ازدحام جمعیت در مراکز پزشکی مازندران با اجرای طرح نسخه الکترونیک

ازدحام جمعیت در مراکز پزشکی مازندران با اجرای طرح نسخه الکترونیک

سلامت: ایرنا- نسخه نویسی الکترونیکی که انتظار می رفت به خلوت شدن مراکز صدور دفترچه های کاغذی، داروخانه ها و مطب های پزشکان منجر شود، به سبب کامل نبودن زیرساخت های اجرای این طرح، این روزها موجب سردرگمی پزشکان و مردم و همین طور شلوغی مراکز پزشکی استان شده است.


به گزارش سلامت به نقل از خبرگزاری ایرنا، ۳۰ آذر سال جاری بود که مدیرکل بیمه سلامت مازندران از شروع رسمی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی افراد زیر پوشش بیمه ای در این استان در سطح تمامی پزشکان عمومی، پزشک خانواده، متخصص و فوق تخصص و پزشکان بیمارستان ها از اول دی ماه آگاهی داد و تاکید کرده بود که به هیچ عنوان نسخه پیچی کاغذی دیگر قابل پذیرش نمی باشد.
محمدرضا میرزایی در این نشست تاکید کرده بود که شهروندان به هیچ عنوان نگران دریافت داروهای خود نباشند و کدهای دارویی با هماهنگی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل و داروخانه ها بوسیله نرم افزار بصورت دقیق اجرائی شده و اصلا مشکلی وجود ندارد.
از سوی متولیان امر، هدف از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک ارائه خدمات پزشکی مطلوب به بیماران از طرف سازمان های بیمه گر مطرح شده اما این روزها شهروندان و جامعه پزشکی مازندران با اظهارنظرهای متفاوت از روند اجرای این طرح چندان رضایت ندارند و باوجود گذشت هشت روز از الزام اجرای طرح نسخه الکترونیک، بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا از شهرستان های استان نشان داده است که به علت ضعف در مشکل زیرساختی مانند ضعیف بودن خطوط اینترنتی و همین طور شلوغی مطب ها و داروخانه ها به علت تاخیر در ثبت نسخه در سامانه الکترونیکی مردم، پزشکان عمومی، داروخانه داران و پزشکان متخصص به روند اجرای این طرح در زمان حاضر چندان روی خوشی نشان نمی دهند و معتقدند در شرایطی که هر روز خبر افزایش مبتلاشدن به سویه جدید کرونا به نام اومیکرون در کشور بازتاب می یابد اجرای این طرح موجب شلوغی مراکز بهداشتی شده و به صورتی ازدحام جمعیت، داروخانه ها را به کروناخانه تبدیل می کند.
این روزها درد و دل های شهروندان مازندرانی که زمان زیادی را باید در مطب دکتر برای ثبت نسخه الکترونیک در سامانه و یا تحویل دارو در داروخانه های بگذرانند، زیاد است و می گویند به علت تراکم جمعیت در مراکز بهداشتی و قطعی وقت و بی وقت سامانه برای دریافت دارو در داروخانه ها، خیلی از آنان هزینه های دارویی را آزاد حساب می کنند و از جانب دیگر مستند مکتوب که تاییدیه خرید دارو باشد برای دریافت هزینه کرد خود از بیمه تکمیلی ندارند.
تعدادی از شهروندان مازندرانی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا در نقاط مختلف استان ادعا می کنند که با وجود آنکه ماهانه هزینه خدمات درمانی خودرا پرداخت می نمایند اما با شروع پروسه نسخه الکترونیک به علت خطای انسانی، یا امتناع یا تقلب در ثبت دارو و همین طور ازدحام شدید در مراکز بهداشتی و قطعی مکرر سامانه های نسخه الکترونیک، هزینه داروهای خودرا بصورت آزاد پرداخت می کنند و می گویند این روزها باوجود ده ها مشکل اقتصادی و انتشار ویروس اومیکرون اجرای ناقص طرح های از این دست، روان و جسم آنان را به بازی گرفته است.
