رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حكیم؛

عوارض مصرف رمدسیویر در منزل

عوارض مصرف رمدسیویر در منزل

به گزارش سلامت رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم استفاده خودسرانه از داروهایی مانند رمدسیویر را در مبتلایان به کرونا مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: این دارو برای بیماران در منزل هیچ اثربخشی ندارد.



به گزارش سلامت به نقل از مهر، شروین شکوهی ضمن اشاره به این که درمان های خودسرانه در مبتلایان به کووید ۱۹ در بیشتر موارد وضعیت بیمار را وخیم تر می کند، اظهار نمود: بهترین و مؤثرترین درمان کرونا عمل به سفارش های پزشک، استراحت و مصرف مایعات فراوان است.
وی ضمن انتقاد از انجام خودسرانه و یا اصرار نابجای برخی مبتلایان به کرونا در خصوص انجام سی تی اسکن، تصریح کرد: کرونا مثبت ها تنها در صورت تنگی نفس و یا پایین آمدن اکسیژن خون و آن هم با نظر پزشک احتیاج به انجام سی تی اسکن دارند.
به گفته این متخصص عفونی، بیماران مبتلا به کرونا خصوصاً افرادی که در منزل تحت درمان هستند و علامت های جدی و خطرناک ندارند به هیچ عنوان احتیاج به سی تی اسکن، تجویز آنتی بیوتیک، کورتن، داروهای ضد ویروسی و دگزامتازون و…، ندارد.
وی با اشاره به اینکه رجوع بیماران در دو یا سه روز اول ابتلاء به کرونا به بیمارستان و درخواست سی تی اسکن غیرضروری است، اظهار داشت: غالباً با هر سی تی اسکن به اندازه ۱۷۰ تا ۱۸۰ عکس ساده اشعه به بیمار وارد می شود، این عمل بی مورد ضررهای بی شماری مانند سرطان سینه و تیروئید را به دنبال دارد.
شکوهی افزود: درگیرشدن ریه ها، ماهیت اصلی ویروس کرونا است که در بیشتر مبتلایان وجود دارد و عوارض جدی هم ندارد، ازاین رو به هیچ عنوان انجام سی تی اسکن در افرادی که مبتلا به کووید بوده و در منزل تحت درمان هستند، کاربرد ندارد.
وی تصریح کرد: اکسیژن خون است که مشخص می کند، بیمار احتیاج به مداخلات درمانی دارد یا خیر، ازاین رو درمان در منزل، خودسرانه و با داروهای مختلف کاملاً اشتباه است.
شکوهی بار دیگر استفاده خودسرانه از دارو در مبتلایان به کووید ۱۹ را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: این مورد که باب شده و مردم به دنبال داروی رمدسیویر هستند، کاملاً اشتباه است. این دارو در درمان بیمارانی که در منزل هستند هیچ اثربخشی ندارد و اگر این دارو در منزل استفاده گردد می تواند عوارض وحشتناکی به دنبال داشته باشد.
تجویز بی رویه کورتون توسط پزشکان و یا استفاده خودسرانه آن یکی دیگر از مواردی بود که وی از آن انتقاد نمود.
کرونا درمان اختصاصی ندارد
وی تصریح کرد: بعضی از بیماران تصور می کنند هر پزشکی که داروی بیشتری تجویز می کند، از تجربه و سواد بالاتری برخوردار می باشد و بمحض ابتلاء به کرونا و یا علامت آن اصرار به استفاده از دارو دارند در حالیکه کرونا درمان اختصاصی ندارد و بهترین درمان استراحت در منزل و استفاده از مایعات است.
شکوهی با اشاره به اینکه استفاده از مکمل های دارویی در بیماران کرونایی هیچ ضرورتی ندارد، افزود: متأسفانه استفاده بی رویه از مکمل های دارویی هم مورد انتقاد است.
وی خاطرنشان کرد: کمبود ریزمغذی ها منجر به کاهش سطح ایمنی بدن می شود ولی این مورد را باید قبل از ابتلاء به کرونا رعایت نماییم، ازاین رو در زمان بیماری به هیچ عنوان استفاده از مکمل های دارویی اثربخش نیست و اگر کسی از قبل این دارو را مصرف نمی کرده به دنبال ابتلاء به کرونا استفاده از این مکمل ها به هیچ عنوان در دوره درمان اثربخش نخواهد بود.


منبع:

792
5.0 / 5
1400/06/12
14:11:58
تگهای خبر: بیمار , بیمارستان , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
سلامت