نگاهی به مشكلات تكنسین های اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری

این آژیرهای نجات بخش

این آژیرهای نجات بخش

سلامت: ایرنا- صدای آژیر از انتهای خیابان می آید، خودرو ها باید یكی یكی كنار بروند، راه را باز كنند تا آمبولانس برود برای نجات جان یك نفر، كسی كه زمان و ثانیه رسیدن امدادگر برای او حیات بخش است.


این قانون راهنمایی و رانندگی است آمبولانس زمانی که به ماموریت اعزام می شود باید رانندگان دیگر همکاری کنند و فضای خیابان را برای رفتن خودرو امداد باز کنند و این آژیرها گاهی به حیات بیمار کمک می نماید.
تکنسین های اورژانس ۱۱۵ بعنوان پیشگامان نجات بخش حادثه دیدگان در ارائه خدمات مطلوبتر با مشکلات و کاستی های مختلف دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش سلامت به نقل از ایرنا، این روزها با افزایش وسایل حمل و نقل، همین طور رفت و آمدهای بین شهری تعداد تصافات و حوادث جاده ای، افزایش تعداد بیمارتن قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی و در چندماه اخیر شیوع ویروس کرونا فعالیت تکنسین های اورژانس در ارائه خدمات اولیه به مصدومان حوادث جاده ای و یا احیاء یک بیمار قلبی و عروقی ستودنی است.
امدادرسانی در حواث و بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و کمک به مصدومان، انجام عملیات احیاء برای افرادی که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند در کمترین زمان و اعزام تیمهای پشتیبان از مناطق مختلف کشور برای امداد رسانی، حضور در صحنه های تصادفات و درگیری ها، نجات جان مادر حامله و نوزادش و در ماه های اخیر انتقال بیماران کرونایی از مراکز به بیمارستان ها و ارائه آموزش خودامدادی به افراد و خانواده ها از کارهای است که نجاتگران جان انسان در اورژانس ۱۱۵ برای نجات جان مردم انجام می دهند.
در این میان باتوجه به حجم بالای کار شبانه روزی این تکنسین ها و شیفت های شبانه، برخی مشکلات سختی کار را بر تن این قشر باقی می گذارد اما هیچ چیز موجب نمی گردد که انگیزه نحات جان یک بیمار را از دست دهند و از تمام توان خود برای نجات جان حادثه دیدگان تلاش می کنند.
اورژانس پیش بیمارستانی در کشور در سال ۵۴ بعنوان چهارمین اورژانس پیش بیمارستانی در دنیا با فعالیت هفت پایگاه در تهران تاسیس شد و در طول هشت سال دفاع مقدس این پایگاه ها و خدمات تکنسین های اورژانس توسعه پیدا کرد.
در این سالها اورژانس هوایی و ریلی و همین طور آمبولانس های مجهز، اتوبوس آمبولانس و همین طور بیمارستان صحرایی برای امدادرسانی سریعتر به مصدومان به چرخه فعالیت اورژانس ۱۱۵ کشور افزوده شد، اما در بعضی مناطق سخت گذر استان بمنظور امدادرسانی سریعتر نیاز به برخی تجهیزات همچون خودرو های کمک دار وجود دارد.
حیات و نجات جان بیمار دغدغه تکنسین های اورژانس ۱۱۵
یکی از تکنسین های اورژانس ۱۱۵ در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حیات و نجات جان بیمار مهمترین دغدغه تکنسین های اورژانس ۱۱۵ است، اظهار داشت: برخی مشکلات و کاستی ها زمینه ارائه خدمات مطلوب تر در حوادث را می کاهد.
محمدطاها خلیل مقدم اضافه کرد: ناآشنایی بعضی از مردم با کارهای تکنسین های اورژانس و توقع نابه جا از آنها در ارائه خدمات در سرصحنه وقوع حادثه و همین طور همکاری نکردن در مواقع بحران با تکنسین های اورژانس و یا درگیری لفظی و فیزیکی، تجمع های بی مورد که زمینه حضور سریع تر در اورژانس را می کاهد و یا اطلاع رسانی دیرهنگام به اورژانس از عواملی است که موجب می شود ارائه خدمات مطلوب تر توسط تکنسین های اورژانس کم شود.