طرح نسخه الکترونیک که قرار بود دردی از دردهای مردم بکاهد این روزها به دلیلهای مشکلات زیرساختی و شتاب زدگی در اجرا، گرفتاری های زیادی را برای مردم بوجود آورده و شهروندان مازندرانی خواهان اصلاح و یا رفع مشکلات این طرح هستند.

نسخه الکترونیک ثبت نمی شود
گلایه و ناراحتی شهروندان مازندرانی منطقی به نظر می آید و چندان بیراه نیست، چونکه خیلی از متصدیان داروخانه ها و همین طور پزشکان عمومی و متخصص از قطعی وقت و بی وقت سامانه نسخه الکترونیک گلایه دارند و عاجز مانده اند که با صف های شلوغی که برای دریافت یا تحویل نسخه الکترونیک در داروخانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی بوجود آمده است، چه کنند.
یکی منشی پزشک فوق تخصص خون در ساری در گفت و گو با ایرنا می گوید از اول تا هفتم دی ماه که طرح نسخه الکترونیک در در استان الزامی شده و در این زمان روزی نبوده که سامانه قطع نباشد و در خیلی از روزها در فضای ۴۰ متری این مطب حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر در لیست انتظار برای دریافت نسخه الکترونیک خود هستند.
عباس دلیری اضافه کرد: مردم از این شرایط نگران و افسرده هستند و بیشتر افرادی که به مطب این پزشک متخصص خون مراجعه می کنند از نظر جسمی حال بدی دارند و باید همراه بیمار ساعت ها در لیست انتظار برای دریافت نسخه الکترونیک باشد.
وی تصریح کرد: خیلی از بیماران برای درامان ماندن از کرونا و خستگی از چند ساعت انتظار در یک مطب در بسته که هوا در آن جریان ندارد، پیشنهاد می دهند که پزشک نسخه را در یک برگه یا دفترچه کاغذی بنویسد تا با پرداخت هزینه آزاد دارو از این شرایط خسته کننده ای که برایشان ایجاد شده، رهایی یابند.
دلیری خاطرنشان کرد: پیش از اجرای طرح نسخه الکترونیک مدت زمانی که فرد بیمار نیاز داشت تا کارش در مطب پزشک تمام شود حدود یک ساعت بود اما در ایام گذشته یک بیمار حدود چهار ساعت در مطب سردرگم است تا شاید با راه اندازی مجدد سامانه، نسخه الکترونیک خودرا دریافت کند.
وی اظهار داشت: با جرای طرح نسخه الکترونیک یک کارمند جدید در مطب این پزشک متخصص خون در ساری استخدام شد و در مجموع چهار منشی هستیم که به مردم خدمات می دهیم اما آنقدر میزان جمعیت و ازدحام زیاد است که واقعا از پس شرایط موجود بر نمی آییم.
این منشی در ادامه می گوید که سرعت اینترنت در مطب ها بسیار کُند و ضعیف است و در بعضی موارد سه تا ۱۰ بمرتبه داروها را در سامانه ثبت می نماییم اما بازهم نسخه الکترونیک ثبت نمی گردد.
وی افزود: یکی از مولفه و کارکرد مثبتی که برای نسخه الکترونیک در نظر گرفته بودند، صرفه جویی در مصرف کاغذ است اما نه فقط این مقوله انجام نشد بلکه روزانه مصرف کاغذ مطب ها بیشتر هم شد چونکه یکبار پزشک داروها را در دفترچه کاغذی یا بر روی برگه می نویسد و به بیمار تحویل می دهد و فرد بیمار هم در صف می ایستد تا این برگه را به منشی تحویل دهد و اگر شرایط به درستی صورت گیرد، منشی بر روی کاغذ دیگر کد و شماره ملی فرد بیمار و نام داروخانه را تحویل می دهد و در نهایت با رصد این فرآیند می بینیم که به هیچ عنوان در مصرف کاغذ صرفه جویی نمی گردد.
