استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاكید كرد؛

اهمیت كار درمانی در كاهش عوارض فلج مغزی كودكان

اهمیت كار درمانی در كاهش عوارض فلج مغزی كودكان

به گزارش سلامت عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بر اهمیت كار درمانی در كاهش عوارض فلج مغزی كودكان تاكید نمود.


به گزارش سلامت به نقل از مهر، ابراهیم پیشیاره، نقش مؤثر تکنیک های کاردرمانی در کاهش عوارض اختلال فلج مغزی کودکان (CP) را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در ایران بیشترین تعداد مراجعان به بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز تخصصی خصوصی کاردرمانی و عمده فعالیت کاردرمانگران بر اختلالاتی همچون فلج مغزی کودکان (CP)، سکته مغزی (CVA)، اختلال اتیسم (AUTISM)، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، اختلالات شناختی و حرکتی در پارکینسون و آلزایمر است. وی ادامه داد: در عرصه بالینی کاردرمانی، حیطه های مختلفی وجود دارند که با استفاده از دانش نوروآناتومی، کینزیولوژی، نوروفیزیولوژی و تلفیق آن با روانشناسی و روانشناسی مبتنی بر دانش نوروساینس به عرضه خدمات و مداخلات می پردازند. پیشیاره توضیح داد: اختلالات حرکتی شدید در کودکان با فلج مغزی (Cerebral Palsy) به دلیل بروز ضایعه غیر پیشرونده در مغز کودکان تا سن سه سالگی، بعنوان اختلالی که در شاخه های مختلف نظیر اسپاستیک، آتتوئید، آتاکسی و هایپوتون بروز می کند و با عنایت به ماهیت چند بعدی آن، زمینه ساز رویکردهای گوناگون شده و مفاهیم نوینی مانند مداخلات زودرس و یادگیری حرکتی را به اجرا می گذارد. این متخصص کاردرمانی، با تاکید بر فعالیت هدفمند کاردرمانگران در جهت ارتقای وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی افراد جامعه، اظهار داشت: یکی از مهم ترین نکات در کمک به کودکان مبتلا به فلج مغزی، عرضه آموزش های دقیق و معطوف نمودن توجه خانواده ها به اهمیت اصل «وضعیت دهی بدن کودک» در روز و انجام تمرینات در منزل است، ضمن آنکه آموزش اصول مربوط به چگونگی پشتیبانی از کودک و میزان آن در انجام امور روزمره زندگی، از وظایف اصلی کاردرمانگران است. وی خاطرنشان کرد: ضرورت تسلط و توانمندی کاردرمانگران (ارگوتراپیست ها) در دو زمینه مداخلات شناختی-ادراکی با هدف افزایش توانمندی یادگیری، حافظه و ارتقای اعتماد به نفس همراه با مداخلات حرکتی در جهت افزایش توانمندی عضلات و اندام ها و همینطور بالا بردن میزان استفاده از اندام ها توسط کودک در انجام کارهای روزمره و تلاش در جهت کسب استقلال عملکردی، احتیاج به برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی برای دانش آموختگان این رشته را دو چندان کرده است. وی ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته، روش های درمانی و شیوه های مداخلات در این دسته از توانجویان، تغییرات بنیادی مبتنی بر دانش روز در زمینه علوم اعصاب و درمان همه جانبه فراگیر در امر تلفیق تکنیک های حرکتی با آموزه های یادگیری و اجزای شناختی، داشته است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: تکنیک های کاردرمانی برای کودکان گرفتار فلج مغزی CP، به تسهیل مراحل رشد حرکتی کودک (مانند نشستن، سینه خیز تا راه رفتن و کسب توانایی استفاده از پله )، بعنوان شاخصهای اصلی استقلال در عملکرد کودک، کمک می نماید. ضمن آنکه طی سال های اخیر با بهره مندی از رویکردهای نوین، توانایی های حرکتی، شناختی و یادگیری در کودک همسان سازی شده تا کودک با اختلال حرکتی شدید (CP) هم بتواند از امکانات محیطی و اجتماعی بهره بگیرد و زمینه حضور وی در اجتماع فراهم گردد. پیشیاره در انتها تصریح کرد: امروزه در جوامع پیشرفته و پیشرو دنیا، از این رویکردهای نوین در عرصه توانبخشی محیطی و توانبخشی اجتماعی توانخواهان استفاده می شود تا شرایط برابر و عادلانه ای برای همه افراد جامعه ایجاد شود.

1399/08/08
15:36:47
5.0 / 5
910
تگهای خبر: آموزش , اختلال , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سلامت