وی به برخی تماسهای بی مورد و یا مزاحمت های تلفنی از طرف مردم و اشغال کردن خط اورژانس بعنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره نمود و اظهار داشت: برخی افراد با برقراری تماس با اورژانس ۱۱۵ و ارائه آدرس نادرست و یا درخواست کمک بی مورد موجب اعزام نیرو به صحنه می شوند که این امر توان و وقت نیروی اورژانس را گرفته و موجب می شود در بعضی مواقع امدادرسانی به حادثه دیده واقعی با تاخیر صورت گیرد.
وی از مردم خواست تا با تماسهای بی مورد و یا مزاحمت تلفنی با جان و زندگی فرد دیگر بازی نکنند.
خلیل مقدم، به جانیفتادن فرهنگ فعالیت اورژانس ۱۱۵در جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: باید مردم به این آگاهی برسند در مواقع بحرانی و یا حوادث جاده ای صحنه را شلوغ نکنند و استرس به تکنسین های اورژانس که در حال انجام فعالیت هستند را کم کنند، تا تکنسین ها با فراغ باز به کار امدادرسانی و نجات جان مصدوم برسند.
این تکنسین اورژانس که بیش از ۱۳ سال تجربه کار امدادرسانی در اورژانس ۱۱۵ را دارد، اظهار داشت: با توجه به این که هر دقیقه برای همراهان بیمار و یا فرد مصدوم ساعت ها طول می کشد، تکنسین های اورژانس در کمترین زمان بین پنج تا ۱۴ دقیقه در محل حادثه حاضر می شوند.
وی از برخی بدرفتارهای و بداخلاقی ها، از طرف عده ای از افراد حاضر در صحنه، همراهان بیمار و یا خود بیمار و مصدوم نسبت به تکنسین های اورژانس ابراز گلایه نمود و اضافه کرد: تکنسین های اورژانس بدون وقت و بعد از دریافت اولین تماس به صحنه اعزام می شوند و زمان رسیدن به صحنه بسته به مسافت پایگاه تا صحنه و یا میزان تجمع در حاشیه صحنه و یا آدرس دهی درست محل وقوع حادثه دارد.
قانون حمایتی خاص نیروهای اورژانس در کشور وجود ندارد
این تکنسین اورژانس که بیش از ۱۳ سال تجربه کار امدادرسانی در اورژانس ۱۱۵ را دارد، اظهار داشت: قانون حمایتی خاص برای نیروها و تکنسین های اورژانس وجود ندارد و این خلا قانونی موجب بروز برخی مشکلات برای تکنسین های اورژانس شده است.
وی اظهار داشت: درگیر شدن بعضی از همراهان و یا حاضران در صحنه با نیروهای اورژانس و اینکه این افراد در صحنه حوادث توان برقراری امنیت برای خودشان ندارد و در بعضی ماموریت ها مورد ضرب و شتم، فحاشی از جانب همراهان و یا حاضران در صحنه قرار می گیرند.
وی گفت: این تکنسین ها که برای نجات جان بیمار در صحنه حاضر می شوند، بدون توجه به امنیت جانی خود به خدمات رسانی می پردازند و به سبب نبود قانون حمایتی توان انجام هیچ دفاع از خودرا ندارد.
خلیل مقدم اظهار داشت: در صورتیکه یکی از تکنسین های اورژانس در حین خدمت رسانی و ماموریت گرفتار حادثه و یا فوت کند به سبب نبود قانون حمایتی شهید یا جانبار محسوب نمی گردد.
وی به شهادت پرسنل اورژانس در چند سال قبل در هنگام عملیات امدادرسانی به مادر حامله در مناطق سخت گذر اردل و سقوط بالگرد اشاره نمود و اظهار داشت: تنها روی کاغذ به این افراد درجه شهید اعطا شد و تا حالا خدماتی دیگر به خانواده وی ارائه نشده است.
کمبود نیرو و تجهیزات در اورژانس
وی اظهار داشت: با اشاره به کوهستانی و سخت گذر بودن برخی مناطق استان به خصوص در شهرستان های اردل، کوهرنگ و لردگان و همین طور عشایر کمبود تجیهزات مناسب برای ارائه خدمات مطلوبتر به این مناطق لازم است.
خلیل مقدم اضافه کرد: برخی مناطق استان که به سبب سخت گذر بودن و یا در فصل زمستان به سبب برف و کولاک ارائه خدمت با بالگرد نیز امکان پذیر نیست و الان نیروهای اورژانس ازتمام توان خود حتی چندین ساعت پیاده روی برای نجات جان بیمار و یا فرد حادثه دیده استفاده می نمایند.