فقط دفترچه کاغذی
از سوی دیگر مردم همیشه متضرر اجرای طرح های معیوب هستند چونکه خیلی از داروخانه ها و مطب های پزشکان در زمان قطعی سامانه نسخه الکترونیک، از شهروندان طلب دفترچه کاغذی می کنند اما وقتی که یک بیمار بعنوان یک بیمه شده به مرکز درمانی مراجعه می کند و انتظار دارد با ارائه کارت ملی از بیمه درمانی خود استفاده نماید و در پاسخ می شنود که فقط دفترچه کاغذی را قبول داریم، مجبور می شود رنج سفر را تحمل کند و به شعبه یا کارگزاری خود مراجعه کند تا دفترچه کاغذی بگیرد و آنجا هم می شنود که دیگر دفترچه کاغذی نمی دهیم و از طرفی یک سر ماجرا هم داروخانه ها هستند و آنان هم با قطعی سامانه هزینه داروهای را بصورت هزینه آزاد از شهروندان مطالبه می کنند.
یک پزشک عمومی در جویبار با شرح موارد مذکور می گوید که همچنان خیلی از پزشکان متخصص اعتقادی به اجرای طرح نسخه الکترونیک ندارند و یا لوازم اجرای این طرح را در مطب خود آماده نمی کنند و در قبال این مورد مطرح شده بدون که آنکه به جیب بیمار توجه نمایند، همچنان دفترچه کاغذی را از مراجعه کنندگان مطالبه می کنند.
حسین منظوری اضافه کرد: بعنوان مثال در ایام گذشته برگه ارجاعی را برای پذیرش یک بیمار به پزشک متخصصی صادر کردم اما بر طبق گفته های مراجعه کننده، پزشک متخصص با بی اعتنایی نسبت به کد و شماره ملی و برگه ارجاع بیمار، داروها را در یک برگه نوشت و دارویی که بیمار می توانست با ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان با قیمت دولتی تحویل بگیرد با هزینه ۴۳۰ هزار تومانی از متصدی داروخانه تحویل گرفت.
وی افزود: به هیچ عنوان خیلی از پزشکان متخصص در اجرای طرح نسخه الکترونیک با پزشکان خانواده و متصدیان اجرای این طرح همکاری ندارند و زنجیره نسخه الکترونیک با کارشکنی های پزشکان متخصص قطع می شود و تنها این بیماران و همراهان آنان هستند که با پرداخت نرخ آزاد دارو، متضرر می شوند.
این پزشک خانواده خاطرنشان کرد: در سامانه ارجاع با ۳۰ پزشک متخصص در نقاط مختلف مازندران همکاری دارم که به جرات می گویم که در زمان حاضر، ۸۰ درصد این پزشکان متخصص نسبت به اجرای طرح نسخه الکترونیک خونسرد هستند و به نگاههای نوین شرکت های بیمه ای توجه ندارد.

سردرگمی داروخانه داران
وقتی یک بیمار و همراهش خوان اول دریافت نسخه الکترونیک در مطب پزشک را رد می کند در راه رسیدن به داروخانه به این مورد مدام فکر می کند که نکند سیستم برای تحویل دارو قطع باشد؟ و وقتی که به داروخانه می رسد با صف های طولانی مواجه می شود که بیماران و یا همراهان شان ساعت ها در صف دریافت دارو با نسخه الکترونیک ایستاده اند.
در این بین داروخانه داران هم از وضعیت پیش آمده گلایه دارند و می گویند به علت افزایش حجم مراجعات به مفهوم واقعی نمی توانند خدمات مطلوبی به شهروندان بدهند و از این که خیلی از بیماران با نشان دادن برگه داروها می خواهند که هزینه دارو را آزاد پرداخت کنند، شرمنده می شوند.
عباس کیانی، متصدی داروخانه ای در شهرستان قائمشهر در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: مدت زمان دریافت دارو پیش از اجرای طرح نسخه الکترونیک برای یک شهروند قائمشهری در این داروخانه حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بود اما حالا با مشکلات زیرساختی و پایین بودن سرعت اینترنت، یک شهروند باید حداقل ۴۵ دقیقه در شرایطی که کرونا در استان جولان می دهد در لیست انتظار داروخانه برای تحویل دارو با نسخه الکترونیک باشند.
