خاص است می بایست نسبت به هر نوع علایم در کودکان دقت نظر داشت.
این متخصص کودکان اضافه کرد: طی هفته های اخیر که سویه اومیکرون شدت گرفته است بیشتر کودکانی که به این مرکز تخصصی آورده شدند علائمی در حد سرماخوردگی همچون تب، سرفه، آبریزش بینی و علایم گوارشی داشته اند و باتوجه به شرایطی که در آن قرار داریم این علایم را بعنوان اومیکرون در نظر گرفتیم و مداخلات دارویی و درمانی را در قبال آن انجام دادیم.
همچین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن تاکید بر جدی بودن شیوع اومیکرون در گروههای سنی مختلف استان گفت: شهروندان اومیکرون را با سرماخوردگی اشتباه نگیرند و اگر دارای علائم بدن درد، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه هستند حتما خودرا قرنطینه و از تردد در اماکن و معابر عمومی به جد اجتناب کنند.
قاسم اویس از افزایش تعداد کودکان مبتلا به اومیکرون در مازندران آگاهی داد و اظهار داشت: طی دو هفته اخیر میزان بستری کودکان زیر ۱۲ سال بر اثر مبتلاشدن به اومیکرون به شدت بالا رفته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد: در زمان حاضر در خانه های بهداشت، مراکز تجمیعی و پایگاه های سلامت استان نسبت به تزریق دز اول واکسن کودکان ۹ تا ۱۲ سال اقدام می شود و واکسیناسیون ۱۴۳ هزار و ۴۵۲ کودک پنج تا ۹ ساله مازندرانی مقابل کرونا از امروز دوشنبه ۲۴ بهمن با تامین واکسن مورد نیاز شروع شده است.
وی همین طور از کودکان بعنوان لطمه پذیرترین گروه جمعیتی در مقابل اومیکرون یاد کرد و توضیح داد: سویه اومیکرون بیشتر کودکان زیر ۱۲ سال را مورد هدف قرار داده است و هم اکنون بستری کودکان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران به شدت روند صعودی دارد.




منبع:

715
5.0 / 5
1400/11/24
20:42:35
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
سلامت