وی گفت: در بعضی مناطق پر خطر استقرار پایگاه جدید و یا تکمیل ظرفیت نیروی تکنسین پایگاه های موجود زمینه خدمات رسانی مطلوب تر را بیشتر می کند که به سبب کمبود نیرو و تجهیزات تکنسین های اورژانس در پایگاه های امدادی با حداقل نیرو و تجهیزات خدمات رسانی می کنند.
قانون سخت و زیان آور بودن شغل تکنسین های اورژانس اجرائی نشده است
این تکنسین اورژانس ۱۱۵ در چهارمحال وبختیاری با اشاره به استرس بالای کار خدمات رسانی امدادرسانی به حادثه دیدگان و مصدومان، شیفت های شبانه و اعزام به ماموریت در شب بدون در نظر گرفتن امنیت جانی، اضافه کاری زیاد برای رفع اشکال کمبود نیروی انسانی، اظهار داشت: قانون سخت و زیان آور بودن شغل تکنسین های اورژانس تا حالا اجرائی نشده است.
خلیل مقدم اضافه کرد: با اجرائی شدن قانون سخت و زیان آور تکنسین های اورژانس با ۲۰ سال سابقه کار باید بازنشسته شوند در صورتیکه الان برخی از تکنسین های اورژانس در استان نزدیک به ۳۰ سال سابقه فعالیت دارند.
کارانه واضافه کار تکنسین های اورژانس از ۱.۵ سال قبل پرداخت نشده است
یکی دیگر از تکنسین های اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری به پرداخت نشدن کارانه و اضافه کار برای تکنسینهای اورژانس از یک و نیم سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: این امر سبب شده که زندگی تکنسین های اورژانس که بیشترین درصد آنها نیز متاهل است با شرایط اقتصادی موجود با مشکل مواجه شود.
سید حبیب طاهریان اضافه کرد: رسیدگی به مشکلات اقتصادی تکنسین های اورژانس بعنوان ناجیان جان مردم لازم است تا این افراد بدون دغدغه مشکلات اقتصادی به ماموریت اعزام شوند.
وی با اشاره به برخی مشکلات تکنسین های اورژانس در صحنه وقوع حادثه و محل امدادرسانی اشاره نمود و اظهار داشت: میانگین حضور تکنسین های اورژانس در صحنه حادثه هشت دقیقه است که در بعضی مواقع این زمان برای همراهان بیمار طولانی تر بنظر می رسد و این موجب برخوردهای نادرست از جانب آنها با تکنسین های اورژانس می شود.
وی با تاکید بر اینکه همراهان بیمار باید در آن زمان با کمترین خطا آدرس محل حادثه را اعلام کنند و کارهای امدادی اولیه را انجام دهند، اضافه کرد: توقع اینکه در کمتر از ۲ تا سه دقیقه که بهترین زمان برای نجات جان یک بیماری که گرفتار سکته مغزی و قلبی شده نیروهای اورژانس در محل حاضر شوند، وجود ندارد.
به گفته وی، در بهترین حالت وقوع حادثه یک تا چند دقیقه زمان می برد تا اطرافیان مصدوم یا بیمار به اورژانس تماس بگیرند، یک دقیقه زمان پاسخگویی اورژانس، یک تا ۲ دقیقه زمان برای ابلاغ به پایگاه و همین طور چندین دقیقه نیز زمان برای رسیدن به محل حادثه نیاز است و نمی توان این چرخه را کاهش داد.
خودامدادی در خانواده ها نهادینه شود
این امدادگر که سابقه بیش از ۱۲ سال امدادگری در حوزه اورژانس را دارد، با اشاره به زمان طلایی برای احیاء بیماران قلبی و عروقی، اظهار داشت: خودامدادی در خانواده ها یک امر لازم است.
طاهریان بر ارائه آموزش همگانی امداد و نجات و امدادرسانی اولیه همچون احیاء قلبی و عروقی برای و احیای درست و بموقع تاکیدکرد و اظهار داشت: همکاری رسانه ها و همین طور همراهی مردم برای دریافت آموزش های خودامدادی لازم است.
وی از آمادگی نیروهای امدادی و تکسنین های اورژانس برای ارائه آموزش های لازم به مردم در چارچوب گروه های چند نفره و یا فردی آگاهی داد و اظهار داشت: هر فرد باید یک امدادگر و نجاتگر باشد.