وی خاطرنشان کرد: مردم هم به علت شرایط کرونائی تاب و تحمل ایستادن طولانی مدت در صف های داروخانه ها را ندارند و گاهی اوقات با عصبانیت و پرخاشگری ازحضور در صف هاس طولانی داروخانه ها برای دارو شدن نسخه های الکترونیک خسته و منصرف می شوند و محل را ترک می کنند تا شاید در داروخانه دیگری فرجی شود اما برخی دیگر از شهروندان هم هزینه داروها را می خواهند آزاد پرداخت کنند و با گلایه و ناراحتی که دارند رمز کارت اعتباری خودرا برای تحویل دارو به متصدی داروخانه اعلام می دارند.
کیانی افزود: مردم گلایه مند هستنند و حق هم دارند چونکه در اجرای این طرح لطمه شناسی درستی صورت نگرفت و در ماه های گذشته به دلیلهای نامعلومی سرعت اینترنت بسیار کُند شده و بطور متوسط در ۲۴ ساعت شبانه روز که یک داروخانه دولتی به مردم خدمات می دهد چهار تا پنج ساعت سامانه ثبت دارو برای نسخه الکترونیک قطع است.
وی افزود: از این که بیماران خاص در وضعیت سخت اقتصادی و کرونائی برای یک دوره ویزیت و دریافت دارو در نزد یک پزشک متخصص باید ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه کنند، متاسف می شویم و گاهی اوقات متصدیان داروخانه ها به مردم دلداری می دهند و آنان را به صبر و خویشتن داری دعوت می کنند تا شاید با وصل شدن سامانه، هزینه داروهای خودرا آزاد پرداخت نکنند.
این متصدی داروخانه تصریح کرد: از طرفی خیلی از پزشکان داروها را در برگه می نویسند و داروخانه داران از روی ترحم، نسخه کاغذی را با ثبت در سامانه به نسخه الکترونیک تبدیل می کنند که این رویه هم زمان بر است و در بعضی موارد یک بیمار چهار تا پنج نسخه کاغذی به همراه دارد که الکترونیکی کردن این حجم از نسخه شاید تا ۲ ساعت وقت ببرد.
وی اظهار داشت: در بعضی موارد برخی از شهروندان نسخه های الکترونیک آنها نزد پزشک ثبت می شود اما سواد درست و حسابی ندارند و کد و یا شماره ملی خودرا نمی دانند و یا گاهی اوقات پزشک متخصص بر روی کاغذ کد و شماره ملی بیمار را به اشتباه درج می کند که همه این مسایل موجب گیج و سردرگم شدن اجرای نسخه الکترونیک در استان شده است.

نسخه الکترونیک دغدغه جدی مازندرانی ها
اینترنت و سرعت پایین آن، ثبت نشدن دارو در نسخه الکترونیک یا هرموضوع دیگری که از طرف پزشکان و داروخانه داران مطرح می شود، هرچه که است این روزها یک دغدغه بهداشتی و پزشکی است که با پرداخت هزینه آزاد دارو دود آن تنها به چشم مردم می رود و مردم از روند اجرای آن راضی نیستند.
یکی از اهالی روستای گلورد شهرستان ساری در گفت و گو با ایرنا می گوید که در ایام گذشته به پزشک خانواده محل زندگی ام مراجعه کردم و دکتر داروهای من را بر روی دفترچه نوشت اما وقتی به شهر آمدم تا داروهای تخصصی و درمانی خودم را دریافت کنم، متصدی داروخانه می گوید که باید شماره ملی و کد نسخه الکترونیک خودرا به وی تحویل دهم و دیگر دفترچه کاغذی کارایی ندارد و به جهت اینکه حال بدی داشتم و نیازمند به داروها بودم به اجبار هزینه داروهای خودم را آزاد پرداخت کردم.
محمد رجبی افزود: به هیچ عنوان در پایگاه درمانی روستای محل زندگی مان اینترنت با سرعت بالا وجود ندارد که پزشکان بخواهند نسخه الکترونیک بنویسند و چرا باید داروی که در سه هفته پیش برایش ۲۰ هزار تومان پرداخت می کردم یک دفعه ۲۳۵ هزار تومان برای آن پول بپردازم؟ و واقعا در این شرایط سخت اقتصادی و گرانی از مسئولان توقع داریم در رفع مشکلات پیش آمده چاره اندیشی کنند.
