خواص جادویی سیر چیست؟

خواص جادویی سیر چیست؟

سلامت: سیر از مواد غذایی پر طرفدار در ترکیبات مواد غذایی ایرانیها است و ترکیبات مفیدی برای سلامتی دارد؛ سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی، بسیار مغذی با کالری خیلی کم است و می تواند به محافظت در مقابل بیماریها همچون سرماخوردگی کمک نماید.


به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، سیر یکی از گیاهانی است که در طب سنتی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و ادعا شده خواص بسیاری برای سلامتی مانند تقویت سیستم ایمنی دارد. یونانی ها، بابلی ها، رومی ها و چینی ها نیز از سیر به عنوان دارو استفاده می کرده اند.
سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی، بسیار مغذی با کالری خیلی کم است. سیر می تواند به محافظت در مقابل بیماریها همچون سرماخوردگی کمک نماید و ترکیبات فعال موجود در سیر می توانند فشار خون را کاهش دهند. سیر سطح کلسترول را بهبود می بخشد و ممکنست خطر بیماری قلبی را کم کند.
سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکنست به پیش گیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک نماید. همین طور مکمل های سیر ممکنست عملکرد ورزشی را بهبود بخشند. خوردن سیر ممکنست به سم زدایی فلزات سنگین در بدن کمک نماید و سلامت استخوان ها را بهبود بخشد.
سیرخام یک منبع خوب از منگنز، ویتامین B۶ همین طور حاوی کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B۱ است. سیر به انواع مختلف (خام، پخته و ترشی) مصرف می شود و تمام اشکالش نسبت به اندازه اش سرشار از مواد مغذی شامل ویتامین های گروه B و آنتی اکسیدان های ضد سرطان است که می تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی را در برگیرد. اما ممکنست با برخی داروها تداخل داشته باشد.
نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد سیر ممکنست پاسخ ایمنی بدن را تقویت کند. یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی انسان نشان میدهد مصرف روزانه مکمل سیر در مقایسه با دارونما، سرماخوردگی را تا ۶۳ درصد کم می کند. همین طور نتایج مطالعه دیگری نشان داده عصاره سیر کهنه شده در دوزهای بالا (۲.۵۶ گرم در روز) روزهای بیماری ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا را تا ۶۱ درصد کم می کند. مطالعه سوم شواهد را ناکافی نشان داد و اظهار داشت که به داده های بیشتری نیاز است.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نتایج مطالعات مختلفی که بر روی انسان انجام شده، نشان میدهد سیر می تواند تأثیر قابل توجهی بر فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد. در حقیقت، نتایج یک پژوهش نشان داد که ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره سیر کهنه شده به اندازه داروی فشارخون «آتنولول» در کاهش فشار خون در مدت ۲۴ هفته موثر است. برای مشاهده این فواید، باید روزانه مقدار بسیار زیادی سیر مصرف کنید - حدودا چهار حبه.
خوردن سیر می تواند سطح LDL یا کلسترول "بد" و کلسترول کل را کم کند. تحقیقات نشان داده مصرف مکمل های سیر ممکنست LDL و کلسترول تام را در افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند ۱۰ تا ۱۵ درصد کم کند.
سیر ممکنست کلسترول را کم کند و توجه زیادی به تأثیر مثبت بالقوه سیر بر سلامت قلب و عروق شده است. همین طور سیر خام ممکنست از سرطان پیشگیری کند. موسسه تحقیقات سرطان آمریکا نشان میدهد که مصرف مقادیر زیاد سیر ممکنست خطر مبتلاشدن به سرطان های پانکراس، مری، پروستات و سینه را کم کند. علاوه بر این، موسسه ملی سرطان می گوید تحلیل و بررسی داده ها نشان داده است که هر چه میزان سیر خام و پخته مصرف شده بیشتر باشد، خطر مبتلاشدن به سرطان معده و روده بزرگ کاهش پیدا می کند.
نشان داده شده است که ترکیبات گوگرد موجود در سیر به محافظت در مقابل لطمه اندام ناشی از سمیت فلزات سنگین، زمانی که سیر در دوزهای بالا مصرف می شود، کمک می نماید. مطالعه ای که کارمندان یک کارخانه باتری خودرو را - که در طول کارشان در معرض سطوح بالای سرب قرار داشتند - به مدت چهار هفته ردیابی کرد، نشان داد که مصرف سیر موجب کاهش ۱۹ درصدی سطح سرب در خون آنها می شود. همین طور علایم سمیت مانند سردرد و فشار خون بالا را کم کرد. کارمندان سه دوز سیر در روز مصرف کردند که در نهایت در کاستن علائم بهتر از داروی D-penicillamine بود.
یک قاشق غذاخوری سیر خام حاوی ۲۰ گرم کالری، ۵ گرم پروتئین، ۲ گرم کربوهیدرات، صفر گرم سدیم و صفر گرم شکر است.
برخی افراد ممکنست واکنش های نامطلوبی به سیر یا سیر تخمیر شده داشته باشند. همین طور می تواند با برخی داروها واکنش منفی نشان دهد. پیش از افزودن سیر به رژیم غذایی یا مصرف مکمل سیر، به ویژه در دوزهای بالا، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، از آنجا که سیر می تواند خون را رقیق کند، خوردن مقادیر زیاد سیر می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. همین طور می تواند با سایر رقیق کننده های خون مانند salicylate (aspirin)، warfarin (Coumadin) و clopidogrel (Plavix) واکنش نشان دهد. سیر همین طور ممکنست با داروی ضد HIV ساکویناویر تداخل داشته باشد.
در بعضی از افراد، سیستم ایمنی سیر را به اشتباه به عنوان یک تهدید تشخیص داده و موجب واکنش آلرژیک می شود. علایم آلرژی سیر شامل التهاب پوست، کهیر، احتقان بینی یا آبریزش بینی، خارش بینی، عطسه کردن، خارش یا آبریزش چشم، تنگی نفس یا خس خس سینه، تهوع و استفراغ، گرفتگی معده و اسهال می شود. شدت علایم می تواند متفاوت باشد.
افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می نمایند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند. همین طور افرادی که مقرر است تحت عمل جراحی قرار می گیرند، باید ۷ تا ۱۰ روز قبل از جراحی، از خوردن سیر اجتناب کنند. برای اینکه سیر زمان خونریزی را طولانی تر می کند.




منبع:

385
5.0 / 5
1403/03/06
13:20:56
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سلامت