عین اللهی در صحن مجلس:

هدف طرح دارویار رفع وابستگی به ارز ترجیحی و توقف رانت ها بود

هدف طرح دارویار رفع وابستگی به ارز ترجیحی و توقف رانت ها بود

به گزارش سلامت، وزیر بهداشت و درمان اظهار داشت: هدف طرح دارویار برطرف نمودن وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی بود، چونکه اختصاص ارز ترجیحی بی حساب و کتاب به تولیدکنندگان مشکل ساز شده بود.



به گزارش سلامت به نقل از مهر، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بامداد امروز (سه شنبه ۲۴ آبان ماه) در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور، بعد از استماع گزارش این کمیسیون، اظهار داشت: نمایندگان در بودجه ۱۴۰۱، اختیار اجرای طرح دارویار را به وزارت بهداشت دادند. با حمایت نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ اختیار به وزارت بهداشت برای اجرای طرح دارویاری داده شد؛ در طرح دارویاری موضوع سیاست های ارزی در تامین دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی مدنظر بوده است. بر این اساس وزارت بهداشت طرح اصلاحات ارزی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی را داد که از اجرای آن ۴ ماه می گذرد.
وی بیان کرد: حالا در مرحله گذار از وضع موجود به وضعیت انقلابی هستیم و هدف این بود که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی از بین برود.
عین اللهی با اشاره به این که اختصاص ارز ترجیحی بصورت بی حساب و کتاب به تولیدکنندگان دارو یکی از اشکالات مهم بود، اشاره کرد: گاهی اوقات پیش فاکتورها واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از اندازه نیاز ارز ترجیحی دریافت می کردند.
وزیر بهداشت و درمان به تشریح سایر اهداف طرح دارویار پرداخت و اشاره کرد: یکی از اهداف دیگر، شکوفایی و خروج از انحصارطلبی بود. در این جهت باید یارانه در آخر خط، مستقیماً به مصرف کننده نهایی می رسید که این مساله در طرح دارویار دیده شد.
وی جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار را از دیگر اهداف این طرح دانست و عنوان کرد: علاوه بر مصرف کنندگان داخلی، ۴۰۰ میلیون نفر از اطراف کشور نیز از داروهای کشور، بصورت قاچاق استفاده می کردند که جلوی این مساله نیز گرفته شد.
عین اللهی با تأکید بر این که اینکه طرح دارویار موجب اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک شد، اظهار داشت: بوسیله نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق می گرفت.
وزیر بهداشت و درمان افزود: طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاهها بود. تولید و تامین دارو یک پروسه بین دستگاهی بوده و اگر همه سازمان ها هماهنگ باشند موفقیت حاصل می شود؛ وزارت بهداشت در این خصوص سیاست گذار، برنامه ریز و بهره بردار است.
عین اللهی با اشاره به ایجاد قرارگاه تدابیر ویژه دارویی از طرف وزارت بهداشت، اظهار داشت: ما از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، بیمه گران و نهادهای نظارتی دعوت کردیم و مشارکتی بوجود آمد، همین طور مسئله مهم دیگر اختصاص کامل و به هنگام اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۷۳ همت و ۵ همت برای بیماران خاص و ۶ همت برای پوشش کامل بیمه همگانی بود که این بیمه همگانی از موفقیت های ما شمرده می شود.
وزیر بهداشت و درمان با اعلان اینکه هدف اصلی در وزارت بهداشت، پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه عدالت محور، مبارزه با فساد و رانت و تعارض منافع است، اشاره کرد: تحریم های ناجوانمردانه در زمینه تامین و ساخت داروهای مورد نیاز کشور موجب دشواری در تامین دارو شده است.
وی اضافه کرد: شرکت های دارویی دنیا با وجود معافیت ارسال دارو به ایران همچنان از این کار خودداری می کنند، البته تلاش زیاد شرکت های دارویی، دانشمندان و دانشگاه ها توانسته است در تامین دارو به ما کمک نماید. علت دیگر کاهش داروهای آنفلوآنزا، عدم توانایی تامین آن از طرف کشورهای دوست بود چونکه آنها نیز به سبب شیوع شدید این بیماری برای خودشان نیز با دشواری تامین دارو روبرو بودند.
عین اللهی گفت: دو شرکت تولید دارو، تولیدات خودرا کاهش داده بودند که مراجع نظارتی درحال بررسی این مساله هستند اما بیشتر شرکت های تولیدکننده دارو کوشش زیادی در این عرصه داشته اند. در صورتیکه تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، مجبور به واردات هستیم که تا هفته پیش ۵۰ تن دارو و ۶ میلیون دوز نیز در هفته جاری به کشور وارد می شود تا مشکلات تامین سرم و آنتی بیوتیک برطرف شود. تقاضای ما این است که در بودجه سال آینده نسبت به گرفتن مالیات از سیگار اقدام گردد.


منبع:

449
5.0 / 5
1401/08/26
12:34:55
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سلامت