وی افزود: وقتی که به داروخانه و مراکز تخصصی و پزشکی شهر ساری می روم آنقدر جمعیت برای دریافت و تحویل نسخه الکترونیک زیاد است که واقعا نمی توانم شرایط را تحمل کنم و مجبورهستم به پزشک یا داروخانه دار بگویم که هزینه داروها را برایم آزاد حساب کند.
این روستانشین گلوردی اظهار داشت: مشکلات زیرساختی یا هر دغدغه دیگری که در طرح نسخه الکترونیک وجود دارد باید اول برطرف شود و پس از آن طرح اجرا شود و به صورتی در زمان حاضر مردم عادی و بیماران از این شرایط در استان رضایت ندارند.

مسوولان چه می گویند؟
مسوولان حوزه بیمه و بهداشت و درمان مازندران با پذیرش موضوعات مطرح شده می گویند بااینکه در ابتدای راه قرار داریم و اساسا نواقصی وجود دارد اما اجرای دقیق نسخه الکترونیک کاهش خطای پزشکی، نظام مند شدن اقلام دارویی، پرداخت به روز حق پزشکان، از بین رفتن قاچاق دارو و حذف بده بستان های احتمالی بین پزشکان و داروخانه ها را در پی دارد.
مدیرکل بیه سلامت مازندران می گوید که تمامی ۵۰۰ داروخانه فعال در استان مازندران بصورت کامل آمادگی ارائه خدمات دارویی بوسیله نسخه های الکترونیکی را در ایام گذشته اعلام داشتند و ۲هزارو ۶۰ موسسه و مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه سلامت در استان نسبت به حُسن و روند اجرای این طرح تاکید دارند.
محمدرضا میرزایی با تکیه بر اینکه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در همه نقاط استان فراهم گشته است و در حقیقت مشکلی نباید وجود داشته باشد، افزود: تنها مشکلی که ممکنست اجرای این طرح را مختل کند، قطعی برق است که برای حل این مشکل نیز سیستم پشتیبانی آفلاین باید در داروخانه راه اندازی شود.
وی افزود: مشکلات که مردم مازندران در ارتباط با نسخه الکترونیک بیان می کنند باجدیت رصد می شود و در تلاش هستیم هر مشکلی را رفع نماییم.
میرزایی مشکل اینترنت برای اجرای طرح نسخه الکترونیک را دغدغه مهم برشمرد و اظهار داشت: برای حل این چالش نیز نسخه پیچی کاغذی بصورت محدود در نظر گرفته شده و داروخانه داران نباید هزینه آزاد را در قبال پذیرش نسخه کاغذی از مراجعه کنندگان از این دست مطالبه کنند.
مدیر کل بیمه سلامت مازندران ضمن اشاره به اینکه برمبنای بررسی های صورت گرفته در مجموعه اکنون ۷۵ درصد پزشکان و مراکز درمانی بیمارستان ها طرح نسخه نویسی را انجام می دهند، افزود: عمده ۲۵درصد باقی مانده؛ مربوط به پزشکان متخصص و فوق تخصص است که در کلینیک های طرف قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل مشغول فعالیت هستند که این پزشکان هم باید نسبت به اجرای این طرح پایبند باشند.
میرزایی با بیان اینکه، تعدادی از پزشکان متخصص و فوق تخصص که هنوز نسخه الکترونیکی را صادر نمی کنند کسانی هستند که به علت سن بالا قادر نیستند از نرم افزار استفاده کنند و یا در فراگیری آموزش نرم افزاری آن گرفتار اشکال هستند، افزود: بنابراین علاوه بر اینکه از همه پزشکان متخصص و فوق متخصص که طرف قرارداد با بیمه سلامت نیستند انتظار داریم از این فرصت استفاده کنند و از سویی از شهروندان نیز تقاضا داریم حتما در ابتدا به پزشکان خانواده و سپس با برگه ارجاع به پزشکان متخصص و در صورت مکان به پزشکان طرف قرار داد دارای نرم افزار نسخه الکترونیکی مراجعه کنند.