کمبود نیروی انسانی یکی از اشکالات اورژانس ۱۱۵ استان چهارمحال وبختیاری است
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ماموریت های اورژانس ۱۱۵ در حوزه شهری، روستایی و جاده ای و امدادرسانی درباب بیماریهای قلبی و عروقی و حوادث غیرمترقبه اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی بعنوان یکی از اشکالات اورژانس است.
محمد حیدری با تاکید بر اینکه ۳۰۰ نفر نیروی تکنسین برای تکمیل نیروی پایگاه های اورژانس ۱۱۵ نیاز است، اضافه کرد: استاندارد نیرو و تکنسین در هر پایگاه اورژانس ۹.۲ نفر است که متوسط نیروی تکنسین در پایگاه های اورژانس استان پنج نفر است.
وی گفت: به سبب کبمود نیروی انسانی در پایگاه های این کمبود نیرو بوسیله افزایش شیفیت و اضافه کاری و همین طور استفاده از ظرفیت تکنسین های بیمارستانی تامین می شود که این امر امکان کاهش بهره کاری تکنسین های اورژانس و همین طور فرسایش نیروی انسانی را بیشتر می کند.
به گفته وی، در استان ۵۱ پایگاه اورژانس فعال است که از این تعداد ۱۸ پایگاه شهری و ۳۲ پایگاه جاده ای است که ۳۵۰ تکنسین در این پایگاه های فعالیت دارند و به صورت شیفتی و اضافه کاری کمبود نیروی انسانی را جبران می کنند.
وی با اشاره به اضافه کاری که تکنسین های اورژانس بمنظور تامین نیروی انسانی پایگاه ها و خدمات رسانی مطلوب تر انجام می دهند، اظهار داشت: پرداخت نشدن کارانه و اضافه کاری این افراد از یک و نیم پارینه یکی از مشکلاتی استکه وجود دارد، اما این امر موجب نشده که این افراد از تلاش خود در نجات جان مردم بگذرند.
اورژانس ۱۱۵ استان با کمبود تجیهزات و آمبولانس های کمک دار مواجه است
رییس اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان ۸۱ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک باب بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۳۶ تخت بیمارستانی فعال است، اظهار داشت: توسعه تجهیزات خودرویی به خصوص خودرو های کمک دار برای مناطق سخت گذر در استان یک اولویت است.
وی اضافه کرد: سخت گذر بودن مناطق استان و عشایرنشین از مشکلات اورژانس است که نیاز است برای خدمات رسانی مطلوبتر به این مناطق از امکانات وتجهیزات به روز و همین طور کمک دار استفاده گردد.
به گفته وی، تکنسین های اورژانس برای انجام برخی ماموریت های در این مناطق به سبب اینکه آمبولانس ها امکان عبور از این مکان ها را ندارند، باید پیاده به امدادرسانی بپردازند.
۱۰ درصدتماس های برقرار شده با اورژانس مزاحمت تلفنی است
وی با آنکه از شروع سالجاری تا حالا ۱۲۰ هزار تماس با مرکز مدیریت اورژانس استان برقرار شده است، اظهار داشت: از این تعداد ۱۳ هزار تماس مزاحمت تلفنی و ۱۰ درصد تماس ها نیز مشاوره بوده است و از مردم استان در خواست می شود تا خط های ۱۱۵ استان را برای دریافت مشاوره و یا مزاحمت تلفنی مشغول نکنند.
وی گفت: در سالجاری ۱۳ هزار ماموریت توسط تکنسین های اورژانس استان انجام شده است که چهار هزار ماموریت درباب بیماری قلبی و عروقی و چهار هزار و ۵۰۰ تماس تصادفی بوده است.
به گفته وی، در طول این مدت ۵۸ مورد تماس درباب مسمومیت با مونوکسیدکربن، ۱۷ زایمان در آمبولانس و ۱۵ مورد غرق شدگی بوده است.
حیدری گفت: در طول این مدت یکهزار ماموریت کرونایی در استان انجام شده و در هر شهرستان برای جابه جایی بیماران کرونایی از مراکز درمانی به بیمارستان و یا بین بیمارستانی یک آمبولانس اختصاص داده شده است.
وی به افزایش خدمات دهی تکنسین های اورژانس ۱۱۵ استان در شرایط کرونایی اشاره نمود.
به گزارش سلامت به نقل از ایرنا، ۲۶ شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس ۱۱۵ و فوریت های پزشکی نامگذاری شده است.
چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون ۹۷۹ هزار نفر است.



منبع:

1399/08/14
21:03:11
5.0 / 5
1068
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , امنیت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
سلامت