مدیرکل بیمه سلامت مازندران تصریح کرد: ما تمام تلاش خود برای اجرای بدون نقض در پروسه نسخه نویسی الکترونیکی را انجام می دهیم و امیدواریم نظام پزشکی و دانشگاه ها و اصحاب سلامت هم به ما کمک کنند.
میرزایی از شهروندان خواست با عنایت به شروع رسمی و بدون چون و چرای این طرح، در هفته های نخست اجرا صبر بیشتری را پیشه کنند و همراه با پزشکان، مراکز درمانی و بیمارستان ها باشند تا این طرح به خوبی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: کارشناسان بیمه سلامت در همه شهرستان های مازندران علاوه بر اینکه آمادگی کامل برای پاسخگویی به بیماران و پزشکان دارند، از یک ماه گذشته تا حالا نیز بصورت حضوری در مطب ها و کلینیک ها با پزشکان، مدیران بیمارستان ها و داروخانه ها، روش اجرای این طرح را بازخوانی و تمرین کرده اند.
میرزایی افزود: نرم افزار نسخه نویسی الکترونیکی که قابلیت نصب در تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر ها را دارد، بصورت رایگان دراختیار همه پزشکان، بیمارستان ها و موسسات دولتی و بخش خصوصی طرف قرار داد با بیمه سلامت استان قرار گرفته است.
مدیرکل بیمه سلامت مازندران اضافه کرد: در این نرم افزار مشخصات همه بیمه شده ها، قوانین بیمه ای، مقررات دارو نویسی و اقلام دارویی، آزمایشگاه و عکس برداری های وجود دارد و در صورت غیر استاندارد بودن این فرآیند، دستگاه هشدار مربوطه را اعلام می کند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{mso-style-name: "Table Normal";mso-tstyle-rowband-size: 0;mso-tstyle-colband-size: 0;mso-style-noshow: yes;mso-style-priority: 99;mso-style-qformat: yes;mso-style-parent: "";mso-padding-alt: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;mso-para-margin-top: 0cm;mso-para-margin-right: 0cm;mso-para-margin-bottom: 10.0pt;mso-para-margin-left: 0cm;line-height: 115%;mso-pagination: widow-orphan;font-size: 11.0pt;font-family: "Calibri"، "sans-serif";mso-ascii-font-family: Calibri;mso-ascii-theme-font: minor-latin;mso-fareast-font-family: "Times New Roman";mso-fareast-theme-font: minor-fareast;mso-hansi-font-family: Calibri;mso-hansi-theme-font: minor-latin;}
مشکلات موردی در دست بررسی است
سرپرست سابق دانشگاه علوم پزشکی بابل هم یک روز قبل از کنار گذاشته شدن از این سمت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی پزشکان عمومی و متخصص و همین طور داروخانه ها باید نسبت به اجرای دقیق طرح نسخه الکترونیک بکوشند و اجرای ناقص این طرح حالا موجب ایجاد مشکلات مختلف برای اقشار مردم شده است.
دکتر ناصر عمادی اضافه کرد: دغدغه هایی که برخی پزشکان و داروخانه داران در ارتباط با مسایل زیرساختی در اجرای طرح نسخه الکترونیک مطرح می کنند، قابل بررسی و پیگیری است و این مشکلات می بایست در بدنه مراکز بیمه ای حل شود و نباید دود این ناهماهنگی ها به چشم مردم برود.
وی افزود: از یک طرف به علت شیوع اومیکرون به مردم می گوییم که نباید در مراکز پرتجمع حضور پیدا کنند، اما مشکلات زیرساختی از این دست موجب گلایه آحاد جامعه شده و مردم ساعت ها در داروخانه برای ثبت نسخه الکترونیک سرگردان هستند و حل این مشکلات به بصورت موردی طبق هماهنگی های انجام شده از طرف دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل در دست پیگیری است.
عمادی خاطرنشان کرد: طرح نسخه الکترونیک اقدام خوب برای هوشمندسازی مراحل درمان بیماران است اما در کنار آن باید خدمات دهی در این بخش با استانداردسازی های لازم صورت گیرد تا دغدغه های مردم استان در زمینه درمان ریشه کن شود.



منبع:

1400/10/12
13:26:51
5.0 / 5
168
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سلامت